Visar inlägg med etikett Hälsa. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hälsa. Visa alla inlägg

lördag 30 november 2013

Att simma...

Nu har jag vart och simmat igen. Började jobba med min träning i våras, och var duktig ett tag, höll igång ute i somras men när hösten kom och skolan började och det blev kallare ute så var det som att träningen kom i andra hand. Försökt att göra lite hemma-grejer med mig själv men man har inte riktigt samma pli på sig själv hemma. Bättre att vara borta för då gör man verkligen nåt.

Det var verkligen härligt att komma tillbaka igen och jag som hade vart orolig att jag tappat min kondis helt under hösten kände att så inte var fallet. Det gick verkligen bra och jag hade fullt av energi. Vilket jag känt brist på tack vare mörkret ett tag nu.

När jag var klar passade jag på att njuta lite i bastu, som jag ibland klarar om jag inte slarvat med vattenintag. Och jag satt där säkert 10 minuter utan bekymmer. Väl ute pratade jag med kassan och försökte räkna ut hur mycket jag måste simma och träna nu på mitt kort för att det ska vara prisvärt. Vi kom fram till att om jag går två gånger i veckan i snitt från och med nästa vecka så kommer det att gå ihop. Och då är det om jag bara simmar, vanligt gym kostar mer. Men jag brukar mest simma, så det är bäst att räkna på det. Då blir min plan nu alltså att lägga upp ett schema som jag måste följa, för att verkligen gå så är det bra att ha planerat ordentligt. Tror det får fortsätta bli lördag-förmiddagarna samt någon kväll/eftermiddag i veckan. Men ska ta och kolla upp det där så det klaffar med andra scheman också.

Blev även en promenad hem på 25 minuter kanske. Verkligen härligt ute idag. Kallt men inte så det bet i kinderna, jag tyckte det var väldigt skönt.

Det bästa med att simma som träning är att man blir så avslappnad samtidigt som man får röra sig. Många muskler får röra sig och arbeta och eftersom jag har lite problem i mina knän så får jag inte ont av den här typen av träning för benen, motståndet är snällare på nåt sätt. Det känns som det är en perfekt kom-igång-träning som är väldigt rolig och det är så enkelt, så länge man kan simma så är det bara att göra det. Inga jobbiga instruktioner som man måste kunna och känna till och följa på maskiner och sådant. Och man får även lite kondition blandat med muskler, känns det som i alla fall. Nu är ju inte jag nåt proffs, plus att det här är kanske ingen elit-nivå jag själv siktar på. Men just som håll-kroppen-igång-sysselsättning är det kanon.

En trevlig sak till med idag är att jag hittade en reklamskylt utanför Kicks på deras julkalender, och såg att den parfymen jag har gått och nosat på flera gånger nu och verkligen bestämt mig för att köpa, kommer att reas ut en av dagarna. Så kommer att se till att vara där då också. 

Ja ha en fortsatt trevlig helg nu.
Simma lugnt!

onsdag 15 augusti 2012

Inom snar framtid...

Det händer grejer just nu, eller kanske inte så jättespeciella saker. Men en massa olika små saker.

Dels är det ju skolan som börjar snart, men så ploppar det in lite annat här och var och plötsligt är man fullbokad...igen! Vilket i sig är kul, bara trevliga saker, nästan.

På fredag blir det bio, ska gå med en tjejkompis och kanske några av hennes folk, vi ska se Cockpit. 
Sen så ska jag på en ny inspelning på lördag, en musikal tydligen. Känns faktiskt väldigt kul, kommer bli annorlunda än de andra inspelningarna jag gjort. Vet dock inte vad jag ska ha för kläder ännu, men det ger sig nog, man kunde ha lite vad som helst sa de. Enkel dans och mimning ingår.

Efter detta tjohej ska jag till landet ett par dagar igen, och en vän till mig ska komma dit också, ska bli trevligt, hoppas bara på några sköna sommardagar. Tänkte försöka plocka lite svamp också.

Sen när jag kommer hem är det dags att börja skolan, eller uppropet börjar då, samt att massa praktiska saker förbereds. Direkt efter det ska jag på vernissage och titta på ett foto jag var statist i.

Några dagar senare, nån vecka eller så, kommer jag att gå på en liten grej med "min idol" (får man ha idoler som vuxen?) Peter LeMarc. Han ska spela upp sin nya skiva (innan den släpps) för ett begränsat antal lyssnare på en okänd plats ännu, och jag är en av de lyckliga. Ska bli kul om man hinner träffa honom, han verkar trevlig.

Den mindre trevliga grejen som händer är att jag försöker få en läkartid till ett återbesök och har fått veta att det är förseningar. Men men, det är ingen big deal egentligen.

Nån gång tänkte jag klämma in gröna lund igen, skulle även vilja spela biljard eller bowling eller nåt med vänner. Får se om hur det blir med det.