Visar inlägg med etikett Shopping. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Shopping. Visa alla inlägg

lördag 30 november 2013

Att simma...

Nu har jag vart och simmat igen. Började jobba med min träning i våras, och var duktig ett tag, höll igång ute i somras men när hösten kom och skolan började och det blev kallare ute så var det som att träningen kom i andra hand. Försökt att göra lite hemma-grejer med mig själv men man har inte riktigt samma pli på sig själv hemma. Bättre att vara borta för då gör man verkligen nåt.

Det var verkligen härligt att komma tillbaka igen och jag som hade vart orolig att jag tappat min kondis helt under hösten kände att så inte var fallet. Det gick verkligen bra och jag hade fullt av energi. Vilket jag känt brist på tack vare mörkret ett tag nu.

När jag var klar passade jag på att njuta lite i bastu, som jag ibland klarar om jag inte slarvat med vattenintag. Och jag satt där säkert 10 minuter utan bekymmer. Väl ute pratade jag med kassan och försökte räkna ut hur mycket jag måste simma och träna nu på mitt kort för att det ska vara prisvärt. Vi kom fram till att om jag går två gånger i veckan i snitt från och med nästa vecka så kommer det att gå ihop. Och då är det om jag bara simmar, vanligt gym kostar mer. Men jag brukar mest simma, så det är bäst att räkna på det. Då blir min plan nu alltså att lägga upp ett schema som jag måste följa, för att verkligen gå så är det bra att ha planerat ordentligt. Tror det får fortsätta bli lördag-förmiddagarna samt någon kväll/eftermiddag i veckan. Men ska ta och kolla upp det där så det klaffar med andra scheman också.

Blev även en promenad hem på 25 minuter kanske. Verkligen härligt ute idag. Kallt men inte så det bet i kinderna, jag tyckte det var väldigt skönt.

Det bästa med att simma som träning är att man blir så avslappnad samtidigt som man får röra sig. Många muskler får röra sig och arbeta och eftersom jag har lite problem i mina knän så får jag inte ont av den här typen av träning för benen, motståndet är snällare på nåt sätt. Det känns som det är en perfekt kom-igång-träning som är väldigt rolig och det är så enkelt, så länge man kan simma så är det bara att göra det. Inga jobbiga instruktioner som man måste kunna och känna till och följa på maskiner och sådant. Och man får även lite kondition blandat med muskler, känns det som i alla fall. Nu är ju inte jag nåt proffs, plus att det här är kanske ingen elit-nivå jag själv siktar på. Men just som håll-kroppen-igång-sysselsättning är det kanon.

En trevlig sak till med idag är att jag hittade en reklamskylt utanför Kicks på deras julkalender, och såg att den parfymen jag har gått och nosat på flera gånger nu och verkligen bestämt mig för att köpa, kommer att reas ut en av dagarna. Så kommer att se till att vara där då också. 

Ja ha en fortsatt trevlig helg nu.
Simma lugnt!

torsdag 9 maj 2013

Skor på lagning, inte som jag tänkt mig!


Blev halvknasigt idag. Lämnade in mina jeans och några skor på  lagning, upptäckte på vägen att även de skor jag hade på mig på vägen föll sönder. Hade hittat dem i kassen bland skor som behöver lagas. Men de hade sett hela ut där hemma. Det var när jag skulle gå i dem som problemet kom. Och då var jag halvvägs framme. Borde verkligen lita på "mitt gamla jag", på den tiden visste jag vad jag höll på med. Bestämde mig för att fråga om de kunde göra nåt åt de skorna med, jag var lite osäker, men de sa att det gick bra. Då gick jag hoppfull och köpte ett par nödskor som kändes bra på fötterna för att kunna gå hem i nåt sen. Återvänder och lämnar in de trasiga skorna. De säger då att de inte kan laga dem =/ Va??? Varför köpte jag då nödskor undrar jag för mig själv, även så pass högt att de faktiskt ska höra att jag känner mig lurad. Onödigt. Ber dem dock besviken att slänga de trasiga skorna så slipper jag släpa på dem. Och fortsätter gå i de nya på vägen hem. Efter halva vägen så har jag ont i varenda del av fötterna, och misstänker att de skor som kändes bra i början nog var dåliga, och dessvärre onödiga, och nu använda så det skulle inte gå att lämna tillbaka dem heller. 

Känns snopet, ångrar delvis att jag slängde de sköna skorna. Men tror det är nån slags förlust-känsla. De var ju trasiga, och så pass att jag skämdes att gå i dem. Hade nog inte använt dem.

Konstaterat idag som så många gånger förr att: JAG VILL HA NYA, NORMALA FÖTTER, NÅGRA SOM KAN GÅ I VANLIGA SKOR UTAN ATT FÅ ONT!

lördag 6 oktober 2012

Svårfunnen höstkappa och fel i Windows kalkylator!

Så efter skolan igår var jag och shoppade en höstkappa, kände att jag behövde en längre en än den jag hade nu när kylan komma, men att redan ta fram den jättetjocka vinterjackan känns inte riktigt som en bra idé. Hade sällskap med en klasskamrat till ett köpcentrum nära henne och strosa in på New Yorker, har hittat fina kläder hos dem förr och mycket riktigt fann jag två härliga kappor. Men var och en hade var sitt problem. En hade ull i sig vilket för mig innebär att huden börjar klia, den andra hade så smala ärmar att det inte gick att röra sig. Båda satt annars väldigt fint och var härliga. Men den med smala ärmar hade inget ull i, och den med ull var bättre passform på. Jag blev frustrerad men köpte den med ull i alla fall, för jag kände att jag faktiskt inte har tid att handla kläder speciellt ofta nu för tiden. Kanske skulle den inte klia så mycket ändå. 

När jag kom hem provade jag jackan ett tag med olika kläder och insåg att man blir lite begränsad när man under den måste ha tröjor som täcker huden så man inte nuddar själva kapptyget med bar hals och nacke till exempel. Jag var genast lite mindre nöjd med mitt köp, men glad att det är två veckors öppet köp. Så, jag bestämde mig helt enkelt att jag idag då tillsammans med en vän skulle försöka hitta en ny kappa i stan som faktiskt höll på alla krav jag hade. Passform, pris, färg och utan ull. Det var svårare än jag trodde. Kom hem utan kappa och kände att jag nog ändå inte skulle lämna tillbaka den jag köpt förrän jag verkligen hittat en som är bättre, med tanke på att den hittills är bäst. Tänk att det ska vara så svårt att hitta en bra höstjacka i stan nu när det ändå är höst. En smula besviken faktiskt.

En till sak jag är grymt besviken på och måste klaga lite över är Windows 7 egen kalkylator. Jag sitter just nu   och programmerar en miniräknare som inlämningsuppgift till skolan, eller blev kanske klar idag nu för nån halvtimme sedan, måste bara testa den lite ytterligare i morgon så det inte finns några gömda buggar jag missat. Hur som helst, jag har tittat på andra kalkylatorer för att kunna se hur bra min funkar och om resultaten stämmer och sådant. Även för att få lite inspiration hur den ska fungera och se ut. Den enklaste att jämföra med är såklart Windows egen då den ligger lätttillgängligt på datorn. Självklart har jag även testat med mobilers och vanliga skolkalkylatorer, vilket jag verkligen är glad över efter att ha upptäckt en bugg i Windows. Jag satt med ett problem när jag skulle dra roten ur tal mitt i andra tal, och insåg att min miniräknare inte gav samma resultat som Windows. Jag trodde såklart att det var min som var fel på, eftersom jag är ny på detta och deras är något som ingår i en produkt man får betala för. Alltså själva operativsystemet. Så jag började rota i min kod för att upptäcka felet, men kunde inte finna det. Fick till slut ge upp den undersökningen och plocka fram alla möjliga andra miniräknare och gjorde ett stort test på en enkel uppgift som "1+5+4*2" Detta skulle enligt min och alla andra jag testade mot bli 10, men enligt Windows skulle det bli 16. Och som jag skrivit detta tal så ska det bli 10, om jag hade skrivit det  (1+5+4)*2 så hade det blivit 16, men så skrev jag inte. Kanske inte så stor sak att haka upp sig på, men tycker det dels är dåligt att deras inte fungerar som den ska när min gör det efter bara 4 dagars kodande, och dels var det irriterande att jag behövde sitta och felsöka min kod när det inte var fel i den. Det var lite onödig användning av tiden. Ja ja, så kan det kanske va och jag är lite gladare nu när jag fått klaga på det lite. Dock är jag inte helt säker på om man skriver roten ur 4 på detta vis (√4) eller på detta vis (4), jag har sett många varianter och vet inte vilket som är rätt. Jag använde ett av sätten.


Detta är uppgiften jag gjort med det testade exemplet i displayen.
Ha det bra nu alla läsare, snart har jag 1000-besökare jubileum! Undra vad det ska bli för nåt kul då?

lördag 18 augusti 2012

Musikal, Cockpit och "Tutti Frutti"

Då var jag alltså snart på väg som statist in mot en musikalinspelning. Där ska jag dansa och mima tillsammans med en massa andra okända människor. Ska bli kul och annorlunda. Lite fundersam var jag över vad jag skulle ha för kläder, det var ju så otroligt fritt. Man kunde välja vad man ville i princip. Och så är det ju det här med vädret. Det har sagts att det ska vara tropisk värme, så jag antar att det är bra med nåt svalt, men å andra sidan kändes det svalt ute när jag kände efter. Jag löste det så att jag tog med ett par shorts att byta till om jag märker av att det blir för varmt med långbyxor på vägen dit. Jag har fått pula ihop en matsäck också för det var inte säkert att vi kunde få fika på plats. Känns nästan som de gamla skolutflykter man hade en gång i tiden.

Igår var det bio, och jag kan verkligen rekommendera filmen Cockpit. Jag såg det med en gammal (som i haft länge) härlig väninna och efter att ha sett den kände jag att det var en perfekt kompisbio. Alltså en film som passar bra att se med vänner. Kanske syskon i samma ålder. Filmen var hur som helst mycket rolig och hade många tänkvärda bitar. En av huvudrollskaraktärerna, (Cecilia heter rollfiguren, Marie Robertsson heter hon på riktigt och har gjort lite olika roller i film och tv) är riktigt läskig att titta på. Alltså, det är inte så att jag tycker hon ser ful ut eller nåt, hon är rätt söt faktiskt. Anledningen är den att hon är så ruggigt lik en av mina tonårsvänner, till och med ansiktsutryck och gester ser liknande ut i rörelserna. Det enda som inte stämmer in är att hon är blond.

Innan bion var jag lite busig och köpte biogodis, och när jag såg dessa modegodisarna som dykt upp överallt igen blev jag tvungen att ta några såna i påsen. Kände att jag var tvungen att hänga med i trenden, och om inte annat smaka på dem och se varför alla älskar dem så. Godiset jag pratar om är Yellybeans. Det fanns i Harry Potter, de finns i mobilappar, jag ser dem överallt. Och som Sims-nörd har jag även upptäckt dem i ett kommande ep växande på en buske. Men efter att ha provat dem (igen - tror jag hade det innan också utan att gilla dem) så kan jag faktiskt inte förstå den stora tjusningen i dem. De smakar mest socker med lite smak, och många av smakerna var inte ens goda. Ja ja, smaken är som baken sägs det ju.

På tal om gottis. Nu är det en vecka sedan jag svettades och stod hela dagen och kokade sylt. Nu har jag hunnit smaka på dem och känna efter och jag anser att det hela var mycket värt besväret. De blev otroligt mumsiga (mycket bättre än Yellybeans) och säregna. Kombinerade bär till olika blandsylter på ett spännande sätt med ett fantastiskt resultat. 



