Hej hopp, jag har verkligen inte haft humör för att uppdatera bloggen igen. Massa annat att göra, och tankar på det mesta utom just det här. Vilket i sig nog är bra, att jag har ett liv utanför datorn. Yay!
Så man får väl se hur det utvecklar sig, har en del planer, men inget konkret som jag vet kommer som ett bombnedslag och förändrar alltihopa. Kanske lite nya bilder, dikter och typ det vanliga. Var på en fin resa till en tjejkompis i Finspång, kommer nog prata lite om den, har även vart på en allsång på skansen, och om jag känner för det kanske upplevelsen från den dagen får ett par ord också.
Men när saker dyker upp det är ju upp till mig. Men håll utkik, rätt som det är dyker något in.
Visar inlägg med etikett Bloggen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bloggen. Visa alla inlägg
måndag 8 juli 2013
tisdag 11 juni 2013
Dumma bots och spam!
Nu är jag arg!
Min e-postadress blev utnyttjad för att skicka spam till mina kontakter igår natt och förra veckan förstördes min statistik över läsare på denna blogg av konstiga källor som jag läste mig till är bots som bara försöker locka till sig folk till sidor som kan ge virus och annat skräp på datorerna.
Blev lite för mycket på kort tid. Ordentligt irriterad...
torsdag 6 juni 2013
Läsare har rasat in...
Hej på er,
Jag är verkligen riktigt förvånad. Senaste veckan har det verkligen skett någonting med min blogg. Sidvyerna har fullkomligt exploderat. Eller hur man ska uttrycka det. Inte lika duktigt som när bloggen var ny men verkligen fler än jag är van vid. Dessutom fler gamla inlägg har blivit tittade på än normalt. Nya har blivit lästa titt som tätt, detta är jag inte ovan med, men att alla äldre inlägg fått såna uppsving är inte nåt som hänt förr direkt. Gissar att det är så att jag börjat uppdatera oftare igen och att det av nån anledning blir mer attraktivt att besöka bloggen då, men är inte säker.
I alla fall, till alla läsare, det är jättekul att se att ni tittar in. Många kramar till er, och hoppas alla får en vacker dag. Det är himla fint väder just här och nu, och om ni också har det, så passa på att njuta av det, man vet inte hur länge det varar.
Jag är verkligen riktigt förvånad. Senaste veckan har det verkligen skett någonting med min blogg. Sidvyerna har fullkomligt exploderat. Eller hur man ska uttrycka det. Inte lika duktigt som när bloggen var ny men verkligen fler än jag är van vid. Dessutom fler gamla inlägg har blivit tittade på än normalt. Nya har blivit lästa titt som tätt, detta är jag inte ovan med, men att alla äldre inlägg fått såna uppsving är inte nåt som hänt förr direkt. Gissar att det är så att jag börjat uppdatera oftare igen och att det av nån anledning blir mer attraktivt att besöka bloggen då, men är inte säker.
I alla fall, till alla läsare, det är jättekul att se att ni tittar in. Många kramar till er, och hoppas alla får en vacker dag. Det är himla fint väder just här och nu, och om ni också har det, så passa på att njuta av det, man vet inte hur länge det varar.
fredag 10 maj 2013
Egna texter från skrivarkurser
Tänkte börja dela några gamla texter jag skrivit under cirklar och kurser, och kanske få inspiration till nåt nytt. De kommer att ligga under kategorin "Egna texter" och de hänger ofta inte ihop. Kanske hamnar dikter och nya texter också i denna.
Men hur som helst, skulle kunna vara kul, om det finns nån som gillar att skriva, få svar på inläggen, kommentarer om nåt som är bra eller mindre bra, vad som kan utvecklas osv. Eller om nån vill fortsätta skriva på texterna i eget övningssyfte är det helt ok att lägga in fortsättningen som svar också. Kanske kan bli roliga resultat.
Första kommer in som nästa inlägg: "Vårkänslor"
Men hur som helst, skulle kunna vara kul, om det finns nån som gillar att skriva, få svar på inläggen, kommentarer om nåt som är bra eller mindre bra, vad som kan utvecklas osv. Eller om nån vill fortsätta skriva på texterna i eget övningssyfte är det helt ok att lägga in fortsättningen som svar också. Kanske kan bli roliga resultat.
Första kommer in som nästa inlägg: "Vårkänslor"
lördag 26 januari 2013
Google+ med Blogger???
Jag har verkligen inte skrivit på länge nu, och nu är jag seriös. Det har vart i princip nerlagt. Jag har helt enkelt haft för mycket att göra i skolan, så har inte känt för att lägga ner så mycket av min dyrbara tid på att hitta på intressanta eller ointressanta saker att skriva om. Skriver kod så fingrarna glöder känns det som. Snart är det dags för tenta igen och som vanligt känns det svårt att veta på vad man behöver plugga. Det är svårt att veta vad man behöver lära sig mer om. Men troligtvis har man lärt sig det mesta vi ska ha lärt oss utan att reflektera över det. Jag är ju sådan att jag lär mig mest genom praktiskt arbete, mindre av rent plugg. Även om det inte skadar att läsa på.
Nu har bloggen börjat säga till mig att det är bra att uppgradera till sitt Google+ konto och funderar på att göra det, det är ju ingen anonym blogg direkt. Har ju ändå mitt namn och sådant. Är det nån som har Blogger och har kopplat det till Google+? Skulle vara intressant att veta om vad ni rekommenderar.
Nä nu ska jag plugga vidare, lite senare idag ska man på inflyttningsfest hos en kär vän.
En sak jag tycker är märkligt är att ordet "blogg" blir rödmarkerat som att det inte finns om man har på stavningskontrollen. Jag skriver just en blogg, och det är det enda ordet den klagar på.
Ha det gott alla...
Nu har bloggen börjat säga till mig att det är bra att uppgradera till sitt Google+ konto och funderar på att göra det, det är ju ingen anonym blogg direkt. Har ju ändå mitt namn och sådant. Är det nån som har Blogger och har kopplat det till Google+? Skulle vara intressant att veta om vad ni rekommenderar.
Nä nu ska jag plugga vidare, lite senare idag ska man på inflyttningsfest hos en kär vän.
En sak jag tycker är märkligt är att ordet "blogg" blir rödmarkerat som att det inte finns om man har på stavningskontrollen. Jag skriver just en blogg, och det är det enda ordet den klagar på.
Ha det gott alla...
måndag 29 oktober 2012
Mycket plugg och lite annat...
Så känns som hundra år sedan jag skrev något, lite trist så jag bestämde mig för att ta en paus från pluggande och skriva så det blir lite roligare att besöka bloggen för er som förhoppningsvis tittar in ibland. Jag har nu fått över 1000 läsare och hade ju tänkt fira detta på nåt sätt. Blev ju dock inget firande, eftersom jag inte riktigt haft tid att engagera mig så mycket i bloggen senaste tiden.
Men hur som helst, vad har jag då gjort? Pluggat så klart, vad annars. Blir inte mycket annat. Sen har jag haft ont i magen i över en vecka vilket har dragit ner energinivån en hel del. Även morgnarna har blivit mörkare och att gå upp när klockan ringer är betydligt mycket jobbigare nu än för tre veckor sedan. Dagarna har blivit kortare och hösten har dragit förbi, nu börjar vintern inta Sverige med frostnätter och hala gator. Igår var första dagen på vintertiden. Just nu regnar och stormar det utanför fönstret och lägenheten förvandlas till en mysig och harmonisk liten grotta som skyddar mot det hårda vädret. Det skulle sitta fint med en kopp te nu.
Jag har blivit klar med alla inlämningsuppgifter till denna kurs och lämnade in den sista i början av förra veckan. Min lärare tyckte bra om den och jag fick beröm, både av honom och av flera andra i klassen som sett den. Det är en patiens med kort och jag tänkte lägga in en bild på den här nedan. Många kallar den "idioten", men jag har valt att bara kalla den patiens eftersom jag själv växte upp med en annan patiens med namn "idioten". Hur som helst, under själva byggandet blev det väldigt mycket testspelande, vilket i sig var ganska roligt, men har även märkt att den är nästan omöjlig att få ut. En enda gång har jag fått den att gå ut. Visserligen är det bra, eftersom det speglar verkligheten. Men var ett tag som jag hade svårt att sluta "testa" bara för att kanske få ut den. Till slut körde jag en tillfällig ändring i koden för att simulera att den gick ut, för att kunna se hur vinstutskriften skulle se ut. Denna koden tog jag däremot bort sedan.
Annars då, vad har jag lärt mig i kursen. Ja massor, en del kunde jag sen innan som datatyper, iterationer, variabler, operatorer, villkor, metoder och en del om klasser. Nya saker har varit Windows Forms (knappar, textboxar och dylikt), abstrakta klasser, begreppet static, arv inom klasser, interface, override och virtuella metoder, olika typer av parametrar ( som ref, out och params), delegater och events, Linq, XML, läsning och skrivning till textfiler, gdi+, generics, extension methods, enums och en hel del mer. På onsdag morgon har vi tentamen och det ska bli skönt att ha avslutat en kurs till. Känner mig relativt säker på det mesta faktiskt, men i vanlig ordning blir jag alltid nervös inför tentor och prov.
Men hur som helst, vad har jag då gjort? Pluggat så klart, vad annars. Blir inte mycket annat. Sen har jag haft ont i magen i över en vecka vilket har dragit ner energinivån en hel del. Även morgnarna har blivit mörkare och att gå upp när klockan ringer är betydligt mycket jobbigare nu än för tre veckor sedan. Dagarna har blivit kortare och hösten har dragit förbi, nu börjar vintern inta Sverige med frostnätter och hala gator. Igår var första dagen på vintertiden. Just nu regnar och stormar det utanför fönstret och lägenheten förvandlas till en mysig och harmonisk liten grotta som skyddar mot det hårda vädret. Det skulle sitta fint med en kopp te nu.
Jag har blivit klar med alla inlämningsuppgifter till denna kurs och lämnade in den sista i början av förra veckan. Min lärare tyckte bra om den och jag fick beröm, både av honom och av flera andra i klassen som sett den. Det är en patiens med kort och jag tänkte lägga in en bild på den här nedan. Många kallar den "idioten", men jag har valt att bara kalla den patiens eftersom jag själv växte upp med en annan patiens med namn "idioten". Hur som helst, under själva byggandet blev det väldigt mycket testspelande, vilket i sig var ganska roligt, men har även märkt att den är nästan omöjlig att få ut. En enda gång har jag fått den att gå ut. Visserligen är det bra, eftersom det speglar verkligheten. Men var ett tag som jag hade svårt att sluta "testa" bara för att kanske få ut den. Till slut körde jag en tillfällig ändring i koden för att simulera att den gick ut, för att kunna se hur vinstutskriften skulle se ut. Denna koden tog jag däremot bort sedan.
![]() |
| Här har jag då påbörjat spelet och kommit en bit också, men troligtvis kommer det inte gå eftersom det är ganska många kort kvar. |
Ännu har jag inte fått tag i nån LIA plats, men antar att jag nog kommer sätta fart igen efter tentan. Antagligen blir det uppdatering på min CV-sida då också.
Mer då? Mja vet inte det, köpte en "blomma" hem, en torr Corylus. Den skapar en trollsk, magisk känsla där den står. Jag är mycket förtjust i den, även om en del kanske skulle tycka det var en dålig affär eller onödigt inköp, med tanke på att den inte är levande. Men vad alla än tycker så gillar jag den själv och det är ju huvudsaken.
Fick även höra att jag i sommar kommer kunna följa med några vänner ut och segla. Gissa om jag är lycklig! Nu ska jag plugga vidare. Ha det gött alla!
*Uppdatering*
Jag spelade klart patiensen, och självklart gick den ut bara för att jag skrev att den inte skulle göra det.
*Uppdatering slut*
Mer då? Mja vet inte det, köpte en "blomma" hem, en torr Corylus. Den skapar en trollsk, magisk känsla där den står. Jag är mycket förtjust i den, även om en del kanske skulle tycka det var en dålig affär eller onödigt inköp, med tanke på att den inte är levande. Men vad alla än tycker så gillar jag den själv och det är ju huvudsaken.
Fick även höra att jag i sommar kommer kunna följa med några vänner ut och segla. Gissa om jag är lycklig! Nu ska jag plugga vidare. Ha det gött alla!
*Uppdatering*
Jag spelade klart patiensen, och självklart gick den ut bara för att jag skrev att den inte skulle göra det.
*Uppdatering slut*
Etiketter:
Bloggen,
Blommor,
Programmering,
Utbildning
lördag 6 oktober 2012
Svårfunnen höstkappa och fel i Windows kalkylator!
Så efter skolan igår var jag och shoppade en höstkappa, kände att jag behövde en längre en än den jag hade nu när kylan komma, men att redan ta fram den jättetjocka vinterjackan känns inte riktigt som en bra idé. Hade sällskap med en klasskamrat till ett köpcentrum nära henne och strosa in på New Yorker, har hittat fina kläder hos dem förr och mycket riktigt fann jag två härliga kappor. Men var och en hade var sitt problem. En hade ull i sig vilket för mig innebär att huden börjar klia, den andra hade så smala ärmar att det inte gick att röra sig. Båda satt annars väldigt fint och var härliga. Men den med smala ärmar hade inget ull i, och den med ull var bättre passform på. Jag blev frustrerad men köpte den med ull i alla fall, för jag kände att jag faktiskt inte har tid att handla kläder speciellt ofta nu för tiden. Kanske skulle den inte klia så mycket ändå.
När jag kom hem provade jag jackan ett tag med olika kläder och insåg att man blir lite begränsad när man under den måste ha tröjor som täcker huden så man inte nuddar själva kapptyget med bar hals och nacke till exempel. Jag var genast lite mindre nöjd med mitt köp, men glad att det är två veckors öppet köp. Så, jag bestämde mig helt enkelt att jag idag då tillsammans med en vän skulle försöka hitta en ny kappa i stan som faktiskt höll på alla krav jag hade. Passform, pris, färg och utan ull. Det var svårare än jag trodde. Kom hem utan kappa och kände att jag nog ändå inte skulle lämna tillbaka den jag köpt förrän jag verkligen hittat en som är bättre, med tanke på att den hittills är bäst. Tänk att det ska vara så svårt att hitta en bra höstjacka i stan nu när det ändå är höst. En smula besviken faktiskt.
En till sak jag är grymt besviken på och måste klaga lite över är Windows 7 egen kalkylator. Jag sitter just nu och programmerar en miniräknare som inlämningsuppgift till skolan, eller blev kanske klar idag nu för nån halvtimme sedan, måste bara testa den lite ytterligare i morgon så det inte finns några gömda buggar jag missat. Hur som helst, jag har tittat på andra kalkylatorer för att kunna se hur bra min funkar och om resultaten stämmer och sådant. Även för att få lite inspiration hur den ska fungera och se ut. Den enklaste att jämföra med är såklart Windows egen då den ligger lätttillgängligt på datorn. Självklart har jag även testat med mobilers och vanliga skolkalkylatorer, vilket jag verkligen är glad över efter att ha upptäckt en bugg i Windows. Jag satt med ett problem när jag skulle dra roten ur tal mitt i andra tal, och insåg att min miniräknare inte gav samma resultat som Windows. Jag trodde såklart att det var min som var fel på, eftersom jag är ny på detta och deras är något som ingår i en produkt man får betala för. Alltså själva operativsystemet. Så jag började rota i min kod för att upptäcka felet, men kunde inte finna det. Fick till slut ge upp den undersökningen och plocka fram alla möjliga andra miniräknare och gjorde ett stort test på en enkel uppgift som "1+5+4√*2" Detta skulle enligt min och alla andra jag testade mot bli 10, men enligt Windows skulle det bli 16. Och som jag skrivit detta tal så ska det bli 10, om jag hade skrivit det (1+5+4√)*2 så hade det blivit 16, men så skrev jag inte. Kanske inte så stor sak att haka upp sig på, men tycker det dels är dåligt att deras inte fungerar som den ska när min gör det efter bara 4 dagars kodande, och dels var det irriterande att jag behövde sitta och felsöka min kod när det inte var fel i den. Det var lite onödig användning av tiden. Ja ja, så kan det kanske va och jag är lite gladare nu när jag fått klaga på det lite. Dock är jag inte helt säker på om man skriver roten ur 4 på detta vis (√4) eller på detta vis (4√), jag har sett många varianter och vet inte vilket som är rätt. Jag använde ett av sätten.
Ha det bra nu alla läsare, snart har jag 1000-besökare jubileum! Undra vad det ska bli för nåt kul då?
När jag kom hem provade jag jackan ett tag med olika kläder och insåg att man blir lite begränsad när man under den måste ha tröjor som täcker huden så man inte nuddar själva kapptyget med bar hals och nacke till exempel. Jag var genast lite mindre nöjd med mitt köp, men glad att det är två veckors öppet köp. Så, jag bestämde mig helt enkelt att jag idag då tillsammans med en vän skulle försöka hitta en ny kappa i stan som faktiskt höll på alla krav jag hade. Passform, pris, färg och utan ull. Det var svårare än jag trodde. Kom hem utan kappa och kände att jag nog ändå inte skulle lämna tillbaka den jag köpt förrän jag verkligen hittat en som är bättre, med tanke på att den hittills är bäst. Tänk att det ska vara så svårt att hitta en bra höstjacka i stan nu när det ändå är höst. En smula besviken faktiskt.
En till sak jag är grymt besviken på och måste klaga lite över är Windows 7 egen kalkylator. Jag sitter just nu och programmerar en miniräknare som inlämningsuppgift till skolan, eller blev kanske klar idag nu för nån halvtimme sedan, måste bara testa den lite ytterligare i morgon så det inte finns några gömda buggar jag missat. Hur som helst, jag har tittat på andra kalkylatorer för att kunna se hur bra min funkar och om resultaten stämmer och sådant. Även för att få lite inspiration hur den ska fungera och se ut. Den enklaste att jämföra med är såklart Windows egen då den ligger lätttillgängligt på datorn. Självklart har jag även testat med mobilers och vanliga skolkalkylatorer, vilket jag verkligen är glad över efter att ha upptäckt en bugg i Windows. Jag satt med ett problem när jag skulle dra roten ur tal mitt i andra tal, och insåg att min miniräknare inte gav samma resultat som Windows. Jag trodde såklart att det var min som var fel på, eftersom jag är ny på detta och deras är något som ingår i en produkt man får betala för. Alltså själva operativsystemet. Så jag började rota i min kod för att upptäcka felet, men kunde inte finna det. Fick till slut ge upp den undersökningen och plocka fram alla möjliga andra miniräknare och gjorde ett stort test på en enkel uppgift som "1+5+4√*2" Detta skulle enligt min och alla andra jag testade mot bli 10, men enligt Windows skulle det bli 16. Och som jag skrivit detta tal så ska det bli 10, om jag hade skrivit det (1+5+4√)*2 så hade det blivit 16, men så skrev jag inte. Kanske inte så stor sak att haka upp sig på, men tycker det dels är dåligt att deras inte fungerar som den ska när min gör det efter bara 4 dagars kodande, och dels var det irriterande att jag behövde sitta och felsöka min kod när det inte var fel i den. Det var lite onödig användning av tiden. Ja ja, så kan det kanske va och jag är lite gladare nu när jag fått klaga på det lite. Dock är jag inte helt säker på om man skriver roten ur 4 på detta vis (√4) eller på detta vis (4√), jag har sett många varianter och vet inte vilket som är rätt. Jag använde ett av sätten.
![]() |
| Detta är uppgiften jag gjort med det testade exemplet i displayen. |
Etiketter:
Bloggen,
Dagbok,
Dator,
Programmering,
Shopping
onsdag 15 augusti 2012
Hundar och andra djur i sommar...
Så dags att återkomma kanske. Ja jag lever ännu, även om bloggen legat i ide några dagar. Det har vart lite andra saker i mitt huvud senaste tiden. Och så börjar det dra ihop sig till att börja i skolan, känner hur spännande allt är. Hade ju haft lite ambitioner att plugga plugga plugga inför starten, men har kanske inte gjort det riktigt så mycket som jag tänkt. Resten av livet sög, när jag tänkte på att snart har jag två år av studier, kanske bra att ta till vara på det fria livet innan det är för sent.
Så jag skrev nog om att jag skulle göra inlägg om hur det var att passa hundar, gå på zoo och det första badet. Och jag tänkte att jag istället bara säger ett ord om varje upplevelse, för jag har ju massor av andra saker att skriva några ord om också, men jag gör nog två olika inlägg av allting.
Första badet i år gjorde jag med min syster i Askersund nära en stuga hon hyrde en vecka. Det var en sjö, och jag måste säga att det är så härligt att bada i sjö, det blir så varmt och det var så fint i vattnet. En annan spännande sak var att det halvt som halvt regnade. Hur som helst, skulle vilja säga att bada i sjö är väldigt underskattat. På vägen till badplatsen höll vi på att inte hitta dit, det var någon som hade skruvat på en skylt som visade vägen, så vi körde åt fel håll och hamnade längre och längre in i skogen. Kändes inte så kul när vi fick vända om. Men när vi väl kommit fram var det helt tomt på badplatsen, sånär som på några golfare som dök upp lite senare och kikade inte alls på när vi bytte om.
Att vara hundvakt åt min systers valp och hennes killes dotters hund tog på krafterna minsann. Jag var på landet och där fanns vid tillfället två andra hundar. Min största oro vara att de inte skulle gilla varandra och bråka, men det gick ganska bra faktiskt. Lite ruff och gruff blev det förstås, men inget allvarligt. Och valpen som var snäll och timid i början av dagen hade i slutet av dagen blivit så självsäker att han börjat skälla lite på oss alla som var på landet. Han blandade sig fint med de andra hundarna, kanske också på grund av att han var samma ras som en av dem. Den andra hunden jag skulle ta hand om fann sig inte lika tillfreds med tillvaron, han strosade iväg och letade efter matte flertalet gånger och jag hade fullt upp med att hålla koll på att han inte gick bort från tomten. Min syster och hennes folk var på nån slags äventyrsdag där man inte kunde ha med sig hundar. När de väl kom tillbaka blev det ett kärt återseende och ett lite sorgset avsked. Jag somnade ovaggat den kvällen.
Degen efter var vi på parken Zoo i Eskilstuna. Såg massor av djur, men tyvärr inte alla, det var ju lite otur att vi kom den tid på dygnet som många djur tog en siesta. Parken var fint uppbyggd och hade även ett litet tivoli i anslutning, väl passande för yngre besökare. Höjdpunkterna på denna tripp var nog i alla fall
flamingoerna, getbebisarna och en känguru som hade en ny liten liten liten unge i sin påse. Det mest stinkande måste jag säga var när jag gick in och skulle kika på uttrarna. Fy farao, det var värre än det mesta jag nosat på.
Det bästa med de här två dagarna som jag precis berättat om är, förutom unika upplevelser, att det var bevis på att vi faktiskt hade sommar i landet. Det var sol hela dagarna, inte bara på förmiddagen. Detta gjorde ju att man fick lite färg och blev sommarfräsch, så gott som det kan gå för mig med min bleka hud.
Så jag skrev nog om att jag skulle göra inlägg om hur det var att passa hundar, gå på zoo och det första badet. Och jag tänkte att jag istället bara säger ett ord om varje upplevelse, för jag har ju massor av andra saker att skriva några ord om också, men jag gör nog två olika inlägg av allting.
Första badet i år gjorde jag med min syster i Askersund nära en stuga hon hyrde en vecka. Det var en sjö, och jag måste säga att det är så härligt att bada i sjö, det blir så varmt och det var så fint i vattnet. En annan spännande sak var att det halvt som halvt regnade. Hur som helst, skulle vilja säga att bada i sjö är väldigt underskattat. På vägen till badplatsen höll vi på att inte hitta dit, det var någon som hade skruvat på en skylt som visade vägen, så vi körde åt fel håll och hamnade längre och längre in i skogen. Kändes inte så kul när vi fick vända om. Men när vi väl kommit fram var det helt tomt på badplatsen, sånär som på några golfare som dök upp lite senare och kikade inte alls på när vi bytte om.
Att vara hundvakt åt min systers valp och hennes killes dotters hund tog på krafterna minsann. Jag var på landet och där fanns vid tillfället två andra hundar. Min största oro vara att de inte skulle gilla varandra och bråka, men det gick ganska bra faktiskt. Lite ruff och gruff blev det förstås, men inget allvarligt. Och valpen som var snäll och timid i början av dagen hade i slutet av dagen blivit så självsäker att han börjat skälla lite på oss alla som var på landet. Han blandade sig fint med de andra hundarna, kanske också på grund av att han var samma ras som en av dem. Den andra hunden jag skulle ta hand om fann sig inte lika tillfreds med tillvaron, han strosade iväg och letade efter matte flertalet gånger och jag hade fullt upp med att hålla koll på att han inte gick bort från tomten. Min syster och hennes folk var på nån slags äventyrsdag där man inte kunde ha med sig hundar. När de väl kom tillbaka blev det ett kärt återseende och ett lite sorgset avsked. Jag somnade ovaggat den kvällen.
Degen efter var vi på parken Zoo i Eskilstuna. Såg massor av djur, men tyvärr inte alla, det var ju lite otur att vi kom den tid på dygnet som många djur tog en siesta. Parken var fint uppbyggd och hade även ett litet tivoli i anslutning, väl passande för yngre besökare. Höjdpunkterna på denna tripp var nog i alla fall
flamingoerna, getbebisarna och en känguru som hade en ny liten liten liten unge i sin påse. Det mest stinkande måste jag säga var när jag gick in och skulle kika på uttrarna. Fy farao, det var värre än det mesta jag nosat på.
Det bästa med de här två dagarna som jag precis berättat om är, förutom unika upplevelser, att det var bevis på att vi faktiskt hade sommar i landet. Det var sol hela dagarna, inte bara på förmiddagen. Detta gjorde ju att man fick lite färg och blev sommarfräsch, så gott som det kan gå för mig med min bleka hud.
torsdag 2 augusti 2012
Blonderingsresultat och PicsArt = *gillar*
Hej hej igen, länge sedan uppdatering. Jag har väl haft lite svårigheter med ambitionen, inte riktigt känt för att skriva något som jag hade tänkt mig. Antagligen så hade jag gett mig själv omedvetna order att skriva om specifika ämnen, och därav tappat lusten för det. I vanlig ordning. Skrivandet fungerar bäst för mig när det är helt oplanerat. När det bara kommer rader som jag inte räknat med, då blir det nåt. Försöker jag följa en mall blir det ofta så att det blir opersonligt och kalt. Utan djup och mening. Visst kan man lura sig själv ibland, genom att börja skriva en sådan enligt mig trist text och sedan låta något annat komma in och via det släppa det förprogrammerade kravet, känna hur fritt det genast blev och då kan det hända att det där bestämda och planerade i texten också får en uppsving när man liksom är i fas.
Jag tänkte hur som helst berätta om hur det gick med blonderingen jag gjorde för ett par veckor sedan. Jag kan ju redan nu säga att jag inte riktigt vant mig med resultatet. Jag går och tittar mig i spegeln oftare än förut, och borstar håret hela tiden. Vet egentligen inte om jag tycker det blev så mycket finare än i början, det naturliga hade sin charm, faktiskt. Men nu har det ju gått ett tag och med hjälp av lite silverschampo fick jag bort en del av de gula pigment som blev kvar efter färgningen. Därmed blev jag lite nöjdare. Faktumet att jag även nu har fått lite mer solfärg i ansiktet gör ju att hela jag ser lite friskare ut också. Vilket gör en del för helhetsintrycket av resultatet. Jag är ganska blek i huden, så passar egentligen ganska bra i ljust hår. Det faller på sin plats på nåt sätt. För tillfället tycker jag att jag är rätt snygg faktiskt.
Jag tänkte hur som helst berätta om hur det gick med blonderingen jag gjorde för ett par veckor sedan. Jag kan ju redan nu säga att jag inte riktigt vant mig med resultatet. Jag går och tittar mig i spegeln oftare än förut, och borstar håret hela tiden. Vet egentligen inte om jag tycker det blev så mycket finare än i början, det naturliga hade sin charm, faktiskt. Men nu har det ju gått ett tag och med hjälp av lite silverschampo fick jag bort en del av de gula pigment som blev kvar efter färgningen. Därmed blev jag lite nöjdare. Faktumet att jag även nu har fått lite mer solfärg i ansiktet gör ju att hela jag ser lite friskare ut också. Vilket gör en del för helhetsintrycket av resultatet. Jag är ganska blek i huden, så passar egentligen ganska bra i ljust hår. Det faller på sin plats på nåt sätt. För tillfället tycker jag att jag är rätt snygg faktiskt.
Ramen rund bilden ovan fixade jag lite snabbt i mobilappen (Android) PicsArt som jag skulle vilja rekommendera. Den är enkel, fin och gör snygga effekter på bilderna. Man kan lägga flera olika effekter samtidigt och få väldigt häftiga bilder av foton. Personligen har det blivit som nån slags sjuk hobby och sitta och fixa med bilder på mig själv tills de är extremt olika originalbilden. Blir som konst, och det blir som en egotripp att veta att det är en själv som är grunden för den fina bilden. Det som inte är så bra med appen är dock en envis reklam som kommer upp när man vill stänga programmet (dock bara i gratisversionen) samt att det är lite tråkiga "färdiga ramar" i arkivet. Kanske finns något jag inte tänkt på men det här är det som jag stört mig på, alltså inte mycket. Om man har ett konto hos dem kan man även dela bilder på en speciell sida där det finns bilder att titta på och bedöma av olika användare. Jag prövade men tror inte jag har så stort behov av att lägga mina bilder där då det inte finns någon jag känner där ännu. Jag använder appen mest för skojs skulle men har sett att det finns många som gör mycket seriösa bilder och lägger ut på just denna sida. Många naturbilder och djur och sådant. Hur som helst så gillar jag appen mycket. Många plusplus för den.
![]() |
| Denna bild har jag skapat i PicsArt med många av deras effekter på varandra vilket resulterade i ganska cool bild enligt mig själv. |
Nu hoppas jag att alla läsare mår bra och ser till att njuta ar dag så mycket som det bara går så återkommer jag när jag har nåt annat jag vill skriva om. Mvh Linnea
måndag 23 juli 2012
Vart tog alla dagar vägen?
När man gör saker hela dagarna försvinner de på sätt och vis bort väldigt fort, speciellt om man vet att det även är annat som ligger på. Som man ska göra men inte hinner med. Det är som ett dåligt samvete lägger sig som en skugga över en och gnager på.
Jag är expert på att bestämma mig för att hitta på projekt som jag vill göra, sätter nån slags deadline och får alldeles för mycket att göra. Av någon anledning så bestämde jag mig för att hinna göra klart en korsords-tidning innan den 7:e augusti. Tänkte skicka in svaren och vinna en Ipad (Första pris!). Visst är det bra med ambitioner, men jag är väl medveten om att för höga ambitioner kan göra att man tappar lusten att göra något alls om man märker att man inte hinner med. Så egentligen förstår jag inte det här med korsorden. Antagligen en dum idé. Borde egentligen plugga inför skolan på min lediga tid. Kanske uppdatera bloggen lite också. Kanske fortsätta på de projekt jag redan har igång. Som att skriva eller tillverkningen av mitt äventyrsspel.
Jag sitter just nu och suger i mig av Lars Winnerbäcks lättsamma ångest och känner skuld efter att ha sett på filmen Bläckhjärta. Jag har en destruktiv känsla av att jag har övergett mina egna historier, fast jag kanske inte har det egentligen. Jag saknar den del av mig som brann för att skriva och hade gränslös fantasi. Jag längtar efter att sätta nya ord på papper, känna lust och spänning, eftersom jag egentligen inte vet hur det ska sluta. Jag gör dock fel när jag blir så glad över någon av mina historier att jag lyfter dem till skyarna och liksom vill tvinga mig själv att skriva ett mästerverk. När jag gör det till ett tvång så försvinner intresset och nån slags stress och rädsla över misslyckande gör att jag inte lyckas åstadkomma någonting istället. Vid dessa tillfällen smyger sig dåligt självförtroende på mig, vilket resulterar i att jag hellre gör andra saker. En dålig spiral som jag måste försöka undvika. Detta är förödande för en kreativ själ.
De senaste dagarna har vart mycket innehållsrika och långa. Jag har somnat gott på kvällarna och sovit fram till morgonen utan mina vanliga vaknande under nätterna. Och drömt har jag gjort, om hundar och häxor och vänner i fara. Jag saknar min älskade vän som kunde tyda drömmar, men som så tragiskt lämnade vår jord för länge sedan. Det var den fina, underbara livfulla människa som lärde mig att uppskatta just Lars Winnerbäck och att tro på mig själv. Känner att jag nog skulle behöva hans goda råd nu med, men det enda jag kan göra är att tänka på honom och minnas hur han var. Försöka ta till mig de ord han sa och den livsenergi han sprudlade av. Senaste tiden har jag tänkt mycket på honom, funderat på hur det hade vart om han fortfarande fanns kvar på jorden.
Har förberett lite inlägg om min dag som hundvakt, hårfärgningens resultat och dagen på Zoo med några bilder också kanske, men det får nog vänta lite. Jag önskar också alla mina läsare glädje under färden genom livet...ta väl vara på det.
¤ RIP Mårten, jag kommer aldrig glömma dig... ¤
Jag är expert på att bestämma mig för att hitta på projekt som jag vill göra, sätter nån slags deadline och får alldeles för mycket att göra. Av någon anledning så bestämde jag mig för att hinna göra klart en korsords-tidning innan den 7:e augusti. Tänkte skicka in svaren och vinna en Ipad (Första pris!). Visst är det bra med ambitioner, men jag är väl medveten om att för höga ambitioner kan göra att man tappar lusten att göra något alls om man märker att man inte hinner med. Så egentligen förstår jag inte det här med korsorden. Antagligen en dum idé. Borde egentligen plugga inför skolan på min lediga tid. Kanske uppdatera bloggen lite också. Kanske fortsätta på de projekt jag redan har igång. Som att skriva eller tillverkningen av mitt äventyrsspel.
Jag sitter just nu och suger i mig av Lars Winnerbäcks lättsamma ångest och känner skuld efter att ha sett på filmen Bläckhjärta. Jag har en destruktiv känsla av att jag har övergett mina egna historier, fast jag kanske inte har det egentligen. Jag saknar den del av mig som brann för att skriva och hade gränslös fantasi. Jag längtar efter att sätta nya ord på papper, känna lust och spänning, eftersom jag egentligen inte vet hur det ska sluta. Jag gör dock fel när jag blir så glad över någon av mina historier att jag lyfter dem till skyarna och liksom vill tvinga mig själv att skriva ett mästerverk. När jag gör det till ett tvång så försvinner intresset och nån slags stress och rädsla över misslyckande gör att jag inte lyckas åstadkomma någonting istället. Vid dessa tillfällen smyger sig dåligt självförtroende på mig, vilket resulterar i att jag hellre gör andra saker. En dålig spiral som jag måste försöka undvika. Detta är förödande för en kreativ själ.
De senaste dagarna har vart mycket innehållsrika och långa. Jag har somnat gott på kvällarna och sovit fram till morgonen utan mina vanliga vaknande under nätterna. Och drömt har jag gjort, om hundar och häxor och vänner i fara. Jag saknar min älskade vän som kunde tyda drömmar, men som så tragiskt lämnade vår jord för länge sedan. Det var den fina, underbara livfulla människa som lärde mig att uppskatta just Lars Winnerbäck och att tro på mig själv. Känner att jag nog skulle behöva hans goda råd nu med, men det enda jag kan göra är att tänka på honom och minnas hur han var. Försöka ta till mig de ord han sa och den livsenergi han sprudlade av. Senaste tiden har jag tänkt mycket på honom, funderat på hur det hade vart om han fortfarande fanns kvar på jorden.
Har förberett lite inlägg om min dag som hundvakt, hårfärgningens resultat och dagen på Zoo med några bilder också kanske, men det får nog vänta lite. Jag önskar också alla mina läsare glädje under färden genom livet...ta väl vara på det.
¤ RIP Mårten, jag kommer aldrig glömma dig... ¤
onsdag 4 juli 2012
Första gången...
Hej världen!
Detta blir alltså mitt första försök att göra en egen blogg.
Får se hur det går egentligen. Funderade först på om jag skulle ha flera olika för olika teman, men bestämde mig för att jag nog till en början kommer hålla mig till en som innehåller alla typer av teman jag vill skriva om.
Tanken med att börja skriva en blogg är delvis att hålla igång mitt skrivande, jag har författardrömmar någonstans begravda. Men sista tiden har jag känt att jag förlorat en del av min skrivglädje, och när jag försökt skriva så har det inte blivit någonting. Vilket känns ganska bittert, för jag vet att jag har haft potential och är duktig. Men just nu ligger fantasin och självförtroendet ganska långt ner.
Hur som helst så känns det kul och spännande att pröva detta, jag hoppas att jag kanske kan få några läsare och att jag lyckas skriva några intressanta ord på vägen.
Jag har massa olika saker jag funderar på att skriva inlägg om. Undrar just nu på hur man skapar olika kategorier. Om någon läser detta och vet hur jag menar och bör göra berätta gärna. Om det går förstås, har inte hunnit sätta mig in i allt ännu.
- Mig själv - typ dagbok -
- Texter jag skriver och önskar få feedback på
- Recept på mat och bak
- Programmering
- Bloggandet
- Mina upplevelser som statist
- Fina fotografier jag tagit eller bilder jag målat
- Mina sims spel
- Tips på bra program, hemsidor och annan media
- Övrigt kul, viktigt eller nyttigt
Går in i detta med öppna sinnen och vet inte vart det kan ta mig. Och ha tålamod, jag har som sagt ingen rutin på att uppdatera ännu...
Angående namnet på bloggen, jag har precis pluggat lite C++-programmering och blev lite nördig ett ögonblick när jag döpte den. Funderade på om jag skulle döpa den till Linnea++ eller Linnea+=Blogg, men tyckte första alternativet blev snyggare och enklare.
Många Kramar från Linnea
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



