Visar inlägg med etikett Musik. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Musik. Visa alla inlägg

söndag 8 juni 2014

Avslutat skolan, sommarplaner och Ponnytest

Min dag

Nu är det sommar, äntligen. Sitter med foten inlindad i gasbinda och tänker aj. Försökte mig på att spela lite "Dragon Age: Origins" vilket jag fann mycket underhållande, men jag hade nog för dålig burk, för spelet dog två gånger med fladdrande skärm. Gav upp det för tillfället, eftersom det är tråkigt om man måste göra om allt igen om man inte hinner spara, får fråga nån om hjälp om det inte blir bättre. Hade ju egentligen velat gå ut, men det gör ont att gå på foten just nu så stannar inne. Så trist när det är fint väder. Prövade att gå ut lite i morse, men det gick ganska dåligt och hade ännu ondare när jag kom hem.


Skola och jobb

Jag har tagit examen från min utbildning och har extrajobb på min Lia-plats för närvarande, men kommer ha ett uppehåll från midsommar fram till Augusti, då jag ska tillbaka och jobba heltid på en provanställning. Jag hoppas självklart den leder till fortsatt anställning efteråt eftersom jag trivs bra. Känner mig väldigt glad över att de vill ge mig chansen att utvecklas hos dem och visa vad jag går för och vara en del av teamet. Har lärt känna flera härliga människor tack vare min tid på det här företaget, vilket jag inte skulle byta bort mot något i världen.

Jag klarade skolan bra, känns kul att ha gått ut, men det är lite konstigt också. Efter två år, så är det slut. Det har gått fruktansvärt fort.


Sommarplaner

Framöver i sommar så ska jag försöka plugga lite på ett certifikat i HTML/Javascript/CSS som jag ska ta inom ett år. Jag ska på något sätt åka ut i skärgården, men sitter för närvarande i ett dilemma, ska jag följa med vänner på midsommar resa eller ska jag följa med mina nära och kära till Utö. Förra midsommar var jag ute med kamraterna, men nu är jag kluven, eftersom jag är inte säker på att jag kommer få så många fler chanser att åka till Utö med alla de nära och kära som ska följa med i år. Jag skulle verkligen vilja åka till Gotland också, men jag vet inte om jag kan åka med någon. Sen ska jag ta en vecka och hälsa på min pappa och lillasyster. Blir väl i mitten av Juli, skulle jag tro.   

Jag har vart på och skall på några konserter också. Skaffade ett Gröna Kortet för inträde på Gröna Lund, har vart och tittat på Laleh och ska lite senare i sommar se Melissa Horn, Jag var för ett par dagar sedan på Cirkus och tittade på Lars Winnerbäck med Weaping Willows som förband, det var bra, men jag hade vart osmart och tagit fina men obekväma skor, så efter halva konserten hade jag extremt ont i fötterna. Men kan inte tänka mig att det är därför jag har ont idag, det är ju flera dagar sedan. I början av augusti ska jag även på Stockholm Music & Arts, mestadels för att titta på Peter LeMarc, men kommer försöka ta vara på hela dagen, eftersom biljetten kostade mig en hel del på den lilla slant man har som student. Men jag är säker på att det kommer vara värt det, har så läänge velat se LeMarc live nu. Nu i fredags/nationaldagen besökte jag Fotografiska med några vänner och kikade på konst och stå-upp show, några öl blev det nog också.


Dröm

Jag drömde en sån märklig dröm natt om att jag åkte till månen. Jag hade ju igår kväll diskuterat rymden och jordens undergång innan jag somnade, så kan ju ha med det att göra. Det är ganska absurt att tänka på rymden, jag blir ofta överväldigad av hur gigantiskt och hur fantastiskt och skrämmande det är på samma gång.  


Ponnytest

Jag har precis gjort ett ponnytest, var ganska roligt, och jag har vart väldigt testgalen sista tiden, så känner att jag kan dela detta till alla som gillar ponnys och test. Klicka på bannern för att komma till test och mitt resultat.


Fluttershy

fredag 7 juni 2013

Lisa Ekdahl, en underbar sångfågel

Har ända sedan tonårsdagar gillat Lisa Ekdahls musik. Det började med att jag kom över ett kassettband med ensa sidan Cajsa-Stina Åkerström och den andra sidan Lisa Ekdahl. Tror egentligen det var mammas men eftersom hon inte uppskattade det lika mycket som jag så blev det som mitt istället. Innan den kassetten hade jag bara hört plågan "Vem vet" vilket hade gett mig kalla kårar när nån nämnde henne för mig, avskydde den låten. Och därav hade jag en bestämd åsikt att jag inte gillade Lisa Ekdahls musik. Knasigt att ha fördomar, men var ju ganska ung då. Hur som helst, jag gillade Cajsa-Stina och för att kunna lyssna på den ena sidan utan att behöva spola så mycket fick jag ju lyssna på den andra sidan också. Så med andra ord, jag satt och lyssnade på hennes musik och upptäckte att jag gillade den nästan ännu mer än Cajsa-Stinas. Jag hade haft fel. 

Senare en tid så fick jag höra ännu fler av hennes låtar via en mamma till en kille jag var tonårskär i. Jag minns att jag lånade hennes CD skivor och lyssnade och lyssnade och hade sedan en bestämd åsikt att jag verkligen verkligen gillade Lisa Ekdahl massor. Och på den vägen är det, jag var aldrig något stort fan, men avgudade och gör det än, hennes musik, texter, röst med mer. En gång var jag på en av hennes konserter, på Gröna Lund närmare bestämt, med ett gäng vänner. Det var verkligen en upplevelse, hela stämningen var magisk på nåt vis. 

Vissa låtar har satt större spår än andra, och en del har passat bättre in i vissa livssituationer än andra. Somliga har vart favoriter medan andra bara har funnits. Senare har de kanske bytt plats med varandra. Just så är det med en låt nu, jag har inte uppmärksammat den speciellt innan, men har under några dagar lyssnat på den oavbrutet, eller i alla fall mycket. Den handlar om svårigheterna i relationer till andra människor och om tillit vs osäkerhet till någon man inte förstår sig helt på. Kanske även brist på tillit till sin egen intuition.

Tänkte jag skulle dela med mig av texten här under och dessutom skicka ut ett tack till Lisa för att hon genom åren satt en massa ord på mina känslor och hjälpt mig hantera konstiga situationer.


---------------------------------------------------------------------------
LISA EKDAHL - KAN NÅGON SJÄL BEGRIPA
---------------------------------------------------------------------------
Kameleontisk är den mannen i sitt inre
Jag försöker hålla mig på min kant
Hans hjärta verkar vara gott som guld
Hans hjärna som en mångfacetterad diamant 
Kameleontisk är jag i mitt inre och så svår att förstå 
Men jag vill bara ha honom intill mig 
Jag vill bara han ska vara nån jag kan lita på

Kan någon själ begripa
Hur man vet vem som kan ta en ända hem
Vem kan man visa det förlovade landet
och sitt eget Jerusalem

Hypnotisk är den blick han besitter
och så behagligt loj
Ibland har han räckt mig sina händer
Ibland har jag trott han är mitt ankare min borg 
Men så undrar man med honom som med floder 
Ska man dränkas eller varligt segla fram 
Man undrar om han döljer vassa tänder 
Man har ju märkt att dom med vassa tänder ofta liknar lamm

Kan någon själ begripa
Hur man vet vem som kan ta en som man är 
Vem kan han visa sitt innersta inre 
Utan att vara en förlorare för det

Han väcker min hunger, min förtvivlan
Men också min varma sympati
Hasardspel är vad kärleken är
Sägs det och det ligger det kanske något i 
Hasardspel eller inte, det ska spelas 
Spelas högt, fast fallet kan bli hårt 
Ibland har han räckt mig sina händer 
Ibland har han sagt sånt där som du och jag och vårt

Kan någon själ begripa
Varför ord som vi och vårt gör mig så svag 
Ibland har han hjälpt mig att glömma 
Hur ensam jag är för ett tag

Kan någon själ begripa
Varför det gör så ont så ont så ont att se 
Så sluter mina ögon och låtsas 
Att jag inte vet hur ensam jag är 
Jag sluter mina ögon och låtsas 
Att jag redan glömt hur vacker han är

tisdag 30 oktober 2012

Min favoritmusik

Ok alla gillar listor, känns det som i alla fall. Lätt att läsa, enkelt att skriva. Vill man se om nån annan gillar nåt man själv gillar är det ju ultimat att läsa om det i en lista. Så nu presenterar jag min första lista, den innehåller artister och grupper som gör musik som jag älskar. Det blev en lång lista, men så är det om man gillar mycket. Har säkert glömt något vilket kan innebära uppdatering av denna post löpande. Kan även ha stavat fel på något namn, och om detta är upptäckt av någon, skriv gärna en kommentar så ska jag ändra. Listan är inte ordnad i nån form av mest omtyckt eller något sådant. Jag skrev helt enkelt bara upp dem i den ordning jag kom på dem. Har satt en liten stjärna bakom dem jag faktiskt sett live (på ett eller annat sätt) också.

Favoritmusik:

  • Peter LeMarc*
  • Lars Winnerbäck*
  • Lene Marlin
  • Katie Melua
  • Tommy Ekman
  • Matchbox 20
  • Bryan Addams*
  • Roxette*
  • Gyllene Tider*
  • Marie Fredriksson*
  • Eva Dahlgren
  • Mötley Crüe
  • Kent
  • Lisa Ekdahl*
  • Vaya Con Dios
  • No Doubt
  • Pink*
  • Rihanna
  • Meat Loaf
  • Lasgo
  • Fjeld
  • Ace of Base
  • Blackmores Night
  • Bette Midler
  • Bonnie Tyler
  • Melissa Horn*
  • t.A.T.u
  • Tina Turner
  • Garbage
  • Dire Straits
  • Bruno Mars
  • Freestyle*
  • Westlife*
  • Boyzone
  • KatKrazy (Remixes)
  • Texas

tisdag 4 september 2012

Scrivener, CSS-kod och Peter LeMarc


Så en liten paus i studierna. Håller på och pluggar massa CSS-kod, sitter och skriver ordlistor i Scrivener, och har insett att programmet inte bara är bra för författande, utan även studier. Än så länge använder jag en trial version, men kommer säkert köpa den när min tid gått ut. Jag älskar verkligen programmet. Allt man gör sker så enkelt på nåt sätt. Det flyter liksom fram. Jag rekommenderar detta utsökta datorprogram till alla som gillar att skriva och inte har nåt emot att lära sig en omfattande programvara som kommer göra livet mycket roligare än ett vanligt office-program Inte nog med det, det är snyggt också. Och folket bakom som jag har kommit i kontakt med är trevliga med. Det är inte speciellt dyrt heller. Om ni är vill så gå in på http://www.literatureandlatte.com för att läsa mer.

Ett annat program jag gillar är Picasa 3, för bilderna. Mycket smidigt gratisprogram jag kan hylla. Trots att jag med scannern fick med Photoshop Elements 9 som är mycket snyggt och har många funktioner har jag föredragit att använda Picasa på grund av enkelheten när det inte är proppat med många funktioner. Men tids nog har jag nog hunnit bekanta mig ännu bättre med Photoshop så jag kan göra en rättvis jämförelse.
Anledningen att jag sitter och pratar om bildprogram är att jag fick använda dem nu för att fixa till bilderna jag har lagt in i bloggen idag.

Igår kväll var jag och förhandslyssnade på Peter LeMarcs nya skiva (eller "album" som han vill kalla det) som släpps den 26:e september. Det var 300 pers inbjudna och vi fyllde på Södra Bar, på Södra Teatern vid Mosebacke ordentligt. Alla hade vi en sak gemensamt, vi älskar Peter LeMarc. Jag försökte dock prata med lite folk här och där men de flesta var ganska bundna till sin egen lilla grupp av vänner och ville inte bekanta sig med tjejen som inte hade med sig nåt sällskap. Hittade till slut en kille som var där ensam och inte hade nåt emot att slänga några ord resten av kvällen. 

Det var roligt att få träffa Peter också, han var mycket vänlig och jag fick två foton med honom och mig på, och en hel bunt med signeringar på alla min cd-omslag som jag hade med mig. Kvällen började med att vi alla fick gå upp i baren och mingla, på vägen upp i trappan hälsade Peter på alla sina fans i tur och ordning med en kram och ett välkommen och foto för de som ville. Jag drack lite rosévin i baren då de bjöd på ett glas, sen blev det ett par till bara för att det var så glad stämning runt om. Jag måste säga att jag är grymt imponerad av de bartenders som jobbade. Det blev jättemycket att göra och de lyckades göra en miljon saker samtidigt utan att misslyckas alls, och var samtidigt trevliga. Efter ett tag så kom Peter upp igen och började prata med oss från scen, alla blev tysta förutom när det kom applåder och jubel som fyllde lokalen. Han presenterade sitt nya album och berättade lite om tiden som gått sen sist, en del tragiska historier faktiskt. Sen fick vi lyssna på tre låtar i taget, med lite kisspauser emellan. Mycket sympatiskt att komma ihåg allas behov...

Efter genomlyssning blev det lite mingel till. Peter gick ut på balkongen/terrassen (vad kallas det om man ska vara korrekt?) och minglade med oss, då passade jag på att ta ett till foto, eftersom det första jag tog i trappan blev suddigt,  och be om autografer *glad*. Detta gick ju jättebra och bilderna ligger här i bloggen.

Jag tyckte om musiken, särskilt en låt som heter "Min kyrka" som handlar om naturens skönhet typ. Albumets namn är: "Svag doft av skymning" och jag kommer nog att köpa den.

Den första bilden jag tog när vi kom. Suddig tyvärr eftersom jag
blev så nervös att jag skakade på handen när jag tog kortet.

Den andra bilden blev bättre, jag bad en annan kvinna att fotografera åt mig och jag är
jättenöjd med resultatet, har dock fått trixa bort en del ansiken på folk jag inte känner och
inte vill publicera i min blogg eftersom de inte kan säga nåt om de vill eller inte synas. 
 Tack alla som läst, hoppas att er dag blir bra. Skulle vara kul med kommentarer, kanske av nån som var där kan skriva hej och berätta om eran upplevelse.

söndag 2 september 2012

Kräftor, Skolstart, Winnerbäck & Maria Rock

Det var länge sedan jag skrev nu igen. Har vart mycket nu sista tiden och tänkte jag skulle snabbskriva lite om det nu innan jag börjar plugga för dagen igen.

Jag var på kräftskiva igår, eller det skulle blivit en kräftskiva, men blev vanlig middag med minifest istället. Det blev lasagne istället, men lika glad är jag ändå. Det var himla kul att träffa vännerna igen. Efter maten spelade vi lite Kinect, nåt dansspel och ett sångspel. Måste ju erkänna att det här med koreografi inte är min grej, jag var bättre på att sjunga och lyckades få superpoäng på låten "Erase/Rewind" med Cardigans. Detta var ganska tidigt på kvällen. Men ju senare det blev desto värre låter man av nån anledning. Kul var det i alla fall. 

I förrgår kom min fotobok jag gjort via ett datorprogram från Önskefoto, och fått gratis genom ett erbjudande från Fortum. I vanliga fall brukar jag föredra Japanphoto som företag gällande kamera och fotoprodukter men det här var faktiskt ett bra alternativ. Jag valde att göra en dikt och fotobok. Jag skrev en del dikter som tonåring och har länge tänkt att jag skulle bevara dem på något sätt, och såg här en möjlighet med att kombinera dem med egna naturfoton. Resultatet blev mycket tilltalande.

Så skolan har alltså börjat nu och jag har gått fyra dagar än så länge, varav tre som varit studiebaserade. De andra två var bara praktiska och informella gällande skolan. Jag har fått ett bra första intryck av klass och lärare. Det är en klass på drygt 40 elever och 7 av oss är tjejer. Hittills har jag hunnit bekanta mig med en del,  men med en så stor klass blir det svårt att hinna med alla på en gång. Vi ska ha nån slags fest på torsdag då vi förhoppningsvis hinner prata och lära känna varandra lite mer. Jag har frivilligt anslutit mig till en av grupperna som ska fixa i ordning denna fest, och min grupp ska sköta iordningställande av lokalen. 

De första dagarna har vi gått igenom kodning med HTML5 och CSS3, för att i slutet av den här kursen kunna göra en hemsida. Nästa vecka ska vi börja lära oss JavaScript och hålla på med det i två veckor. Jag tycker detta är himla kul än så länge, och kommer troligtvis ha nytta av det inte bara i framtida arbetsliv utan även privat. Vårt genomgående projekt de här veckorna skall vara att skriva en hemsida att lämna in. Vi ska utforma den som ett CV för framtida LIA-platser. Tycker det går bra hittills, har förstått det mesta av det vi gått igenom utan problem, och var det nåt problem i början så har det släppt när man har gjort uppgifter på egen hand.

Jag var på konsert i tisdags också, Lars Winnerbäck på Gröna Lund. Det var himla bra och massor av folk, dock hade jag lite dåligt humör när jag gick dit och det blev ju inte så jättebra av konserten för den var laddad med mycket vemod och dysterhet. En mörk konsert  men jättebra. Min favoritlåt var nog den första och nya låten "Jag var och köpte en kostym". Den var liksom helt perfekt och filmen i bakgrunden på den stora duken var underbar. Andra mycket fina inslag var "Timglas" och "Om du lämnade mig nu".

Så nu i morse satt jag och tittade på Youtube medan jag drack mitt morgonkaffe och råkade hitta en tjej som kallar sig Maria Rock och har lagt ut två videor med coverlåtar hon spelat in. Och jag blev så tagen av hennes vackra röst att jag måste dela med mig av hennes spellista, även om det bara är två klipp. Hon var alltså fantastisk. Jag gillar! Lyssna och njut...



(Visade sig att det inte gick att dela videon direkt i bloggen, men jag rekommenderar ändå att titta på det, men gå direkt via Youtube.)


Ha det gött nu alla så ska jag sätta igång och plugga nu.

onsdag 15 augusti 2012

Inom snar framtid...

Det händer grejer just nu, eller kanske inte så jättespeciella saker. Men en massa olika små saker.

Dels är det ju skolan som börjar snart, men så ploppar det in lite annat här och var och plötsligt är man fullbokad...igen! Vilket i sig är kul, bara trevliga saker, nästan.

På fredag blir det bio, ska gå med en tjejkompis och kanske några av hennes folk, vi ska se Cockpit. 
Sen så ska jag på en ny inspelning på lördag, en musikal tydligen. Känns faktiskt väldigt kul, kommer bli annorlunda än de andra inspelningarna jag gjort. Vet dock inte vad jag ska ha för kläder ännu, men det ger sig nog, man kunde ha lite vad som helst sa de. Enkel dans och mimning ingår.

Efter detta tjohej ska jag till landet ett par dagar igen, och en vän till mig ska komma dit också, ska bli trevligt, hoppas bara på några sköna sommardagar. Tänkte försöka plocka lite svamp också.

Sen när jag kommer hem är det dags att börja skolan, eller uppropet börjar då, samt att massa praktiska saker förbereds. Direkt efter det ska jag på vernissage och titta på ett foto jag var statist i.

Några dagar senare, nån vecka eller så, kommer jag att gå på en liten grej med "min idol" (får man ha idoler som vuxen?) Peter LeMarc. Han ska spela upp sin nya skiva (innan den släpps) för ett begränsat antal lyssnare på en okänd plats ännu, och jag är en av de lyckliga. Ska bli kul om man hinner träffa honom, han verkar trevlig.

Den mindre trevliga grejen som händer är att jag försöker få en läkartid till ett återbesök och har fått veta att det är förseningar. Men men, det är ingen big deal egentligen.

Nån gång tänkte jag klämma in gröna lund igen, skulle även vilja spela biljard eller bowling eller nåt med vänner. Får se om hur det blir med det.