Visar inlägg med etikett Utbildning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Utbildning. Visa alla inlägg

söndag 8 juni 2014

Avslutat skolan, sommarplaner och Ponnytest

Min dag

Nu är det sommar, äntligen. Sitter med foten inlindad i gasbinda och tänker aj. Försökte mig på att spela lite "Dragon Age: Origins" vilket jag fann mycket underhållande, men jag hade nog för dålig burk, för spelet dog två gånger med fladdrande skärm. Gav upp det för tillfället, eftersom det är tråkigt om man måste göra om allt igen om man inte hinner spara, får fråga nån om hjälp om det inte blir bättre. Hade ju egentligen velat gå ut, men det gör ont att gå på foten just nu så stannar inne. Så trist när det är fint väder. Prövade att gå ut lite i morse, men det gick ganska dåligt och hade ännu ondare när jag kom hem.


Skola och jobb

Jag har tagit examen från min utbildning och har extrajobb på min Lia-plats för närvarande, men kommer ha ett uppehåll från midsommar fram till Augusti, då jag ska tillbaka och jobba heltid på en provanställning. Jag hoppas självklart den leder till fortsatt anställning efteråt eftersom jag trivs bra. Känner mig väldigt glad över att de vill ge mig chansen att utvecklas hos dem och visa vad jag går för och vara en del av teamet. Har lärt känna flera härliga människor tack vare min tid på det här företaget, vilket jag inte skulle byta bort mot något i världen.

Jag klarade skolan bra, känns kul att ha gått ut, men det är lite konstigt också. Efter två år, så är det slut. Det har gått fruktansvärt fort.


Sommarplaner

Framöver i sommar så ska jag försöka plugga lite på ett certifikat i HTML/Javascript/CSS som jag ska ta inom ett år. Jag ska på något sätt åka ut i skärgården, men sitter för närvarande i ett dilemma, ska jag följa med vänner på midsommar resa eller ska jag följa med mina nära och kära till Utö. Förra midsommar var jag ute med kamraterna, men nu är jag kluven, eftersom jag är inte säker på att jag kommer få så många fler chanser att åka till Utö med alla de nära och kära som ska följa med i år. Jag skulle verkligen vilja åka till Gotland också, men jag vet inte om jag kan åka med någon. Sen ska jag ta en vecka och hälsa på min pappa och lillasyster. Blir väl i mitten av Juli, skulle jag tro.   

Jag har vart på och skall på några konserter också. Skaffade ett Gröna Kortet för inträde på Gröna Lund, har vart och tittat på Laleh och ska lite senare i sommar se Melissa Horn, Jag var för ett par dagar sedan på Cirkus och tittade på Lars Winnerbäck med Weaping Willows som förband, det var bra, men jag hade vart osmart och tagit fina men obekväma skor, så efter halva konserten hade jag extremt ont i fötterna. Men kan inte tänka mig att det är därför jag har ont idag, det är ju flera dagar sedan. I början av augusti ska jag även på Stockholm Music & Arts, mestadels för att titta på Peter LeMarc, men kommer försöka ta vara på hela dagen, eftersom biljetten kostade mig en hel del på den lilla slant man har som student. Men jag är säker på att det kommer vara värt det, har så läänge velat se LeMarc live nu. Nu i fredags/nationaldagen besökte jag Fotografiska med några vänner och kikade på konst och stå-upp show, några öl blev det nog också.


Dröm

Jag drömde en sån märklig dröm natt om att jag åkte till månen. Jag hade ju igår kväll diskuterat rymden och jordens undergång innan jag somnade, så kan ju ha med det att göra. Det är ganska absurt att tänka på rymden, jag blir ofta överväldigad av hur gigantiskt och hur fantastiskt och skrämmande det är på samma gång.  


Ponnytest

Jag har precis gjort ett ponnytest, var ganska roligt, och jag har vart väldigt testgalen sista tiden, så känner att jag kan dela detta till alla som gillar ponnys och test. Klicka på bannern för att komma till test och mitt resultat.


Fluttershy

fredag 23 augusti 2013

Dependecy Injection, Unit Testing och Domain Driven Design

Så, då var det första lektionsfria dagen i skolan, mycket krav ställs nu på eget ansvar, självdisciplin och ambitioner. Det är lätt att göra fel saker bara för att man är hemma, men vet man vad man har att göra och sätter upp mål för sig själv blir det enklare. Jag hade många sådana här dagar förra läsåret och lyckades bra med studierna tyckte jag. Kruxet var att försöka skapa balans mellan studier och resten av livet, jag ägnade väldigt mycket av min tid för studierna och glömde nästan att jag hade andra behov också. Visst jag lyckades bra också, med det mesta och tog igen förlorad tid med vänner och familj under sommarlovet. Jag hoppas på att kunna hålla mig lika flitig i år också, men inte tränga bort annat viktigt. Som hälsan och relationer med de som betyder mycket för mig. Sen så förväntar jag mig i och för sig att de personer som står mig nära förstår att jag nu måste tänka på skolan i första hand, eftersom den här tiden är en gåva och den är under en begränsad period, och jag vill göra det bästa av den medan jag har chansen.

Dagarna i skolan har vart mycket intressanta, tempot var ganska högt de första dagarna eftersom vi har pratat mycket om helt nya saker, mycket teori. Nu ska jag börja koda på egen hand och använda de tekniker vi just lärt oss. Detta är kurs i ASP.NET MVC4, men vi har gått igenom följande tre saker som bas för det vi kommer göra nästa vecka då vi kommer gå igenom betydligt mer bekanta saker eftersom jag jobbat med MVC på min LIA: Dependency Injection, Domain Driven Design och Unit Testing, plus en del teori runt detta.

Dependecy Injection (DI):
En typ av Inversion of Control(IoC), som är ett designmöster för att undvika beroenden mellan klasser, och är bra att ha på grund av att det ska vara lättare att byta ut olika delar av koden, utan att påverka den andra. Det gör det även enklare att göra Unit Tests.

Dependency Injection bygger på att man bygger interface istället för klasser för att skicka in som argument i bl.a. metoder. De konkreta klasserna får implementera interfacen, vilket gör att man kan använda olika typer av klasser i samma metod, så länge metoden förväntar sig att ta emot just det intefacet. En så kallad DI-container anänds när programmet körs för att tala om vilken typ av klass som skall användas när ett visst interface skickas in som argument. Körs metoden från till exempel ett Unit Test, så avgör man i testet vad som bör skickas in. Det brukar ofta vara någon fejkad klass som inte är beroende av svar från utanförliggande saker som databas, internetuppkoppling, e-post och massa annat som man kan tänka sig kan strula till det om det inte fungerar.

Domain Driven Design (DDD):
Handlar om att arbeta utifrån en något som kallas domänmodell, där man skapar klasser som beskriver hela applikationen, ofta enkla klasser utan speciellt mycket logik, de skapas ofta som ett eget projekt i den solution som man arbetar med. Domänmodellen innehåller även tjänster och regler som avgör hur viktiga processer ska hanteras. Detta fungerar som själva kärnan av applikationen. Saker som gränssnitt och lagring skall inte finnas här, bara det mest grundläggande.

Unit Testing: 
Är små kodsnuttar som är till för att testa att små delar av en applikation, till exempel metoder, fungerar som man förväntar sig. De skrivs i ett eget projekt i den solution man man arbetar i, och kan köras fler gånger. Man brukar hålla sig till mönstret att man:

  1. Listar upp alla saker man behöver för att kunna testa, olika instanser och och sådant.
  2. Agerar och kör metoden man ska testa, och sparar resultatet i en variabel man vanligen kallar för actual, med vilket man menar att "det här är det faktiska resultatet av den här metoden".
  3. Jämför resultatet med det resultatet man förväntat sig. Med andra ord kräver det att man har räknat ut exakt vad metoden bör ge för svar när man skickar in de argument man gjort. Alltså ska inte metoderna vara för stora och komplexa, eftersom man då kan få väldigt svårt att räkna ut vilket resultat det borde bli. Ännu en anledning att skriva många små enkla metoder istället för stora komplicerade saker. Om jämförelsen stämmer så går testet igenom, om inte så failar testet och man vet att något inte stämmer i metoden. Mycket användbart vid felsökning.
Nu är det dags att sätta igång med kodningen, och använda denna nya kunskap till något konkret. Jag har några exempel i kurslitteraturen som jag skall göra också.

tisdag 20 augusti 2013

Underbart återseende...

Blir ett kort inlägg.

Känner mig mycket glad och nöjd med dagen. Var som sagt ordentligt nervös inför första skoldagen detta läsåret. Hur det skulle vara att träffa alla, hur jag skulle orka upp på morgonen, hur läraren skulle vara, hur kursen skulle vara. Efter dagens genomgång så kan jag ju säga att jag inte hade behövt vara nervös, inte för skolan i alla fall. På vägen in lyckades jag ramla i trappen mellan bussen och tåget, fast det var inte så farligt, mest pinsamt då alla i trappen tittade på mig. Väl framme och när jag skulle stoppa matlådan i kylen tappade jag den ner i backen, och locket gick upp och innehåll liksom hoppade ur och spred sig inte så vackert på mina fina byxor. Och det blev svårt att få bort och fläckar. Inga fler katastrofer än så inträffade. Klasskamraterna var underbart att träffa igen, läraren verkar duktig och tydlig och jag fick bra första intryck av honom, kursupplägget verkar bra och innehållet intressant. Angående hur det var att vakna så var det inga problem eftersom jag knappt sovit en blund, det konstiga var att det inte alls känts som trötthet, inte mer än vanligt. Kanske för att det var så kul alltihop.

Nu ska jag göra lite annat

måndag 19 augusti 2013

Skolstart och slut på sommarlovet

Så spännande det känns, i morgon börjar skolan med dunder och brak. Ska bli kul att träffa alla klasskamrater efter ett långt sommarlov. Att få lära sig massa nya saker och ha resten av året väldigt bokat. Plus att jag ska försöka fortsätta simma 2 gånger i veckan (vart lite uppehåll i sommar, men ska fortsätta igen nu när det blir mycket stillasittande i övrigt). Det kommer troligen förväntas mer av oss detta andra, och dessutom finalåret, för vår utbildning. Vi kommer att börja med att lära oss MVC, men eftersom vi jobbat med det under vår praktik kommer vi nog ha en del med oss. Sedan kommer vi under året även jobba med lite småkurser, bland annat Episerver, och dessutom lära oss WPF där vi till och med kommer få göra spel av enklare typ. Sen så kommer vi ju ha examensarbete. Sen så ska vi även hitta en andra LIA-plats, och funderar mycket på om jag ska söka på samma som jag var på, för att kanske ha en chans på arbete där i framtiden, eftersom jag trivdes hos dem, eller försöka hitta en annan plats för att vidga vyerna. Det är svårt att veta vad som är bäst, egentligen.  Mycket att tänka på framöver.

Och så har sommaren kommit mot sitt slut, en sommar som innehållit en massa skoj. Midsommar i skärgården, läsning, promenader i solen ensam och med kamrater, båtluff, Gröna Lund, utekvällar med dans i goda vänner lag, Gyllene Tider, födelsedagar, förhandsvisning av bio, bärplockning, Allsång på Skansen, hårklippning till kort frisyr, besök i Finnspång, tid med min kära morfar, sovmorgnar, shopping och en massa snurr ibland gamla minnen i form av dagböcker och foton. Och en massa mer... Helt enkelt ett prima sommarlov, men det är svårt att fatta att det är slut nu, även om det ska bli kul att komma tillbaka. Det jag kommer ha svårast för är nog att behöva gå upp tidigt igen. Och så har de ändrat på schemat så kommer ju verkligen behöva ha koll på vilka veckor det är, udda eller jämna.

Nåt jag har vart jätteduktig med nu är att ha förberett massor av matlådor så att det inte kommer behöva bli så mycket matlagning. Hela frysen full av easy-to-grab-and-run, hemmagjorda, goda(hoppas jag) matlådor att ta med till skolan. Ska funka till dieten också.

Blir spännande att se om folk känner igen en när man kommer tillbaka också, har ju gått ner i vikt mycket, samt som sagt klippt av mig mer än halva håret, sparat ut naglar och skaffat andra kläder(blev väldigt kritiskt ett tag, eftersom de gamla kläderna satt som tält, och därav känns det som jag har en helt ny stil, lite snyggare... ^^).

Ha det gott och fint nu, alla goa läsare =)


måndag 6 maj 2013

Är sugen på att programmera mera...

Har blivit dundersugen på att sitta och skriva om alla mina gamla skolprojekt till MVC-sidor. Så har jag inte fullt upp i sommar så kommer jag nog att kunna sysselsätta mig ändå. Sen även ett eget nyare projekt, men det kommer nog vara långtgående eftersom grundidén inte är fullt utvecklad än.

