lördag 18 augusti 2012

Musikal, Cockpit och "Tutti Frutti"

Då var jag alltså snart på väg som statist in mot en musikalinspelning. Där ska jag dansa och mima tillsammans med en massa andra okända människor. Ska bli kul och annorlunda. Lite fundersam var jag över vad jag skulle ha för kläder, det var ju så otroligt fritt. Man kunde välja vad man ville i princip. Och så är det ju det här med vädret. Det har sagts att det ska vara tropisk värme, så jag antar att det är bra med nåt svalt, men å andra sidan kändes det svalt ute när jag kände efter. Jag löste det så att jag tog med ett par shorts att byta till om jag märker av att det blir för varmt med långbyxor på vägen dit. Jag har fått pula ihop en matsäck också för det var inte säkert att vi kunde få fika på plats. Känns nästan som de gamla skolutflykter man hade en gång i tiden.

Igår var det bio, och jag kan verkligen rekommendera filmen Cockpit. Jag såg det med en gammal (som i haft länge) härlig väninna och efter att ha sett den kände jag att det var en perfekt kompisbio. Alltså en film som passar bra att se med vänner. Kanske syskon i samma ålder. Filmen var hur som helst mycket rolig och hade många tänkvärda bitar. En av huvudrollskaraktärerna, (Cecilia heter rollfiguren, Marie Robertsson heter hon på riktigt och har gjort lite olika roller i film och tv) är riktigt läskig att titta på. Alltså, det är inte så att jag tycker hon ser ful ut eller nåt, hon är rätt söt faktiskt. Anledningen är den att hon är så ruggigt lik en av mina tonårsvänner, till och med ansiktsutryck och gester ser liknande ut i rörelserna. Det enda som inte stämmer in är att hon är blond.

Innan bion var jag lite busig och köpte biogodis, och när jag såg dessa modegodisarna som dykt upp överallt igen blev jag tvungen att ta några såna i påsen. Kände att jag var tvungen att hänga med i trenden, och om inte annat smaka på dem och se varför alla älskar dem så. Godiset jag pratar om är Yellybeans. Det fanns i Harry Potter, de finns i mobilappar, jag ser dem överallt. Och som Sims-nörd har jag även upptäckt dem i ett kommande ep växande på en buske. Men efter att ha provat dem (igen - tror jag hade det innan också utan att gilla dem) så kan jag faktiskt inte förstå den stora tjusningen i dem. De smakar mest socker med lite smak, och många av smakerna var inte ens goda. Ja ja, smaken är som baken sägs det ju.

På tal om gottis. Nu är det en vecka sedan jag svettades och stod hela dagen och kokade sylt. Nu har jag hunnit smaka på dem och känna efter och jag anser att det hela var mycket värt besväret. De blev otroligt mumsiga (mycket bättre än Yellybeans) och säregna. Kombinerade bär till olika blandsylter på ett spännande sätt med ett fantastiskt resultat. 



Smakerna är:

  • Vita Vinbär, Röda Vinbär, Krusbär och Blåbär -  Jag har börjat kalla den för "Tutti Frutti"
  • Röda Vinbär och Jordgubbar
  • Svarta Vinbär och Hallon
Så här kul kan det se ut när man kokar
"Tutti  Frutti"-sylten
Jag uppmanar alla att pröva bärkombinationer om ni har möjlighet nästa gång ni kokar sylt själv, för det passar verkligen. Men jag skulle vara tacksam om jag fick nåt  slags tack för tipset eller nån kommentar på om ni blev nöjda här i bloggen då också. 

Ha en underbar dag alla nu.



  

2 kommentarer:

  1. cockpit var riktigt bra, gillade Mårten i den

    SvaraRadera
  2. Jag har jordgubbar och blåbär i frysen, ska jag våga testa och mixa... Nä, för egentligen är jag ingen syltmänniska, använder det bara till att baka rulltårta. Men jag har kokat mitt livs första egna sylt, jordgubbssylt, nu i sommar. Bara för att jag plötsligt var dränkt i jordgubbar efter att ha pysslat om landen hos mamma o pappa när de var bortresta :)

    Cockpit har jag funderat på att gå och se, kul att höra att den vara bra, då måste jag nog gå och se. Eller nähä, sån lyx har man ju inte råd med nu...

    SvaraRadera