Visar inlägg med etikett Dagbok. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Dagbok. Visa alla inlägg

söndag 8 juni 2014

Avslutat skolan, sommarplaner och Ponnytest

Min dag

Nu är det sommar, äntligen. Sitter med foten inlindad i gasbinda och tänker aj. Försökte mig på att spela lite "Dragon Age: Origins" vilket jag fann mycket underhållande, men jag hade nog för dålig burk, för spelet dog två gånger med fladdrande skärm. Gav upp det för tillfället, eftersom det är tråkigt om man måste göra om allt igen om man inte hinner spara, får fråga nån om hjälp om det inte blir bättre. Hade ju egentligen velat gå ut, men det gör ont att gå på foten just nu så stannar inne. Så trist när det är fint väder. Prövade att gå ut lite i morse, men det gick ganska dåligt och hade ännu ondare när jag kom hem.


Skola och jobb

Jag har tagit examen från min utbildning och har extrajobb på min Lia-plats för närvarande, men kommer ha ett uppehåll från midsommar fram till Augusti, då jag ska tillbaka och jobba heltid på en provanställning. Jag hoppas självklart den leder till fortsatt anställning efteråt eftersom jag trivs bra. Känner mig väldigt glad över att de vill ge mig chansen att utvecklas hos dem och visa vad jag går för och vara en del av teamet. Har lärt känna flera härliga människor tack vare min tid på det här företaget, vilket jag inte skulle byta bort mot något i världen.

Jag klarade skolan bra, känns kul att ha gått ut, men det är lite konstigt också. Efter två år, så är det slut. Det har gått fruktansvärt fort.


Sommarplaner

Framöver i sommar så ska jag försöka plugga lite på ett certifikat i HTML/Javascript/CSS som jag ska ta inom ett år. Jag ska på något sätt åka ut i skärgården, men sitter för närvarande i ett dilemma, ska jag följa med vänner på midsommar resa eller ska jag följa med mina nära och kära till Utö. Förra midsommar var jag ute med kamraterna, men nu är jag kluven, eftersom jag är inte säker på att jag kommer få så många fler chanser att åka till Utö med alla de nära och kära som ska följa med i år. Jag skulle verkligen vilja åka till Gotland också, men jag vet inte om jag kan åka med någon. Sen ska jag ta en vecka och hälsa på min pappa och lillasyster. Blir väl i mitten av Juli, skulle jag tro.   

Jag har vart på och skall på några konserter också. Skaffade ett Gröna Kortet för inträde på Gröna Lund, har vart och tittat på Laleh och ska lite senare i sommar se Melissa Horn, Jag var för ett par dagar sedan på Cirkus och tittade på Lars Winnerbäck med Weaping Willows som förband, det var bra, men jag hade vart osmart och tagit fina men obekväma skor, så efter halva konserten hade jag extremt ont i fötterna. Men kan inte tänka mig att det är därför jag har ont idag, det är ju flera dagar sedan. I början av augusti ska jag även på Stockholm Music & Arts, mestadels för att titta på Peter LeMarc, men kommer försöka ta vara på hela dagen, eftersom biljetten kostade mig en hel del på den lilla slant man har som student. Men jag är säker på att det kommer vara värt det, har så läänge velat se LeMarc live nu. Nu i fredags/nationaldagen besökte jag Fotografiska med några vänner och kikade på konst och stå-upp show, några öl blev det nog också.


Dröm

Jag drömde en sån märklig dröm natt om att jag åkte till månen. Jag hade ju igår kväll diskuterat rymden och jordens undergång innan jag somnade, så kan ju ha med det att göra. Det är ganska absurt att tänka på rymden, jag blir ofta överväldigad av hur gigantiskt och hur fantastiskt och skrämmande det är på samma gång.  


Ponnytest

Jag har precis gjort ett ponnytest, var ganska roligt, och jag har vart väldigt testgalen sista tiden, så känner att jag kan dela detta till alla som gillar ponnys och test. Klicka på bannern för att komma till test och mitt resultat.


Fluttershy

lördag 30 november 2013

Att simma...

Nu har jag vart och simmat igen. Började jobba med min träning i våras, och var duktig ett tag, höll igång ute i somras men när hösten kom och skolan började och det blev kallare ute så var det som att träningen kom i andra hand. Försökt att göra lite hemma-grejer med mig själv men man har inte riktigt samma pli på sig själv hemma. Bättre att vara borta för då gör man verkligen nåt.

Det var verkligen härligt att komma tillbaka igen och jag som hade vart orolig att jag tappat min kondis helt under hösten kände att så inte var fallet. Det gick verkligen bra och jag hade fullt av energi. Vilket jag känt brist på tack vare mörkret ett tag nu.

När jag var klar passade jag på att njuta lite i bastu, som jag ibland klarar om jag inte slarvat med vattenintag. Och jag satt där säkert 10 minuter utan bekymmer. Väl ute pratade jag med kassan och försökte räkna ut hur mycket jag måste simma och träna nu på mitt kort för att det ska vara prisvärt. Vi kom fram till att om jag går två gånger i veckan i snitt från och med nästa vecka så kommer det att gå ihop. Och då är det om jag bara simmar, vanligt gym kostar mer. Men jag brukar mest simma, så det är bäst att räkna på det. Då blir min plan nu alltså att lägga upp ett schema som jag måste följa, för att verkligen gå så är det bra att ha planerat ordentligt. Tror det får fortsätta bli lördag-förmiddagarna samt någon kväll/eftermiddag i veckan. Men ska ta och kolla upp det där så det klaffar med andra scheman också.

Blev även en promenad hem på 25 minuter kanske. Verkligen härligt ute idag. Kallt men inte så det bet i kinderna, jag tyckte det var väldigt skönt.

Det bästa med att simma som träning är att man blir så avslappnad samtidigt som man får röra sig. Många muskler får röra sig och arbeta och eftersom jag har lite problem i mina knän så får jag inte ont av den här typen av träning för benen, motståndet är snällare på nåt sätt. Det känns som det är en perfekt kom-igång-träning som är väldigt rolig och det är så enkelt, så länge man kan simma så är det bara att göra det. Inga jobbiga instruktioner som man måste kunna och känna till och följa på maskiner och sådant. Och man får även lite kondition blandat med muskler, känns det som i alla fall. Nu är ju inte jag nåt proffs, plus att det här är kanske ingen elit-nivå jag själv siktar på. Men just som håll-kroppen-igång-sysselsättning är det kanon.

En trevlig sak till med idag är att jag hittade en reklamskylt utanför Kicks på deras julkalender, och såg att den parfymen jag har gått och nosat på flera gånger nu och verkligen bestämt mig för att köpa, kommer att reas ut en av dagarna. Så kommer att se till att vara där då också. 

Ja ha en fortsatt trevlig helg nu.
Simma lugnt!

söndag 24 november 2013

Lång tid sedan sist

Hej hej alla goa läsare. Nu var det väldigt länge sedan jag skrev något igen, jag har haft så mycket att göra att jag nästan glömt bort bloggen. Nu mitt i natten efter en väldigt lyckad dag med flera små framsteg av olika karaktär i livet fått mig på bra humör och ingen lust alls att sova. Det är som om jag så mycket energi att jag skulle kunna gå ut och springa, men låter bli eftersom jag är lite mörkrädd med mer.

Jag har suttit och programmerat hela kvällen och löst problem efter problem och allt har verkligen flytit på och jag har inte velat sluta. Samtidigt sitter jag och njuter av gamla favoriter från Marie Fredriksson på Spotify och har nån slags nostalgi i hela kroppen. Allt känns fantastiskt mysigt omkring mig och jag har inte ens levande ljus och trevligt sällskap. Det är bara en fantastisk ro ändå.

Lägenheten är nydamsugen och nytvättad tvätt hänger ren i vardagsrummet, disken är fixad och jag stod dessutom och skrubbade diskbänken tidigare idag. Efter så många dagar av dåliga känslor så är det på topp nu. Och jag vill ju njuta av varenda minut, och även dela med mig av det här på något sätt. Vet egentligen inte vad jag ska skriva, men måste ju skriva något. 

På något sätt är jag förvånad över att jag har hunnit med så mycket idag, jag sov ju lite länge på morgonen och hade ont i huvudet. Vi hade vart ute med klassen igår, och det blev lite sent. Men jag måste ju säga att det var värt det. Tycker om mina klasskamrater och kommer sakna dem oerhört när vi slutar. Det är faktiskt inte alls så lång tid kvar. Snart går vi ut på vår sista praktik-period, och jag är väldigt spänd och hoppfull inför detta. För jag har hamnat på ett ställe där jag verkligen tror jag kommer trivas och som säkert kommer kunna vara mycket bra för min utveckling, och av det jag träffat dem som jobbar där så är de väldigt trevliga. 

I morgon ska jag gå på bio med några vänner, jag var statist vår/sommar 2012, och en film jag var med i har haft premiär i oktober så måste ju faktiskt gå och se den, det går inte för sig att missa. Ska bli spännande, men det är ju lite trist att man var med i slutet så vet ju hur det kommer gå innan jag sett den. Men visst, det är en barnfilm och nog inget jag skulle se om det inte var så att jag vart med i den.

Borde nog gå och lägga mig i alla fall. har ju bestämt mig att ringa ett samtal på förmiddagen innan jag ska till stan och handla lite, innan bion. Så kan ju inte försova mig.

Jag hoppas att alla som läser kan få lite trevliga myskänslor nu, att det här positiva liksom smittar av sig.
Ta hand om er och sov gott i natt. 

fredag 23 augusti 2013

Dependecy Injection, Unit Testing och Domain Driven Design

Så, då var det första lektionsfria dagen i skolan, mycket krav ställs nu på eget ansvar, självdisciplin och ambitioner. Det är lätt att göra fel saker bara för att man är hemma, men vet man vad man har att göra och sätter upp mål för sig själv blir det enklare. Jag hade många sådana här dagar förra läsåret och lyckades bra med studierna tyckte jag. Kruxet var att försöka skapa balans mellan studier och resten av livet, jag ägnade väldigt mycket av min tid för studierna och glömde nästan att jag hade andra behov också. Visst jag lyckades bra också, med det mesta och tog igen förlorad tid med vänner och familj under sommarlovet. Jag hoppas på att kunna hålla mig lika flitig i år också, men inte tränga bort annat viktigt. Som hälsan och relationer med de som betyder mycket för mig. Sen så förväntar jag mig i och för sig att de personer som står mig nära förstår att jag nu måste tänka på skolan i första hand, eftersom den här tiden är en gåva och den är under en begränsad period, och jag vill göra det bästa av den medan jag har chansen.

Dagarna i skolan har vart mycket intressanta, tempot var ganska högt de första dagarna eftersom vi har pratat mycket om helt nya saker, mycket teori. Nu ska jag börja koda på egen hand och använda de tekniker vi just lärt oss. Detta är kurs i ASP.NET MVC4, men vi har gått igenom följande tre saker som bas för det vi kommer göra nästa vecka då vi kommer gå igenom betydligt mer bekanta saker eftersom jag jobbat med MVC på min LIA: Dependency Injection, Domain Driven Design och Unit Testing, plus en del teori runt detta.

Dependecy Injection (DI):
En typ av Inversion of Control(IoC), som är ett designmöster för att undvika beroenden mellan klasser, och är bra att ha på grund av att det ska vara lättare att byta ut olika delar av koden, utan att påverka den andra. Det gör det även enklare att göra Unit Tests.

Dependency Injection bygger på att man bygger interface istället för klasser för att skicka in som argument i bl.a. metoder. De konkreta klasserna får implementera interfacen, vilket gör att man kan använda olika typer av klasser i samma metod, så länge metoden förväntar sig att ta emot just det intefacet. En så kallad DI-container anänds när programmet körs för att tala om vilken typ av klass som skall användas när ett visst interface skickas in som argument. Körs metoden från till exempel ett Unit Test, så avgör man i testet vad som bör skickas in. Det brukar ofta vara någon fejkad klass som inte är beroende av svar från utanförliggande saker som databas, internetuppkoppling, e-post och massa annat som man kan tänka sig kan strula till det om det inte fungerar.

Domain Driven Design (DDD):
Handlar om att arbeta utifrån en något som kallas domänmodell, där man skapar klasser som beskriver hela applikationen, ofta enkla klasser utan speciellt mycket logik, de skapas ofta som ett eget projekt i den solution som man arbetar med. Domänmodellen innehåller även tjänster och regler som avgör hur viktiga processer ska hanteras. Detta fungerar som själva kärnan av applikationen. Saker som gränssnitt och lagring skall inte finnas här, bara det mest grundläggande.

Unit Testing: 
Är små kodsnuttar som är till för att testa att små delar av en applikation, till exempel metoder, fungerar som man förväntar sig. De skrivs i ett eget projekt i den solution man man arbetar i, och kan köras fler gånger. Man brukar hålla sig till mönstret att man:

  1. Listar upp alla saker man behöver för att kunna testa, olika instanser och och sådant.
  2. Agerar och kör metoden man ska testa, och sparar resultatet i en variabel man vanligen kallar för actual, med vilket man menar att "det här är det faktiska resultatet av den här metoden".
  3. Jämför resultatet med det resultatet man förväntat sig. Med andra ord kräver det att man har räknat ut exakt vad metoden bör ge för svar när man skickar in de argument man gjort. Alltså ska inte metoderna vara för stora och komplexa, eftersom man då kan få väldigt svårt att räkna ut vilket resultat det borde bli. Ännu en anledning att skriva många små enkla metoder istället för stora komplicerade saker. Om jämförelsen stämmer så går testet igenom, om inte så failar testet och man vet att något inte stämmer i metoden. Mycket användbart vid felsökning.
Nu är det dags att sätta igång med kodningen, och använda denna nya kunskap till något konkret. Jag har några exempel i kurslitteraturen som jag skall göra också.

tisdag 20 augusti 2013

Underbart återseende...

Blir ett kort inlägg.

Känner mig mycket glad och nöjd med dagen. Var som sagt ordentligt nervös inför första skoldagen detta läsåret. Hur det skulle vara att träffa alla, hur jag skulle orka upp på morgonen, hur läraren skulle vara, hur kursen skulle vara. Efter dagens genomgång så kan jag ju säga att jag inte hade behövt vara nervös, inte för skolan i alla fall. På vägen in lyckades jag ramla i trappen mellan bussen och tåget, fast det var inte så farligt, mest pinsamt då alla i trappen tittade på mig. Väl framme och när jag skulle stoppa matlådan i kylen tappade jag den ner i backen, och locket gick upp och innehåll liksom hoppade ur och spred sig inte så vackert på mina fina byxor. Och det blev svårt att få bort och fläckar. Inga fler katastrofer än så inträffade. Klasskamraterna var underbart att träffa igen, läraren verkar duktig och tydlig och jag fick bra första intryck av honom, kursupplägget verkar bra och innehållet intressant. Angående hur det var att vakna så var det inga problem eftersom jag knappt sovit en blund, det konstiga var att det inte alls känts som trötthet, inte mer än vanligt. Kanske för att det var så kul alltihop.

Nu ska jag göra lite annat

måndag 19 augusti 2013

Skolstart och slut på sommarlovet

Så spännande det känns, i morgon börjar skolan med dunder och brak. Ska bli kul att träffa alla klasskamrater efter ett långt sommarlov. Att få lära sig massa nya saker och ha resten av året väldigt bokat. Plus att jag ska försöka fortsätta simma 2 gånger i veckan (vart lite uppehåll i sommar, men ska fortsätta igen nu när det blir mycket stillasittande i övrigt). Det kommer troligen förväntas mer av oss detta andra, och dessutom finalåret, för vår utbildning. Vi kommer att börja med att lära oss MVC, men eftersom vi jobbat med det under vår praktik kommer vi nog ha en del med oss. Sedan kommer vi under året även jobba med lite småkurser, bland annat Episerver, och dessutom lära oss WPF där vi till och med kommer få göra spel av enklare typ. Sen så kommer vi ju ha examensarbete. Sen så ska vi även hitta en andra LIA-plats, och funderar mycket på om jag ska söka på samma som jag var på, för att kanske ha en chans på arbete där i framtiden, eftersom jag trivdes hos dem, eller försöka hitta en annan plats för att vidga vyerna. Det är svårt att veta vad som är bäst, egentligen.  Mycket att tänka på framöver.

Och så har sommaren kommit mot sitt slut, en sommar som innehållit en massa skoj. Midsommar i skärgården, läsning, promenader i solen ensam och med kamrater, båtluff, Gröna Lund, utekvällar med dans i goda vänner lag, Gyllene Tider, födelsedagar, förhandsvisning av bio, bärplockning, Allsång på Skansen, hårklippning till kort frisyr, besök i Finnspång, tid med min kära morfar, sovmorgnar, shopping och en massa snurr ibland gamla minnen i form av dagböcker och foton. Och en massa mer... Helt enkelt ett prima sommarlov, men det är svårt att fatta att det är slut nu, även om det ska bli kul att komma tillbaka. Det jag kommer ha svårast för är nog att behöva gå upp tidigt igen. Och så har de ändrat på schemat så kommer ju verkligen behöva ha koll på vilka veckor det är, udda eller jämna.

Nåt jag har vart jätteduktig med nu är att ha förberett massor av matlådor så att det inte kommer behöva bli så mycket matlagning. Hela frysen full av easy-to-grab-and-run, hemmagjorda, goda(hoppas jag) matlådor att ta med till skolan. Ska funka till dieten också.

Blir spännande att se om folk känner igen en när man kommer tillbaka också, har ju gått ner i vikt mycket, samt som sagt klippt av mig mer än halva håret, sparat ut naglar och skaffat andra kläder(blev väldigt kritiskt ett tag, eftersom de gamla kläderna satt som tält, och därav känns det som jag har en helt ny stil, lite snyggare... ^^).

Ha det gott och fint nu, alla goa läsare =)


måndag 22 juli 2013

Dagböcker upphittade...

Det är så frustrerande och irriterande när grejer bara försvinner spårlöst. Just nu har jag letat efter en speciell bok, som jag vill läsa i, i flera dagar. Och kan verkligen inte hitta den på något av de självklara ställena. Jag har inte heller tid att leta så mycket på alla ologiska ställen just nu heller på grund av olika saker. Får kanske ta det nästa vecka. Men trist är det.

I alla fall, när jag letade genom bokhyllorna så fann jag mina gamla dagböcker och fastnade i dem. 7 st tror jag det blev. Det var en väldigt skojig läsning, jag har gjort det förr men det spelar ingen roll. Det var kul ändå. Och många minnen kommer fram. Jag bestämde mig för att faktiskt skriva rent mina dagar och sätta ihop dem till något större, mest för personligt bruk då, men ändå, väldigt bra att ha kvar eftersom en del böcker har jag använt blyerts i och det börjar bli svårt att se vad det står. Känns bra att bevara det på nåt mer sätt. Jag skrev rent 2 veckor i går kväll, idag blev det inte mycket men man kan ju inte alltid vara på topp.

Jag fick för mig att jag nog ska börja skriva igen, alltså utöver det här bloggandet och mina olika meddelanden till vänner. Alltså på ett mer seriöst sätt börja "dagboka" igen, just eftersom jag nu blev så glad över att hitta mina gamla dagar. Kanske en vacker dag om många år kommer jag bli glad av att hitta dagar ur mitt liv nu för tiden, och se hur jag tänker just nu. I de gamla böckerna jag läste såg jag att jag verkligen hade mycket energi och flängde runt och gjorde grejer hela tiden, förstod inte hur jag hann med allt och skolan dessutom.

Nä nu ska jag sussa, tidig uppgång i morgon.

onsdag 17 juli 2013

Något elakt i halsen och djur i spåret...

Alltså, vaknar upp och känner att det gör ont i halsen. Men mår inte dåligt. Vill ju inte bli sjuk, ska snart åka ut på båtluff, passar inte med att vara sjuk då. Hoppas det bara är nåt tillfälligt. Blev lite bättre efter kaffe. Lite. Känns som jag svalt nåt hårt och skrovligt, typ en hel fryst köttbulle, och långsamt dessutom så den hunnit dra upp massa sår på vägen ner... 

Tog det lugnt ett tag och jobbade med en tavla som är lite försenad. Placeringar och föremål och sånt. Kände dock att det var grymt trist att vara inne när det var så fint ute. Så gav mig ut och samlade steg i reservatet. Körde min vanliga runda och den ligger tydligen på dryga 6000 steg. Något i alla fall. Igår gick jag 20000 steg drygt, btw. Kändes bra, gick och strosade med Melissa Horns "Innan jag kände dig"-album i öronen, kunde till och med springa lite grann här och var. Det var dock äckligt varmt på vissa ställen (så varmt att jag kände att jag hade för varma kläder på mig), och med tanke på halsen så blev det inte så jättemycket av springandet. Men lite.


Första varvet var inga konstigheter alls på. Det var på andra varvet som känslorna kom ur balans. Rätt som det är mitt över spåret framför mina fötter far en orm förbi. Jag är oförberedd och känner hjärtat upp i halsen, som om det inte räckte med att det gjorde ont där innan, blir förstelnad och bara glor. Troligtvis flög jag upp i luften det första som hände dessutom. Det var en silvergrå sak med gult på huvudet (har fått höra att det troligen är en snok, jag visste inte när jag såg den), och jag hann se den en stund eftersom den körde hela vägen från ena sidan av spåret till andra, som att gå över vägen ungefär, och hjärtat bultade på. Läskigt. Gissa om jag gick på helspänn resten av promenaden. Tittade på spåret av och an för att se om det fanns fler. Det var första i år och på flera år till och med. Såg en kopparorm i skärgården runt midsommar, men det var ju inte samma sak så den stod jag och hängde över och tog massa bilder på istället för att bli skraj.

Senast jag såg en orm innan var i Järna, jag skulle ta mig från ICA till Statoil tror jag, och hade gått nära motorvägen, och så när jag i grönskan skulle hoppa över ett dike såg jag den. Det var också en upplevelse. Den låg hopringlad och var alldeles svart, så jag trodde det bara var en hund som gjort ifrån sig och planerade mitt hopp så att jag inte skulle kliva på det och hamna med foten en liten bit ifrån. När jag landat med foten så hoppade den där hundlorten upp i luften för att snabbt slingra iväg. Det var mycket obehagligt efter som det hade vart precis nära och jag hade vart så oberedd. Glad att jag inte ramlade omkull mitt i överraskningen...

Och när jag lite senare nästan var klar med rundan såg jag nått som kändes nästan ännu värre än ormen. En fågel med en kort och en lång vinge och utan svans. Den försökte flyga bort när jag kom men kunde inte, den fick skutta på sina små ben och såg rädd ut. Sen kom ett par cyklar som den också försökte flyga bort från men kunde inte lyfta, bara skutta... Jag kände en sting av sorg och en klump i halsen (aj aj inte mer nu...) när jag såg den ta sig ut i skogen med enbart benen och hade tanken *hur ska den klara sig om dem inte kan flyga?* hela vägen hem... Vet inte om fågeln var missbildad eller om den fallit offer för någon slags annat djur, typ katt eller nåt.


Såg dessutom en katt på vägen ut i spåret, det var en fin en som strosade runt, men så höll han på att bli påkörd av två cyklister som inte hade för avsikt att sakta ner farten. Han hoppa bort från spåret i sista stund. Det var jag glad för, men dessa cyklister alltså... stötte på en hel drös som kom bakom och inte brydde sig om att plinga alls. Riktigt dålig stil faktiskt. Kände mig smått irriterad på dem.

Trevlig sommarkväll nu alla! Ta väl hand om er, och ät inga frysta hela köttbullar...

onsdag 19 juni 2013

Resfeber och midsommarplaner

Har ordentlig resfeber, ska ut och fira midsommar med några vänner i skärgården på en ö. Eventuellt blir det att sova i tält också. 

Det var i måndags som jag insåg att jag var oplanerad på midsommar och hörde runt bland lite vänner och bekanta och blev inbjuden till ett evenemang som jag blev tvungen att svara på samma dag. I vanliga fall är jag inte så här spontan, men den här veckan verkar jag vara mycket så. Följde med en kompis bara så där på en visning av en lägenhet i måndags också. Hon frågade typ: "Vad gör du om en timma? Vill du hänga med?" Fick bestämma mig snabbt. Gick runt i stan en heldag, dock planerat, igår. Lyckades samla ihop 2500 steg igen, och på nya stegräknaren är detta rekord. Inte om man jämför med gamla, men i alla fall. Fick en del solig färg i ansikte och på armar också under dagen. Det var märkligt väder, både sol och regn. Undvek regnet för det mesta genom att gå bort från molnen åt ett annat håll, helt enkelt. Tog den här bilden på ett ställe där det syntes väldigt bra hur de olika väderlekarna krockade med varandra. Mörka regnmoln på himlen och solig mark under.

Djurgården, 2013-06-18


Idag ska jag försöka packa lite då avresa inför midsommarfirandet blir i morgon. Och resan till båten vi ska ta ut på ön är med buss, känner svag oro för att bussen kommer att strejka i morgon och det då kommer bli svårt att ta sig in. Jag vet inte riktigt vad jag ska packa, det mesta har jag skrivit upp men sen är det kläder, vad kommer behövas? Det ska täcka de mesta, men inte vara så mycket då jag tänkt att jag skulle klara allt i en väska.

Har funderat ut en del av följande grejor att packa:
  • vatten + flaska
  • flytväst
  • regnjacka
  • badkläder + handduk
  • midsommarklänning
  • varmare myskläder för kylig kväll
  • pyjamas + kudde
  • underkläder/strumpor
  • lite vanliga kläder för lördagen
  • extra skor
  • handväska
  • keps + solbrillor
  • necessär med viktiga smågrejor (massa olika för typ hygien, medicin o.s.v.)
  • ritblock/anteckningsblock + penna
  • kamera
  • mp3-spelare
  • ficklampa med nya batterier
  • mobilladdare
  • kortlek
  • bok
  • plastpåse
  • + en del som jag inte har kommit på ännu eller inte har lust att skriva upp
Idag måste jag också boka biljetter till en resa nästa vecka, då jag ska hälsa på en tjejkompis en liten bit bort i landet. Har aldrig vart där så kommer bli roligt det med. Tänkte åka på tisdagen, då jag kommer hem på söndagen och känner att jag behöver en dag hemma i lugn och ro innan jag far iväg igen. Kom precis på att jag nog borde avvakta med bokning av den resan, utifall strejkandet fortsätter lång tid. Man vet aldrig, borde kunna boka resan på måndagen till och med.

Lade över bilder från kameran på datorn, och insåg att jag inte gjort det på ett helt år. Det var kvar bilder från förra midsommar och ännu tidigare. Bilden här under är fån förra årets midsommar. Känner knappt igen mig själv faktiskt, jag var en mycket större donna på den tiden. Men jämför man med åren 2009-2010 så är jag väldigt liten på den här bilden med i.o.f.s.

Midsommar 2012



tisdag 11 juni 2013

Dumma bots och spam!

Nu är jag arg!

Min e-postadress blev utnyttjad för att skicka spam till mina kontakter igår natt och förra veckan förstördes min statistik över läsare på denna blogg av konstiga källor som jag läste mig till är bots som bara försöker locka till sig folk till sidor som kan ge virus och annat skräp på datorerna. 

Blev lite för mycket på kort tid. Ordentligt irriterad...

torsdag 9 maj 2013

Skor på lagning, inte som jag tänkt mig!


Blev halvknasigt idag. Lämnade in mina jeans och några skor på  lagning, upptäckte på vägen att även de skor jag hade på mig på vägen föll sönder. Hade hittat dem i kassen bland skor som behöver lagas. Men de hade sett hela ut där hemma. Det var när jag skulle gå i dem som problemet kom. Och då var jag halvvägs framme. Borde verkligen lita på "mitt gamla jag", på den tiden visste jag vad jag höll på med. Bestämde mig för att fråga om de kunde göra nåt åt de skorna med, jag var lite osäker, men de sa att det gick bra. Då gick jag hoppfull och köpte ett par nödskor som kändes bra på fötterna för att kunna gå hem i nåt sen. Återvänder och lämnar in de trasiga skorna. De säger då att de inte kan laga dem =/ Va??? Varför köpte jag då nödskor undrar jag för mig själv, även så pass högt att de faktiskt ska höra att jag känner mig lurad. Onödigt. Ber dem dock besviken att slänga de trasiga skorna så slipper jag släpa på dem. Och fortsätter gå i de nya på vägen hem. Efter halva vägen så har jag ont i varenda del av fötterna, och misstänker att de skor som kändes bra i början nog var dåliga, och dessvärre onödiga, och nu använda så det skulle inte gå att lämna tillbaka dem heller. 

Känns snopet, ångrar delvis att jag slängde de sköna skorna. Men tror det är nån slags förlust-känsla. De var ju trasiga, och så pass att jag skämdes att gå i dem. Hade nog inte använt dem.

Konstaterat idag som så många gånger förr att: JAG VILL HA NYA, NORMALA FÖTTER, NÅGRA SOM KAN GÅ I VANLIGA SKOR UTAN ATT FÅ ONT!

måndag 6 maj 2013

Är sugen på att programmera mera...

Har blivit dundersugen på att sitta och skriva om alla mina gamla skolprojekt till MVC-sidor. Så har jag inte fullt upp i sommar så kommer jag nog att kunna sysselsätta mig ändå. Sen även ett eget nyare projekt, men det kommer nog vara långtgående eftersom grundidén inte är fullt utvecklad än.

Var riktigt kul att vara på jobbet idag, vi gick igenom begreppet Class och hur objektorientering fungerar, i grunden. Blev många frågor, men de flesta verkade tycka det var kul. Så som jag kände när jag var ny också. Det är här det börjar hända saker och man kan se nån slags praktisk användning för alla datatyper och variabler. Och alla möjligheter sen då... jag blir alltid så exalterad när jag tänker på det.

Efter jobbet fick jag dessutom höra att jag gett gott intryck, och fick höra om att han som berättade om det jobba på ett företag som var intresserade av duktiga programmerare och att han tyckte jag verkade duktig och engagerad och hade fallenhet för programmering, så kanske jag skulle kunna titta på dem. Jag blev nästan rörd av att höra det, och jätteglad förstås. Ska bli intressant att se vad det kan vara för företag, kanske kan vara nåt för nästa praktik-period.

Nu ska jag ta och sova och se till att vara i toppform i morgon så att jag kan ha en lika bra dag då.
Natti-natt alla underbara läsare!

onsdag 1 maj 2013

Viktnedgång och en trasig mobil...

På mellan drygt en månad tror jag har jag med lite kämpande av att äta bättre och träna mer lyckats gå ner nästan 10 kilo. Känns bra faktiskt, riktigt bra. Många saker i kroppen känns bättre, till exempel en knäskada som jag haft problem med i flera år, plus att konditionen är bättre och sötsuget har gått ner. Haft kontroll på läget, vilket har gett mig höjt självförtroende.

En nackdel var att jag snabbt började få problem med passformen på kläderna, riktigt tråkigt då pengar att köpa nya för inte finns så mycket av så här i studerandet. Men, så för ett par dagar sedan återfanns en påse med undanlagda jeans från en svunnen tid. Till min stora glädje passade de bra. En riktig skatt...

En mindre rolig grej som hände igår var att under resan till praktiken när jag i frid och fröjd satt och lyssnade på radio i mobilen, så bestämde den sig för att dö. Utan förvarning och har sedan dess inte lyckats få den att starta alls igen. Den reagerar inte på laddning, koppling till dator, på- och avknappstryck i olika längd, uttagning och insättning av batteriet, har provat starta den med och utan simkort. Den är alltså helt väck.

Det var jobbigt, men värre än detta är att jag tydligen lyckats göra bort mig med backup av mina bilder med mer på den. Trodde alla bilder låg på mitt minneskort, men tydligen har de sparats nån annan stans, i alla fall alla nya. Så känner mig mycket nere just nu, för enligt butiken jag kan lämna in den för lagning så är det högst troligt att mobilen blir fabriksåterställd under lagning. Alltså kommer allt att försvinna, men antar att det bara är att lära sig den hårda vägen.

Resten av livet går väl som livet i stort sett brukar göra, upp och ner och åt alla möjliga håll. Just nu har jag mycket lite fritid då jag tagit på mig att jobba extra efter praktiken tre dagar i veckan, så dagarna blir långa och jag är mycket trött på kvällarna. Dock är det mycket roligt att ha fått möjligheten att göra detta jobb, då jag träffar många nya människor och lär mig att jag klarar mer än jag trott.

torsdag 25 april 2013

Färgtema på tåget... (Jag ser rött)

Färger kan verkligen påverka sinnet.

Märkte det på tåget nu i morse, satt avslappnad utan bekymmer alls bredvid en tjej med röd jacka. Sen blev det omstrukturering på de ståendes positioner, så precis bredvid mig ställde sig en dam med lika röd kappa. Helt plötsligt blev jag som omringad av rött. Och direkt satt man på helspänn och var ordentligt vaken. Helt undermedvetet till en början. Men sen när jag började fundera på det så kom jag fram till att det måste handla om denna koncentration av röd färg omkring mig.

Nån som har vart med om liknande grejor?

lördag 6 oktober 2012

Svårfunnen höstkappa och fel i Windows kalkylator!

Så efter skolan igår var jag och shoppade en höstkappa, kände att jag behövde en längre en än den jag hade nu när kylan komma, men att redan ta fram den jättetjocka vinterjackan känns inte riktigt som en bra idé. Hade sällskap med en klasskamrat till ett köpcentrum nära henne och strosa in på New Yorker, har hittat fina kläder hos dem förr och mycket riktigt fann jag två härliga kappor. Men var och en hade var sitt problem. En hade ull i sig vilket för mig innebär att huden börjar klia, den andra hade så smala ärmar att det inte gick att röra sig. Båda satt annars väldigt fint och var härliga. Men den med smala ärmar hade inget ull i, och den med ull var bättre passform på. Jag blev frustrerad men köpte den med ull i alla fall, för jag kände att jag faktiskt inte har tid att handla kläder speciellt ofta nu för tiden. Kanske skulle den inte klia så mycket ändå. 

När jag kom hem provade jag jackan ett tag med olika kläder och insåg att man blir lite begränsad när man under den måste ha tröjor som täcker huden så man inte nuddar själva kapptyget med bar hals och nacke till exempel. Jag var genast lite mindre nöjd med mitt köp, men glad att det är två veckors öppet köp. Så, jag bestämde mig helt enkelt att jag idag då tillsammans med en vän skulle försöka hitta en ny kappa i stan som faktiskt höll på alla krav jag hade. Passform, pris, färg och utan ull. Det var svårare än jag trodde. Kom hem utan kappa och kände att jag nog ändå inte skulle lämna tillbaka den jag köpt förrän jag verkligen hittat en som är bättre, med tanke på att den hittills är bäst. Tänk att det ska vara så svårt att hitta en bra höstjacka i stan nu när det ändå är höst. En smula besviken faktiskt.