Smakerna är:

  • Vita Vinbär, Röda Vinbär, Krusbär och Blåbär -  Jag har börjat kalla den för "Tutti Frutti"
  • Röda Vinbär och Jordgubbar
  • Svarta Vinbär och Hallon
Så här kul kan det se ut när man kokar
"Tutti  Frutti"-sylten
Jag uppmanar alla att pröva bärkombinationer om ni har möjlighet nästa gång ni kokar sylt själv, för det passar verkligen. Men jag skulle vara tacksam om jag fick nåt  slags tack för tipset eller nån kommentar på om ni blev nöjda här i bloggen då också. 

Ha en underbar dag alla nu.



  

torsdag 19 juli 2012

Jösses - Blondering?

Att färga håret eller inte, det är frågan just nu. 


- Ilandsproblem!!! 


Jag köpte bolndering för hemmabruk för flera månader sedan men har liksom inte kommit mig för, hunnit eller ens haft tanke på att använda den förrän nu. Köpte dem för att det var bra pris, och precis det märke som jag brukat använda och vart nöjd med... 


Sen hamnade de i en hylla hemma tills jag hittat nån som kunde hjälpa mig med färgningen. Och där blev de stående, och stående. Och så helst plötsligt en dag så kände jag att nu är det kanske dags, jag skulle åka till landet och det skulle vara en del människor nere, någon borde ha tid att hjälpa mig. Så klart, verkar det som att det kan bli fixat i kväll. Men självfallet blir jag nu nervös och får osäkerhetstankar över det hela. 


Har jag inte redan fin färg? Är det inte nyttigare för håret att inte få behandlingar av detta slag. Kommer jag ångra mig? Det kanske tar jättelång tid att få bort det, eller inte kanske, det brukar ju få växa ur. Senast jag använde blondering i håret var det bara slingor, nu skulle det i så fall vara helblondering. Jag vet att jag har vart jättesnygg i ljusblond förr men nu blir jag osäker på om jag kanske inte blir lika fin som förut nu. Åh andra sidan så är det somrigt och fint med ljust hår på mig. Och sen kanske det ger ett litet upp sving in självkänslan med lite förnyelse. 


Antagligen gör jag det, och då kanske jag lägger ut en bild senare när jag har en bra. Men nu innan måste jag få ha en liten stunds "Göra-något-nytt-ÅNGEST". Det är märkligt hur man kan bli så löjlig när man förut inte alls var rädd för att testa och våga pröva saker. Nu blir jag nervös inför det mesta.


Färgen som är tanken jag skallanvända


En störande sak jag har kommit på mig själv säga senaste dagarna är ordet jösses! Har sagt det hela tiden nästan sista tiden, vilket är mycket irriterande. Blir så tjatigt i längden. Och jag tänker inte ens på det. Så kanske ska skriva ner det några gånger och hoppas att det släpper. Jösses jösses JöSsEs JÖSSES....osv...jösSES... Är det normalt att man kan fastna på ett ord och missbruka det under en längre period, ungefär som tonåringars typ och bah och alla andra grejer de säger ofta?


Idag kanske jag ska träffa min systers "nya" hund för första gången. Har ännu bara sett bilder på facebook.



onsdag 11 juli 2012

Efterlängtade Scanner - Välkommen hem!

Äntligen fick jag beskedet igår att Scannern som jag väntat på i flera månader nu kommit till butiken. Det hade vart översvämning i fabriken förra året och tillverkningen stannade av, så den har inte funnits att få tag på någonstans. Hur som helst, jag bestämde mig för att vänta till en av mina favoritbutiker fick in den igen och skrev upp mig på en lista och de skulle höra av sig så fort de visste något. Igår eftermiddag fick jag veta att den fanns att hämta upp (köpa vill säga). 


