onsdag 15 augusti 2012

Hundar och andra djur i sommar...

Så dags att återkomma kanske. Ja jag lever ännu, även om bloggen legat i ide några dagar. Det har vart lite andra saker i mitt huvud senaste tiden. Och så börjar det dra ihop sig till att börja i skolan, känner hur spännande allt är. Hade ju haft lite ambitioner att plugga plugga plugga inför starten, men har kanske inte gjort det riktigt så mycket som jag tänkt. Resten av livet sög, när jag tänkte på att snart har jag två år av studier, kanske bra att ta till vara på det fria livet innan det är för sent. 

Så jag skrev nog om att jag skulle göra inlägg om hur det var att passa hundar, gå på zoo och det första badet. Och jag tänkte att jag istället bara säger ett ord om varje upplevelse, för jag har ju massor av andra saker att skriva några ord om också, men jag gör nog två olika inlägg av allting.

Första badet i år gjorde jag med min syster i Askersund nära en stuga hon hyrde en vecka. Det var en sjö, och jag måste säga att det är så härligt att bada i sjö, det blir så varmt och det var så fint i vattnet. En annan spännande sak var att det halvt som halvt regnade. Hur som helst, skulle vilja säga att bada i sjö är väldigt underskattat. På vägen till badplatsen höll vi på att inte hitta dit, det var någon som hade skruvat på en skylt som visade vägen, så vi körde åt fel håll och hamnade längre och längre in i skogen. Kändes inte så kul när vi  fick vända om. Men när vi väl kommit fram var det helt tomt på badplatsen, sånär som på några golfare som dök upp lite senare och kikade inte alls på när vi bytte om.

Att vara hundvakt åt min systers valp och hennes killes dotters hund tog på krafterna minsann. Jag var på landet och där fanns vid tillfället två andra hundar. Min största oro vara att de inte skulle gilla varandra och bråka, men det gick ganska bra faktiskt. Lite ruff och gruff blev det förstås, men inget allvarligt. Och valpen som var snäll och timid i början av dagen hade i slutet av dagen blivit så självsäker att han börjat skälla lite på oss alla som var på landet. Han blandade sig fint med de andra hundarna, kanske också på grund av att han var samma ras som en av dem. Den andra hunden jag skulle ta hand om fann sig inte lika tillfreds med tillvaron, han strosade iväg och letade efter matte flertalet gånger och jag hade fullt upp med att hålla koll på att han inte gick bort från tomten. Min syster och hennes folk var på nån slags äventyrsdag där man inte kunde ha med sig hundar. När de väl kom tillbaka blev det ett kärt återseende och ett lite sorgset avsked. Jag somnade ovaggat den kvällen.

Degen efter var vi på parken Zoo i Eskilstuna. Såg massor av djur, men tyvärr inte alla, det var ju lite otur att vi kom den tid på dygnet som många djur tog en siesta. Parken var fint uppbyggd och hade även ett litet tivoli i anslutning, väl passande för yngre besökare. Höjdpunkterna på denna tripp var nog i alla fall
flamingoerna, getbebisarna och en känguru som hade en ny liten liten liten unge i sin påse. Det mest stinkande måste jag säga var när jag gick in och skulle kika på uttrarna. Fy farao, det var värre än det mesta jag nosat på.

Det bästa med de här två dagarna som jag precis berättat om är, förutom unika upplevelser, att det var bevis på att vi faktiskt hade sommar i landet. Det var sol hela dagarna, inte bara på förmiddagen. Detta gjorde ju att man fick lite färg och blev sommarfräsch, så gott som det kan gå för mig med min bleka hud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar