lördag 30 november 2013

Att simma...

Nu har jag vart och simmat igen. Började jobba med min träning i våras, och var duktig ett tag, höll igång ute i somras men när hösten kom och skolan började och det blev kallare ute så var det som att träningen kom i andra hand. Försökt att göra lite hemma-grejer med mig själv men man har inte riktigt samma pli på sig själv hemma. Bättre att vara borta för då gör man verkligen nåt.

Det var verkligen härligt att komma tillbaka igen och jag som hade vart orolig att jag tappat min kondis helt under hösten kände att så inte var fallet. Det gick verkligen bra och jag hade fullt av energi. Vilket jag känt brist på tack vare mörkret ett tag nu.

När jag var klar passade jag på att njuta lite i bastu, som jag ibland klarar om jag inte slarvat med vattenintag. Och jag satt där säkert 10 minuter utan bekymmer. Väl ute pratade jag med kassan och försökte räkna ut hur mycket jag måste simma och träna nu på mitt kort för att det ska vara prisvärt. Vi kom fram till att om jag går två gånger i veckan i snitt från och med nästa vecka så kommer det att gå ihop. Och då är det om jag bara simmar, vanligt gym kostar mer. Men jag brukar mest simma, så det är bäst att räkna på det. Då blir min plan nu alltså att lägga upp ett schema som jag måste följa, för att verkligen gå så är det bra att ha planerat ordentligt. Tror det får fortsätta bli lördag-förmiddagarna samt någon kväll/eftermiddag i veckan. Men ska ta och kolla upp det där så det klaffar med andra scheman också.

Blev även en promenad hem på 25 minuter kanske. Verkligen härligt ute idag. Kallt men inte så det bet i kinderna, jag tyckte det var väldigt skönt.

Det bästa med att simma som träning är att man blir så avslappnad samtidigt som man får röra sig. Många muskler får röra sig och arbeta och eftersom jag har lite problem i mina knän så får jag inte ont av den här typen av träning för benen, motståndet är snällare på nåt sätt. Det känns som det är en perfekt kom-igång-träning som är väldigt rolig och det är så enkelt, så länge man kan simma så är det bara att göra det. Inga jobbiga instruktioner som man måste kunna och känna till och följa på maskiner och sådant. Och man får även lite kondition blandat med muskler, känns det som i alla fall. Nu är ju inte jag nåt proffs, plus att det här är kanske ingen elit-nivå jag själv siktar på. Men just som håll-kroppen-igång-sysselsättning är det kanon.

En trevlig sak till med idag är att jag hittade en reklamskylt utanför Kicks på deras julkalender, och såg att den parfymen jag har gått och nosat på flera gånger nu och verkligen bestämt mig för att köpa, kommer att reas ut en av dagarna. Så kommer att se till att vara där då också. 

Ja ha en fortsatt trevlig helg nu.
Simma lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar