tisdag 4 september 2012

Scrivener, CSS-kod och Peter LeMarc


Så en liten paus i studierna. Håller på och pluggar massa CSS-kod, sitter och skriver ordlistor i Scrivener, och har insett att programmet inte bara är bra för författande, utan även studier. Än så länge använder jag en trial version, men kommer säkert köpa den när min tid gått ut. Jag älskar verkligen programmet. Allt man gör sker så enkelt på nåt sätt. Det flyter liksom fram. Jag rekommenderar detta utsökta datorprogram till alla som gillar att skriva och inte har nåt emot att lära sig en omfattande programvara som kommer göra livet mycket roligare än ett vanligt office-program Inte nog med det, det är snyggt också. Och folket bakom som jag har kommit i kontakt med är trevliga med. Det är inte speciellt dyrt heller. Om ni är vill så gå in på http://www.literatureandlatte.com för att läsa mer.

Ett annat program jag gillar är Picasa 3, för bilderna. Mycket smidigt gratisprogram jag kan hylla. Trots att jag med scannern fick med Photoshop Elements 9 som är mycket snyggt och har många funktioner har jag föredragit att använda Picasa på grund av enkelheten när det inte är proppat med många funktioner. Men tids nog har jag nog hunnit bekanta mig ännu bättre med Photoshop så jag kan göra en rättvis jämförelse.
Anledningen att jag sitter och pratar om bildprogram är att jag fick använda dem nu för att fixa till bilderna jag har lagt in i bloggen idag.

Igår kväll var jag och förhandslyssnade på Peter LeMarcs nya skiva (eller "album" som han vill kalla det) som släpps den 26:e september. Det var 300 pers inbjudna och vi fyllde på Södra Bar, på Södra Teatern vid Mosebacke ordentligt. Alla hade vi en sak gemensamt, vi älskar Peter LeMarc. Jag försökte dock prata med lite folk här och där men de flesta var ganska bundna till sin egen lilla grupp av vänner och ville inte bekanta sig med tjejen som inte hade med sig nåt sällskap. Hittade till slut en kille som var där ensam och inte hade nåt emot att slänga några ord resten av kvällen. 

Det var roligt att få träffa Peter också, han var mycket vänlig och jag fick två foton med honom och mig på, och en hel bunt med signeringar på alla min cd-omslag som jag hade med mig. Kvällen började med att vi alla fick gå upp i baren och mingla, på vägen upp i trappan hälsade Peter på alla sina fans i tur och ordning med en kram och ett välkommen och foto för de som ville. Jag drack lite rosévin i baren då de bjöd på ett glas, sen blev det ett par till bara för att det var så glad stämning runt om. Jag måste säga att jag är grymt imponerad av de bartenders som jobbade. Det blev jättemycket att göra och de lyckades göra en miljon saker samtidigt utan att misslyckas alls, och var samtidigt trevliga. Efter ett tag så kom Peter upp igen och började prata med oss från scen, alla blev tysta förutom när det kom applåder och jubel som fyllde lokalen. Han presenterade sitt nya album och berättade lite om tiden som gått sen sist, en del tragiska historier faktiskt. Sen fick vi lyssna på tre låtar i taget, med lite kisspauser emellan. Mycket sympatiskt att komma ihåg allas behov...

Efter genomlyssning blev det lite mingel till. Peter gick ut på balkongen/terrassen (vad kallas det om man ska vara korrekt?) och minglade med oss, då passade jag på att ta ett till foto, eftersom det första jag tog i trappan blev suddigt,  och be om autografer *glad*. Detta gick ju jättebra och bilderna ligger här i bloggen.

Jag tyckte om musiken, särskilt en låt som heter "Min kyrka" som handlar om naturens skönhet typ. Albumets namn är: "Svag doft av skymning" och jag kommer nog att köpa den.

Den första bilden jag tog när vi kom. Suddig tyvärr eftersom jag
blev så nervös att jag skakade på handen när jag tog kortet.

Den andra bilden blev bättre, jag bad en annan kvinna att fotografera åt mig och jag är
jättenöjd med resultatet, har dock fått trixa bort en del ansiken på folk jag inte känner och
inte vill publicera i min blogg eftersom de inte kan säga nåt om de vill eller inte synas. 
 Tack alla som läst, hoppas att er dag blir bra. Skulle vara kul med kommentarer, kanske av nån som var där kan skriva hej och berätta om eran upplevelse.

2 kommentarer:

  1. Åååååååh, där skulle jag velat vara med, Peter LeMarc är ju så bra!!! Men är inte du lite för ung för att gilla honom ;) Vänta, tar en paus, måste plocka fram ett album ;) och stoppa i spelaren. Sådär ja, tillbaks. En samlingsskiva med låtar från 1985-1992, och du är född... Nä, det går liksom inte ihop. Eller jo så klart, du är inte bara ett geni när det gäller kod utan också när det gäller musiksmak! :) Gillar din trixa bort ansikten-metod, så gör jag också ibland, med t.ex ansikten eller registreringsskyltar. Men en gång i början av mitt bloggliv gjorde jag på ett helt annat sätt :) med en bild på min kompis på en skolavslutning.

    Jag försökte hitta nån bild där jag pixlat men istället hittade jag den här kategorin, här kan du se varför jag gillar Photoshop... Ibland är det kul att leka :)

    Men jisses, är ni 40 elever?! Jag som tyckte att vi är många, 34. Vi är inne på fjärde veckan nu (ofattbart), har varit på studiebesök på företag där vi kan söka LIA, bekantat oss med verktyget och lärt oss en liten gnutta COBOL för att kunna testa verktyget. Den här veckan håller vi på att skriva CV och personliga brev för att söka vår LIA-plats.

    Men ååååååh, igen. Får ni läsa HTML/CSS på kursen, vad roligt!!! Kul idé att mixa ihop det med LIA. Hur ska ni publicera då? Har skolan nån webserver? Eller ska ni fixa webhotell också?

    (Och om du undar, så ja, det har hänt att Blogger protesterat mot mina kommentarer och sagt ifrån att jag skrivit för långt ;) Helt sant! Jag upptäckte då att det finns en begränsning för hur många tecken man får skriva... Kanske bäst att jag avslutar här, har ändå försjunkit i musiken, många minnen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då det stämmer nog, jag gillar min egen musiksmak - såklart... =)

      Men du har ju bevisligen också en hel del god smak. Kikade på dina länkar lite snabbt och blir imponerad, du är jätteduktig på att blogga, så mycket info och exempel och bilder.

      När ska ni ut på LIA? Vi ska ut i januari, eller februari var det nog, jag räknade ut att jag borde precis ha fyllt 30 år då.

      Det var tre dagar html och css, nu håller vi på med javascript, men det är kul det med. Har suttit och trixat fram problemlösning för att räkna ut om ett random personnummer är riktigt skrivet. Alltså inte innehåller felaktigt antal tecken och bokstäver, att datum och kontrollsiffran stämmer. Blir en del pulande, men det är kul också. Är nästan klar med den uppgiften, har en liten uppgift jag bestämt mig för att ha med, kontroll av om personen är hundra år eller ej, eftersom man anger ett + istället för ett - om man är 100 år och äldre.

      Hemsidan lägger vi i en egen plats från skolan, men kanske händer sig så att jag gör ett eget cv privat och skaffar webbhotell. Får se, men det är ju studierna som går först när det gäller tid.

      Ha det gött nu

      Radera