En till sak jag är grymt besviken på och måste klaga lite över är Windows 7 egen kalkylator. Jag sitter just nu   och programmerar en miniräknare som inlämningsuppgift till skolan, eller blev kanske klar idag nu för nån halvtimme sedan, måste bara testa den lite ytterligare i morgon så det inte finns några gömda buggar jag missat. Hur som helst, jag har tittat på andra kalkylatorer för att kunna se hur bra min funkar och om resultaten stämmer och sådant. Även för att få lite inspiration hur den ska fungera och se ut. Den enklaste att jämföra med är såklart Windows egen då den ligger lätttillgängligt på datorn. Självklart har jag även testat med mobilers och vanliga skolkalkylatorer, vilket jag verkligen är glad över efter att ha upptäckt en bugg i Windows. Jag satt med ett problem när jag skulle dra roten ur tal mitt i andra tal, och insåg att min miniräknare inte gav samma resultat som Windows. Jag trodde såklart att det var min som var fel på, eftersom jag är ny på detta och deras är något som ingår i en produkt man får betala för. Alltså själva operativsystemet. Så jag började rota i min kod för att upptäcka felet, men kunde inte finna det. Fick till slut ge upp den undersökningen och plocka fram alla möjliga andra miniräknare och gjorde ett stort test på en enkel uppgift som "1+5+4*2" Detta skulle enligt min och alla andra jag testade mot bli 10, men enligt Windows skulle det bli 16. Och som jag skrivit detta tal så ska det bli 10, om jag hade skrivit det  (1+5+4)*2 så hade det blivit 16, men så skrev jag inte. Kanske inte så stor sak att haka upp sig på, men tycker det dels är dåligt att deras inte fungerar som den ska när min gör det efter bara 4 dagars kodande, och dels var det irriterande att jag behövde sitta och felsöka min kod när det inte var fel i den. Det var lite onödig användning av tiden. Ja ja, så kan det kanske va och jag är lite gladare nu när jag fått klaga på det lite. Dock är jag inte helt säker på om man skriver roten ur 4 på detta vis (√4) eller på detta vis (4), jag har sett många varianter och vet inte vilket som är rätt. Jag använde ett av sätten.


Detta är uppgiften jag gjort med det testade exemplet i displayen.
Ha det bra nu alla läsare, snart har jag 1000-besökare jubileum! Undra vad det ska bli för nåt kul då?

tisdag 4 september 2012

Scrivener, CSS-kod och Peter LeMarc


Så en liten paus i studierna. Håller på och pluggar massa CSS-kod, sitter och skriver ordlistor i Scrivener, och har insett att programmet inte bara är bra för författande, utan även studier. Än så länge använder jag en trial version, men kommer säkert köpa den när min tid gått ut. Jag älskar verkligen programmet. Allt man gör sker så enkelt på nåt sätt. Det flyter liksom fram. Jag rekommenderar detta utsökta datorprogram till alla som gillar att skriva och inte har nåt emot att lära sig en omfattande programvara som kommer göra livet mycket roligare än ett vanligt office-program Inte nog med det, det är snyggt också. Och folket bakom som jag har kommit i kontakt med är trevliga med. Det är inte speciellt dyrt heller. Om ni är vill så gå in på http://www.literatureandlatte.com för att läsa mer.

Ett annat program jag gillar är Picasa 3, för bilderna. Mycket smidigt gratisprogram jag kan hylla. Trots att jag med scannern fick med Photoshop Elements 9 som är mycket snyggt och har många funktioner har jag föredragit att använda Picasa på grund av enkelheten när det inte är proppat med många funktioner. Men tids nog har jag nog hunnit bekanta mig ännu bättre med Photoshop så jag kan göra en rättvis jämförelse.
Anledningen att jag sitter och pratar om bildprogram är att jag fick använda dem nu för att fixa till bilderna jag har lagt in i bloggen idag.

Igår kväll var jag och förhandslyssnade på Peter LeMarcs nya skiva (eller "album" som han vill kalla det) som släpps den 26:e september. Det var 300 pers inbjudna och vi fyllde på Södra Bar, på Södra Teatern vid Mosebacke ordentligt. Alla hade vi en sak gemensamt, vi älskar Peter LeMarc. Jag försökte dock prata med lite folk här och där men de flesta var ganska bundna till sin egen lilla grupp av vänner och ville inte bekanta sig med tjejen som inte hade med sig nåt sällskap. Hittade till slut en kille som var där ensam och inte hade nåt emot att slänga några ord resten av kvällen. 

Det var roligt att få träffa Peter också, han var mycket vänlig och jag fick två foton med honom och mig på, och en hel bunt med signeringar på alla min cd-omslag som jag hade med mig. Kvällen började med att vi alla fick gå upp i baren och mingla, på vägen upp i trappan hälsade Peter på alla sina fans i tur och ordning med en kram och ett välkommen och foto för de som ville. Jag drack lite rosévin i baren då de bjöd på ett glas, sen blev det ett par till bara för att det var så glad stämning runt om. Jag måste säga att jag är grymt imponerad av de bartenders som jobbade. Det blev jättemycket att göra och de lyckades göra en miljon saker samtidigt utan att misslyckas alls, och var samtidigt trevliga. Efter ett tag så kom Peter upp igen och började prata med oss från scen, alla blev tysta förutom när det kom applåder och jubel som fyllde lokalen. Han presenterade sitt nya album och berättade lite om tiden som gått sen sist, en del tragiska historier faktiskt. Sen fick vi lyssna på tre låtar i taget, med lite kisspauser emellan. Mycket sympatiskt att komma ihåg allas behov...

Efter genomlyssning blev det lite mingel till. Peter gick ut på balkongen/terrassen (vad kallas det om man ska vara korrekt?) och minglade med oss, då passade jag på att ta ett till foto, eftersom det första jag tog i trappan blev suddigt,  och be om autografer *glad*. Detta gick ju jättebra och bilderna ligger här i bloggen.

Jag tyckte om musiken, särskilt en låt som heter "Min kyrka" som handlar om naturens skönhet typ. Albumets namn är: "Svag doft av skymning" och jag kommer nog att köpa den.

Den första bilden jag tog när vi kom. Suddig tyvärr eftersom jag
blev så nervös att jag skakade på handen när jag tog kortet.

Den andra bilden blev bättre, jag bad en annan kvinna att fotografera åt mig och jag är
jättenöjd med resultatet, har dock fått trixa bort en del ansiken på folk jag inte känner och
inte vill publicera i min blogg eftersom de inte kan säga nåt om de vill eller inte synas. 
 Tack alla som läst, hoppas att er dag blir bra. Skulle vara kul med kommentarer, kanske av nån som var där kan skriva hej och berätta om eran upplevelse.

söndag 2 september 2012

Kräftor, Skolstart, Winnerbäck & Maria Rock

Det var länge sedan jag skrev nu igen. Har vart mycket nu sista tiden och tänkte jag skulle snabbskriva lite om det nu innan jag börjar plugga för dagen igen.

Jag var på kräftskiva igår, eller det skulle blivit en kräftskiva, men blev vanlig middag med minifest istället. Det blev lasagne istället, men lika glad är jag ändå. Det var himla kul att träffa vännerna igen. Efter maten spelade vi lite Kinect, nåt dansspel och ett sångspel. Måste ju erkänna att det här med koreografi inte är min grej, jag var bättre på att sjunga och lyckades få superpoäng på låten "Erase/Rewind" med Cardigans. Detta var ganska tidigt på kvällen. Men ju senare det blev desto värre låter man av nån anledning. Kul var det i alla fall. 

I förrgår kom min fotobok jag gjort via ett datorprogram från Önskefoto, och fått gratis genom ett erbjudande från Fortum. I vanliga fall brukar jag föredra Japanphoto som företag gällande kamera och fotoprodukter men det här var faktiskt ett bra alternativ. Jag valde att göra en dikt och fotobok. Jag skrev en del dikter som tonåring och har länge tänkt att jag skulle bevara dem på något sätt, och såg här en möjlighet med att kombinera dem med egna naturfoton. Resultatet blev mycket tilltalande.

Så skolan har alltså börjat nu och jag har gått fyra dagar än så länge, varav tre som varit studiebaserade. De andra två var bara praktiska och informella gällande skolan. Jag har fått ett bra första intryck av klass och lärare. Det är en klass på drygt 40 elever och 7 av oss är tjejer. Hittills har jag hunnit bekanta mig med en del,  men med en så stor klass blir det svårt att hinna med alla på en gång. Vi ska ha nån slags fest på torsdag då vi förhoppningsvis hinner prata och lära känna varandra lite mer. Jag har frivilligt anslutit mig till en av grupperna som ska fixa i ordning denna fest, och min grupp ska sköta iordningställande av lokalen. 

De första dagarna har vi gått igenom kodning med HTML5 och CSS3, för att i slutet av den här kursen kunna göra en hemsida. Nästa vecka ska vi börja lära oss JavaScript och hålla på med det i två veckor. Jag tycker detta är himla kul än så länge, och kommer troligtvis ha nytta av det inte bara i framtida arbetsliv utan även privat. Vårt genomgående projekt de här veckorna skall vara att skriva en hemsida att lämna in. Vi ska utforma den som ett CV för framtida LIA-platser. Tycker det går bra hittills, har förstått det mesta av det vi gått igenom utan problem, och var det nåt problem i början så har det släppt när man har gjort uppgifter på egen hand.

Jag var på konsert i tisdags också, Lars Winnerbäck på Gröna Lund. Det var himla bra och massor av folk, dock hade jag lite dåligt humör när jag gick dit och det blev ju inte så jättebra av konserten för den var laddad med mycket vemod och dysterhet. En mörk konsert  men jättebra. Min favoritlåt var nog den första och nya låten "Jag var och köpte en kostym". Den var liksom helt perfekt och filmen i bakgrunden på den stora duken var underbar. Andra mycket fina inslag var "Timglas" och "Om du lämnade mig nu".

Så nu i morse satt jag och tittade på Youtube medan jag drack mitt morgonkaffe och råkade hitta en tjej som kallar sig Maria Rock och har lagt ut två videor med coverlåtar hon spelat in. Och jag blev så tagen av hennes vackra röst att jag måste dela med mig av hennes spellista, även om det bara är två klipp. Hon var alltså fantastisk. Jag gillar! Lyssna och njut...



(Visade sig att det inte gick att dela videon direkt i bloggen, men jag rekommenderar ändå att titta på det, men gå direkt via Youtube.)


Ha det gött nu alla så ska jag sätta igång och plugga nu.

lördag 18 augusti 2012

Musikal, Cockpit och "Tutti Frutti"

Då var jag alltså snart på väg som statist in mot en musikalinspelning. Där ska jag dansa och mima tillsammans med en massa andra okända människor. Ska bli kul och annorlunda. Lite fundersam var jag över vad jag skulle ha för kläder, det var ju så otroligt fritt. Man kunde välja vad man ville i princip. Och så är det ju det här med vädret. Det har sagts att det ska vara tropisk värme, så jag antar att det är bra med nåt svalt, men å andra sidan kändes det svalt ute när jag kände efter. Jag löste det så att jag tog med ett par shorts att byta till om jag märker av att det blir för varmt med långbyxor på vägen dit. Jag har fått pula ihop en matsäck också för det var inte säkert att vi kunde få fika på plats. Känns nästan som de gamla skolutflykter man hade en gång i tiden.

Igår var det bio, och jag kan verkligen rekommendera filmen Cockpit. Jag såg det med en gammal (som i haft länge) härlig väninna och efter att ha sett den kände jag att det var en perfekt kompisbio. Alltså en film som passar bra att se med vänner. Kanske syskon i samma ålder. Filmen var hur som helst mycket rolig och hade många tänkvärda bitar. En av huvudrollskaraktärerna, (Cecilia heter rollfiguren, Marie Robertsson heter hon på riktigt och har gjort lite olika roller i film och tv) är riktigt läskig att titta på. Alltså, det är inte så att jag tycker hon ser ful ut eller nåt, hon är rätt söt faktiskt. Anledningen är den att hon är så ruggigt lik en av mina tonårsvänner, till och med ansiktsutryck och gester ser liknande ut i rörelserna. Det enda som inte stämmer in är att hon är blond.

Innan bion var jag lite busig och köpte biogodis, och när jag såg dessa modegodisarna som dykt upp överallt igen blev jag tvungen att ta några såna i påsen. Kände att jag var tvungen att hänga med i trenden, och om inte annat smaka på dem och se varför alla älskar dem så. Godiset jag pratar om är Yellybeans. Det fanns i Harry Potter, de finns i mobilappar, jag ser dem överallt. Och som Sims-nörd har jag även upptäckt dem i ett kommande ep växande på en buske. Men efter att ha provat dem (igen - tror jag hade det innan också utan att gilla dem) så kan jag faktiskt inte förstå den stora tjusningen i dem. De smakar mest socker med lite smak, och många av smakerna var inte ens goda. Ja ja, smaken är som baken sägs det ju.

På tal om gottis. Nu är det en vecka sedan jag svettades och stod hela dagen och kokade sylt. Nu har jag hunnit smaka på dem och känna efter och jag anser att det hela var mycket värt besväret. De blev otroligt mumsiga (mycket bättre än Yellybeans) och säregna. Kombinerade bär till olika blandsylter på ett spännande sätt med ett fantastiskt resultat. 



Smakerna är:

  • Vita Vinbär, Röda Vinbär, Krusbär och Blåbär -  Jag har börjat kalla den för "Tutti Frutti"
  • Röda Vinbär och Jordgubbar
  • Svarta Vinbär och Hallon
Så här kul kan det se ut när man kokar
"Tutti  Frutti"-sylten
Jag uppmanar alla att pröva bärkombinationer om ni har möjlighet nästa gång ni kokar sylt själv, för det passar verkligen. Men jag skulle vara tacksam om jag fick nåt  slags tack för tipset eller nån kommentar på om ni blev nöjda här i bloggen då också. 

