lördag 6 oktober 2012

Svårfunnen höstkappa och fel i Windows kalkylator!

Så efter skolan igår var jag och shoppade en höstkappa, kände att jag behövde en längre en än den jag hade nu när kylan komma, men att redan ta fram den jättetjocka vinterjackan känns inte riktigt som en bra idé. Hade sällskap med en klasskamrat till ett köpcentrum nära henne och strosa in på New Yorker, har hittat fina kläder hos dem förr och mycket riktigt fann jag två härliga kappor. Men var och en hade var sitt problem. En hade ull i sig vilket för mig innebär att huden börjar klia, den andra hade så smala ärmar att det inte gick att röra sig. Båda satt annars väldigt fint och var härliga. Men den med smala ärmar hade inget ull i, och den med ull var bättre passform på. Jag blev frustrerad men köpte den med ull i alla fall, för jag kände att jag faktiskt inte har tid att handla kläder speciellt ofta nu för tiden. Kanske skulle den inte klia så mycket ändå. 

När jag kom hem provade jag jackan ett tag med olika kläder och insåg att man blir lite begränsad när man under den måste ha tröjor som täcker huden så man inte nuddar själva kapptyget med bar hals och nacke till exempel. Jag var genast lite mindre nöjd med mitt köp, men glad att det är två veckors öppet köp. Så, jag bestämde mig helt enkelt att jag idag då tillsammans med en vän skulle försöka hitta en ny kappa i stan som faktiskt höll på alla krav jag hade. Passform, pris, färg och utan ull. Det var svårare än jag trodde. Kom hem utan kappa och kände att jag nog ändå inte skulle lämna tillbaka den jag köpt förrän jag verkligen hittat en som är bättre, med tanke på att den hittills är bäst. Tänk att det ska vara så svårt att hitta en bra höstjacka i stan nu när det ändå är höst. En smula besviken faktiskt.

En till sak jag är grymt besviken på och måste klaga lite över är Windows 7 egen kalkylator. Jag sitter just nu   och programmerar en miniräknare som inlämningsuppgift till skolan, eller blev kanske klar idag nu för nån halvtimme sedan, måste bara testa den lite ytterligare i morgon så det inte finns några gömda buggar jag missat. Hur som helst, jag har tittat på andra kalkylatorer för att kunna se hur bra min funkar och om resultaten stämmer och sådant. Även för att få lite inspiration hur den ska fungera och se ut. Den enklaste att jämföra med är såklart Windows egen då den ligger lätttillgängligt på datorn. Självklart har jag även testat med mobilers och vanliga skolkalkylatorer, vilket jag verkligen är glad över efter att ha upptäckt en bugg i Windows. Jag satt med ett problem när jag skulle dra roten ur tal mitt i andra tal, och insåg att min miniräknare inte gav samma resultat som Windows. Jag trodde såklart att det var min som var fel på, eftersom jag är ny på detta och deras är något som ingår i en produkt man får betala för. Alltså själva operativsystemet. Så jag började rota i min kod för att upptäcka felet, men kunde inte finna det. Fick till slut ge upp den undersökningen och plocka fram alla möjliga andra miniräknare och gjorde ett stort test på en enkel uppgift som "1+5+4*2" Detta skulle enligt min och alla andra jag testade mot bli 10, men enligt Windows skulle det bli 16. Och som jag skrivit detta tal så ska det bli 10, om jag hade skrivit det  (1+5+4)*2 så hade det blivit 16, men så skrev jag inte. Kanske inte så stor sak att haka upp sig på, men tycker det dels är dåligt att deras inte fungerar som den ska när min gör det efter bara 4 dagars kodande, och dels var det irriterande att jag behövde sitta och felsöka min kod när det inte var fel i den. Det var lite onödig användning av tiden. Ja ja, så kan det kanske va och jag är lite gladare nu när jag fått klaga på det lite. Dock är jag inte helt säker på om man skriver roten ur 4 på detta vis (√4) eller på detta vis (4), jag har sett många varianter och vet inte vilket som är rätt. Jag använde ett av sätten.


Detta är uppgiften jag gjort med det testade exemplet i displayen.
Ha det bra nu alla läsare, snart har jag 1000-besökare jubileum! Undra vad det ska bli för nåt kul då?

1 kommentar: