måndag 10 september 2012

Around-the-world Kycklinggryta


Jag blev så lycklig över en kycklinggryta jag hittade på idag att jag var tvungen att spara receptet. Och vad är ännu bättre, jag kan ju dela med mig av det här på bloggen. Så att alla kan bli lika glada som jag. Det är många ingredienser, men den är värd att prova om man gillar att experimentera med smaker.

Har tyvärr ingen bild på den, men det blev lite matlådor så om jag kommer ihåg att ta en bild sen så kan jag uppdatera sidan med den. Annars får ni använda er fantasi.

  • 2 st kycklingfiléer
  • vatten
  • flytande margarin
  • 1 tsk kinesisk soja
  • 4 tsk tomatvinäger
  • 2 msk tomatpure
  • 1-2 dl matgrädde
  • 1 msk rödvin
  • 1 msk brödsirap
  • 1 hönsbuljong-tärning
  • 1 par droppar tabasko
  • 1 wok-mix burk
  • 3-4 morötter
  • 10-20 rädisor
  • 1 äpple
  • 1 gul lök
  • 1 bunt av färsk mynta, citronmeliss och basilika
  • 1-2 tsk koriander malen
  • 1-2 tsk gurkmeja
  • 1 tsk kardemumma
  • 1 msk ingefära
  • 1 kryddmått chilipulver
  • ½ tsk pomeransskal
  • 1 tsk kryddnejlika malen
  • 2 tsk bockhornsklöver
  • salt
Skiva morötter och rädisor till slantar. Hacka löken grovt och skär äpplet i tärningar.
Stek kycklingfiléerna till de är genomstekta i flytande margarin och buljongtärningen.
Tillsätt wok-mixen, lök, äpple, rädisor och morötter. Värm på alltsammans på låg värme. Salta efter tycke, men tänk på att även sojan och buljongen ger en viss sälta.
Plocka av bladen från de färska kryddorna och lägg dem i en matberedare med alla torra kryddor, soja, vinäger och lite vatten. Kör runt tills de blir en jämn sås. 
Häll denna sås över det i grytan/stekpannan, skölj gärna ur behållaren med ett par dl vatten och häll detta vatten i grytan med så tar du till vara på mesta möjliga av alla smaker och kryddor.
Tillsätt tomatpuré, tabasko, grädde och sirap.
Låt allt koka ihop på låg värme i en kvart sisådär.
Servera till spagetti, ris eller bulgur. Sallad är också alltid ett plus till var måltid.

Detta blev jättegott och har inspiration från svansk sommar, jul, italien (om man har pasta till), kina och indien. Lycka till och låt mig veta om ni finner det smakfullt.


Så just det, har provat att lägga in rädisor också, läste på en annan blogg om hur man kunde göra. http://foodiesthlm.blogspot.se/2009/09/inlagda-radisor.html

Så det var allt för mig, ska fortsätta jobba med skolarbetet nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar