Alltså, ska man lita på sin magkänsla, sitt förnuft eller sitt hjärta? Eller ska man bara låta bli och bara försöka se vad som händer istället?
Men sen så kommer man ibland till vägskäl där det gäller att bestämma sig för ett alternativ. Om man då skall strunta i sina egna signaler och uppfattningar om hur saker står till runt om en, "fakta" som kan hjälpa en att fatta ett beslut, litet eller stort, vad är det då man ska använda för att göra en rättvis bedömning av situationen? Man vill troligtvis inte bara stå och stampa på samma plats, även om det ibland kan kännas bekvämast, men i slutändan är det nog inte det bästa sättet att lösa någonting.
Människor kan vara bra knepiga att begripa ibland... Fast behöver man egentligen begripa?
För hur mycket man än försöker förstå hur någon annan fungerar desto krångligare kan man göra för sig. För blir man för övertygad om hur någon annan tänker kanske man fastnar där, fast att det kanske inte alls är så. Eller så glömmer man bort att precis som en själv så kan den här andra personen också förändras av olika skäl.
Hur vet man då om någon är den som den utger sig för att vara?
- Det gör man inte.
Man kan inte veta vem en annan är på riktigt menar jag. För alla bär väl på egna sidor som är dolda för andra, om man ransakar sig själv så tror jag nog att de flesta inser att så nog är fallet. Även om vi kanske är öppna om det mesta om oss själva.
Men hur skall man då kunna känna vänskap och gemenskap med andra?
För det mesta så går det ju bra ändå, för det mesta funkar folks kemi eller så gör den inte, ibland har man ingen kemi över huvud taget kan jag gissa. Reaktioner på denna kemi blir ofta naturliga, utan så stora funderingar. Man blir vänner, fiender eller ingenting, och en massa saker däremellan förstås.
Egentligen hade jag velat skriva en dikt här istället, kom på en bra på bussen, trodde jag, men när jag skulle skriva ner den blev det bara fånigt, så jag skrev bara ut dessa funderingar. Kanske inte så genomtänkta, men ganska spontana och ibland är det just dessa ogenomtänkta ord som säger mycket om vem man är.
Visar inlägg med etikett Psykologi. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Psykologi. Visa alla inlägg
tisdag 14 maj 2013
torsdag 25 april 2013
Färgtema på tåget... (Jag ser rött)
Färger kan verkligen påverka sinnet.
Märkte det på tåget nu i morse, satt avslappnad utan bekymmer alls bredvid en tjej med röd jacka. Sen blev det omstrukturering på de ståendes positioner, så precis bredvid mig ställde sig en dam med lika röd kappa. Helt plötsligt blev jag som omringad av rött. Och direkt satt man på helspänn och var ordentligt vaken. Helt undermedvetet till en början. Men sen när jag började fundera på det så kom jag fram till att det måste handla om denna koncentration av röd färg omkring mig.
Nån som har vart med om liknande grejor?
Märkte det på tåget nu i morse, satt avslappnad utan bekymmer alls bredvid en tjej med röd jacka. Sen blev det omstrukturering på de ståendes positioner, så precis bredvid mig ställde sig en dam med lika röd kappa. Helt plötsligt blev jag som omringad av rött. Och direkt satt man på helspänn och var ordentligt vaken. Helt undermedvetet till en början. Men sen när jag började fundera på det så kom jag fram till att det måste handla om denna koncentration av röd färg omkring mig.
Nån som har vart med om liknande grejor?
onsdag 18 juli 2012
Små personlighetstest för regniga dagar
Jag provade att göra lite personlighetstest på Internet här om dagen tänkte tipsa om ett par av de roliga och mindre avancerade sakerna jag fann. De är på engelska men de flesta kan ju det, och de här är relativt enkla så det blir nog inga problem. Dock skall man nog förstå att inte ta dem alldeles för seriöst på resultaten. Vill man ta reda på saker på riktigt kan man nog fundera på att gå till en riktig specialist istället.
Hur som helst...Tänkte dela med mig av följande...
1. Rita en gris
Man ombeds att rita en teckning på en gris och sedan svara på några frågor, utifrån detta ska man kunna få reda på en del om sin personlighet. Tyckte det lät väldigt märkligt så jag var tvungen att testa.
Min teckning och resultat kan man se på den här länken: Linneas Gris .
Men om man vill göra testet själv, http://drawapig.desktopcreatures.com/ , bör man inte titta på mitt resultat innan, för det kan ge lite för mycket "spoilers".
2. Färgquiz
Välj mellan olika färger och se vem du är, vill inte säga för mycket om det med tanke på spoiler där med, men kan säga att det var snabbt och enkelt och trevligt. Det går att följa länken i rutan för att se mina resultat och sedan göra testet själv om man vill.
3. Vilken hjärnhalva styrs du av?
Testet går ut på att svara på ett antal frågor om två alternativ varav ett ska stämma in bäst på en. Jag fick se följande men inte så oväntade resultat:
Are You Right or Left Brained?(word pair test)
personality tests by similarminds.com
Hur som helst...Tänkte dela med mig av följande...
1. Rita en gris
Man ombeds att rita en teckning på en gris och sedan svara på några frågor, utifrån detta ska man kunna få reda på en del om sin personlighet. Tyckte det lät väldigt märkligt så jag var tvungen att testa.
Min teckning och resultat kan man se på den här länken: Linneas Gris .
Men om man vill göra testet själv, http://drawapig.desktopcreatures.com/ , bör man inte titta på mitt resultat innan, för det kan ge lite för mycket "spoilers".
2. Färgquiz
Välj mellan olika färger och se vem du är, vill inte säga för mycket om det med tanke på spoiler där med, men kan säga att det var snabbt och enkelt och trevligt. Det går att följa länken i rutan för att se mina resultat och sedan göra testet själv om man vill.
| Linnea Hulten took the free ColorQuiz.com personality test! ""If motivated, she will easily and quickly learn n..." Click here to read the rest of the results. |
3. Vilken hjärnhalva styrs du av?
Testet går ut på att svara på ett antal frågor om två alternativ varav ett ska stämma in bäst på en. Jag fick se följande men inte så oväntade resultat:
Brain Lateralization Test Results
|
| Right Brain (58.8%) The right hemisphere is the visual, figurative, artistic, and intuitive side of the brain. Left Brain (41.2%) The left hemisphere is the logical, articulate, assertive, and practical side of the brain |
personality tests by similarminds.com
Så detta var de jag hade i tankarna att tipsa om idag, men kanske uppdaterar senare med andra om det faller mig in. Men kan redan nu säga att tycker man det är intressant med test om sig själv så är Similarminds väldigt trevlig med många att välja mellan och även länkar till andra sidor med test. Och det finns olika grader av hur seriösa de är. En del är väldigt djupa och psykologiskt inriktade medan andra är mer åt det skojiga hållet.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)