Jag bestämde mig för att jag skulle försöka vara där vid öppning, med andra ord klockan 10. Det lyckades jag inte med, för av någon anledning så lyckades jag försova mig idag igen, vaknade halv 11 trots att jag ställt klockan. Tror jag var helt slut eftersom jag inte sovit så bra på grund av det hemska ovädret som var i natt. Hur som helst så fick det bli en tur till stan vid lunch-tid istället. Anledningen till att jag ville vara ute i god tid var att jag ville göra i ordning min nya dator inför nya skolan i höst. Som den är nu är den väldigt ny och färsk och har inte riktigt hunnit bekanta mig med Windows 7. 


Det hela gick ganska smärtfritt, ganska... Lådan den låg i var ganska så tung, och trots det fina handtaget som var monterat på den så kändes det ordentligt i händerna när jag bestämde mig för att promenera hem med den då jag precis missat bussen och nästa skulle komma en halvtimme senare. Handtaget skar in i fingrarna och tvingade mig att stanna flera gånger och byta hand. Mot slutet gick jag med jackärmarna i nävarna mellan handflatorna och handtaget. Det var lite smärt-lindrande i alla fall. Jag vill med detta inte verka gnällig, inte alls. Jag är jätteglad för min nya leksak och välkomnar den hem till mig med ett stort leende och löften om att scanna in många fina bilder.


Bilderna är just nu foton jag lånat av min mor och min morfar, tänkte göra en fotobok med släktbilder och släktforskning och en med bilder från min barndom. Det passar strålande att scannern kom nu när jag fått ett erbjudande om en gratis fotobok via elbolaget.


Så fixandet med nya datorn blev lite försenat, men jag hann med lite när jag kom hem. Och till min glädje följde det med ett Photoshop Elements 8 med Scannern. Kändes som ett trevligt tillskott och ännu roligare var att jag redan hade en bok om just den verisionen av Photshop Elements. Kunde inte bli bättre. Tror nog att scannern och nya datorn kan bli goda vänner så småningom.


Och som avslutning vill jag säga följande: 

  • Välkommen hem lilla scanner, Canon CanoScan 9000F. 
  • Tack till butiken som hjälpte mig igenom hela detta köp,  JapanPhoto på Flemmingsgatan i Stockholm. 
  • Om intresse finns så kan jag försöka skriva en liten produktbedömning sedan när jag använt de flesta av funktionerna och vet hur nöjd jag blir.

tisdag 10 juli 2012

Shopping och bort-sprungna jeans...

Jag var och shoppade lite igår, det var jättetrevligt att strosa runt och pröva kläder och känna sig snygg. Egentligen hade jag tänkt leta efter en jeans-jacka och ett par svarta jeans. Men de jag frågade sa att jag var lite tidigt ute och skulle återkomma till hösten. Förstås... Men det gjorde ju ingenting egentligen, jag hittade massa andra fina kläder. Klänningar och toppar som dessutom var på rea och som jag såg himla bra ut i. Sommarboost, tror jag hade solsting eller nåt för jag brukar inte handla kläder bara sådär. Men men, jag känner mig nöjd idag, inget dåligt samvete.


Här är ett exempel ur min shopping... =)
Det här med de svarta jeansen är en historia. Håller på att bli galen över detta mysterium. Ett par relativt nya svarta jeans, mina enda dessutom, är spårlöst väck. Jag har vänt upp och ner på hela lägenheten utan att hitta dem. Jag tvättar inte i tvättstuga så kan inte glömt dem på ett sånt ställe. Och det är ju ett sånt typ av plagg att man inte direkt tappar dem utan att märka. De kan heller inte ha blivit damsugna, som strumpor ibland kan bli om man är lite slarvig. De är ju relativt stora också, så de kan ju inte ligga i ett hörn utan att synas direkt. Och så ofta åker jag inte omkring med hela ombyten när jag åker och hälsar på folk. Min enda möjlighet är om jag glömt dem hos morfar eller pappa när jag vart där, men tycker det verkar konstigt om jag skulle gjort det, jag försöker dock hålla hoppet uppe.