Ha en underbar dag alla nu.



  

onsdag 15 augusti 2012

Hundar och andra djur i sommar...

Så dags att återkomma kanske. Ja jag lever ännu, även om bloggen legat i ide några dagar. Det har vart lite andra saker i mitt huvud senaste tiden. Och så börjar det dra ihop sig till att börja i skolan, känner hur spännande allt är. Hade ju haft lite ambitioner att plugga plugga plugga inför starten, men har kanske inte gjort det riktigt så mycket som jag tänkt. Resten av livet sög, när jag tänkte på att snart har jag två år av studier, kanske bra att ta till vara på det fria livet innan det är för sent. 

Så jag skrev nog om att jag skulle göra inlägg om hur det var att passa hundar, gå på zoo och det första badet. Och jag tänkte att jag istället bara säger ett ord om varje upplevelse, för jag har ju massor av andra saker att skriva några ord om också, men jag gör nog två olika inlägg av allting.

Första badet i år gjorde jag med min syster i Askersund nära en stuga hon hyrde en vecka. Det var en sjö, och jag måste säga att det är så härligt att bada i sjö, det blir så varmt och det var så fint i vattnet. En annan spännande sak var att det halvt som halvt regnade. Hur som helst, skulle vilja säga att bada i sjö är väldigt underskattat. På vägen till badplatsen höll vi på att inte hitta dit, det var någon som hade skruvat på en skylt som visade vägen, så vi körde åt fel håll och hamnade längre och längre in i skogen. Kändes inte så kul när vi  fick vända om. Men när vi väl kommit fram var det helt tomt på badplatsen, sånär som på några golfare som dök upp lite senare och kikade inte alls på när vi bytte om.

Att vara hundvakt åt min systers valp och hennes killes dotters hund tog på krafterna minsann. Jag var på landet och där fanns vid tillfället två andra hundar. Min största oro vara att de inte skulle gilla varandra och bråka, men det gick ganska bra faktiskt. Lite ruff och gruff blev det förstås, men inget allvarligt. Och valpen som var snäll och timid i början av dagen hade i slutet av dagen blivit så självsäker att han börjat skälla lite på oss alla som var på landet. Han blandade sig fint med de andra hundarna, kanske också på grund av att han var samma ras som en av dem. Den andra hunden jag skulle ta hand om fann sig inte lika tillfreds med tillvaron, han strosade iväg och letade efter matte flertalet gånger och jag hade fullt upp med att hålla koll på att han inte gick bort från tomten. Min syster och hennes folk var på nån slags äventyrsdag där man inte kunde ha med sig hundar. När de väl kom tillbaka blev det ett kärt återseende och ett lite sorgset avsked. Jag somnade ovaggat den kvällen.

Degen efter var vi på parken Zoo i Eskilstuna. Såg massor av djur, men tyvärr inte alla, det var ju lite otur att vi kom den tid på dygnet som många djur tog en siesta. Parken var fint uppbyggd och hade även ett litet tivoli i anslutning, väl passande för yngre besökare. Höjdpunkterna på denna tripp var nog i alla fall
flamingoerna, getbebisarna och en känguru som hade en ny liten liten liten unge i sin påse. Det mest stinkande måste jag säga var när jag gick in och skulle kika på uttrarna. Fy farao, det var värre än det mesta jag nosat på.

Det bästa med de här två dagarna som jag precis berättat om är, förutom unika upplevelser, att det var bevis på att vi faktiskt hade sommar i landet. Det var sol hela dagarna, inte bara på förmiddagen. Detta gjorde ju att man fick lite färg och blev sommarfräsch, så gott som det kan gå för mig med min bleka hud.

måndag 23 juli 2012

Vart tog alla dagar vägen?

När man gör saker hela dagarna försvinner de på sätt och vis bort väldigt fort, speciellt om man vet att det även är annat som ligger på. Som man ska göra men inte hinner med. Det är som ett dåligt samvete lägger sig som en skugga över en och gnager på.


Jag är expert på att bestämma mig för att hitta på projekt som jag vill göra, sätter nån slags deadline och får alldeles för mycket att göra. Av någon anledning så bestämde jag mig för att hinna göra klart en korsords-tidning innan den 7:e augusti. Tänkte skicka in svaren och vinna en Ipad (Första pris!). Visst är det bra med ambitioner, men jag är väl medveten om att för höga ambitioner kan göra att man tappar lusten att göra något alls om man märker att man inte hinner med. Så egentligen förstår jag inte det här med korsorden. Antagligen en dum idé. Borde egentligen plugga inför skolan på min lediga tid. Kanske uppdatera bloggen lite också. Kanske fortsätta på de projekt jag redan har igång. Som att skriva eller tillverkningen av mitt äventyrsspel.


Jag sitter just nu och suger i mig av Lars Winnerbäcks lättsamma ångest och känner skuld efter att ha sett på filmen Bläckhjärta. Jag har en destruktiv känsla av att jag har övergett mina egna historier, fast jag kanske inte har det egentligen. Jag saknar den del av mig som brann för att skriva och hade gränslös fantasi. Jag längtar efter att sätta nya ord på papper, känna lust och spänning, eftersom jag egentligen inte vet hur det ska sluta. Jag gör dock fel när jag blir så glad över någon av mina historier att jag lyfter dem till skyarna och liksom vill tvinga mig själv att skriva ett mästerverk. När jag gör det till ett tvång så försvinner intresset och nån slags stress och rädsla över misslyckande gör att jag inte lyckas åstadkomma någonting istället. Vid dessa tillfällen smyger sig dåligt självförtroende på mig, vilket resulterar i att jag hellre gör andra saker. En dålig spiral som jag måste försöka undvika. Detta är förödande för en kreativ själ.


De senaste dagarna har vart mycket innehållsrika och långa. Jag har somnat gott på kvällarna och sovit fram till morgonen utan mina vanliga vaknande under nätterna. Och drömt har jag gjort, om hundar och häxor och vänner i fara. Jag saknar min älskade vän som kunde tyda drömmar, men som så tragiskt lämnade vår jord för länge sedan. Det var den fina, underbara livfulla människa som lärde mig att uppskatta just Lars Winnerbäck och att tro på mig själv. Känner att jag nog skulle behöva hans goda råd nu med, men det enda jag kan göra är att tänka på honom och minnas hur han var. Försöka ta till mig de ord han sa och den livsenergi han sprudlade av. Senaste tiden har jag tänkt mycket på honom, funderat på hur det hade vart om han fortfarande fanns kvar på jorden.


Har förberett lite inlägg om min dag som hundvakt, hårfärgningens resultat och dagen på Zoo med några bilder också kanske, men det får nog vänta lite. Jag önskar också alla mina läsare glädje under färden genom livet...ta väl vara på det.



¤ RIP Mårten, jag kommer aldrig glömma dig... ¤