Var riktigt kul att vara på jobbet idag, vi gick igenom begreppet Class och hur objektorientering fungerar, i grunden. Blev många frågor, men de flesta verkade tycka det var kul. Så som jag kände när jag var ny också. Det är här det börjar hända saker och man kan se nån slags praktisk användning för alla datatyper och variabler. Och alla möjligheter sen då... jag blir alltid så exalterad när jag tänker på det.

Efter jobbet fick jag dessutom höra att jag gett gott intryck, och fick höra om att han som berättade om det jobba på ett företag som var intresserade av duktiga programmerare och att han tyckte jag verkade duktig och engagerad och hade fallenhet för programmering, så kanske jag skulle kunna titta på dem. Jag blev nästan rörd av att höra det, och jätteglad förstås. Ska bli intressant att se vad det kan vara för företag, kanske kan vara nåt för nästa praktik-period.

Nu ska jag ta och sova och se till att vara i toppform i morgon så att jag kan ha en lika bra dag då.
Natti-natt alla underbara läsare!

lördag 26 januari 2013

Google+ med Blogger???

Jag har verkligen inte skrivit på länge nu, och nu är jag seriös. Det har vart i princip nerlagt. Jag har helt enkelt haft för mycket att göra i skolan, så har inte känt för att lägga ner så mycket av min dyrbara tid på att hitta på intressanta eller ointressanta saker att skriva om. Skriver kod så fingrarna glöder känns det som. Snart är det dags för tenta igen och som vanligt känns det svårt att veta på vad man behöver plugga. Det är svårt att veta vad man behöver lära sig mer om. Men troligtvis har man lärt sig det mesta vi ska ha lärt oss utan att reflektera över det. Jag är ju sådan att jag lär mig mest genom praktiskt arbete, mindre av rent plugg. Även om det inte skadar att läsa på.

Nu har bloggen börjat säga till mig att det är bra att uppgradera till sitt Google+ konto och funderar på att göra det, det är ju ingen anonym blogg direkt. Har ju ändå mitt namn och sådant. Är det nån som har Blogger och har kopplat det till Google+? Skulle vara intressant att veta om vad ni rekommenderar.

Nä nu ska jag plugga vidare, lite senare idag ska man på inflyttningsfest hos en kär vän.

En sak jag tycker är märkligt är att ordet "blogg" blir rödmarkerat som att det inte finns om man har på stavningskontrollen. Jag skriver just en blogg, och det är det enda ordet den klagar på.

Ha det gott alla...

måndag 29 oktober 2012

Mycket plugg och lite annat...

Så känns som hundra år sedan jag skrev något, lite trist så jag bestämde mig för att ta en paus från pluggande och skriva så det blir lite roligare att besöka bloggen för er som förhoppningsvis tittar in ibland. Jag har nu fått över 1000 läsare och hade ju tänkt fira detta på nåt sätt. Blev ju dock inget firande, eftersom jag inte riktigt haft tid att engagera mig så mycket i bloggen senaste tiden. 

Men hur som helst, vad har jag då gjort? Pluggat så klart, vad annars. Blir inte mycket annat. Sen har jag haft ont i magen i över en vecka vilket har dragit ner energinivån en hel del. Även morgnarna har blivit mörkare och att gå upp när klockan ringer är betydligt mycket jobbigare nu än för tre veckor sedan. Dagarna har blivit kortare och hösten har dragit förbi, nu börjar vintern inta Sverige med frostnätter och hala gator. Igår var första dagen på vintertiden. Just nu regnar och stormar det utanför fönstret och lägenheten förvandlas till en mysig och harmonisk liten grotta som skyddar mot det hårda vädret. Det skulle sitta fint med en kopp te nu.

Jag har blivit klar med alla inlämningsuppgifter till denna kurs och lämnade in den sista i början av förra veckan. Min lärare tyckte bra om den och jag fick beröm, både av honom och av flera andra i klassen som sett den. Det är en patiens med kort och jag tänkte lägga in en bild på den här nedan. Många kallar den "idioten", men jag har valt att bara kalla den patiens eftersom jag själv växte upp med en annan patiens med namn "idioten". Hur som helst, under själva byggandet blev det väldigt mycket testspelande, vilket i sig var ganska roligt, men har även märkt att den är nästan omöjlig att få ut.  En enda gång har jag fått den att gå ut. Visserligen är det bra, eftersom det speglar verkligheten. Men var ett tag som jag hade svårt att sluta "testa" bara för att kanske få ut den. Till slut körde jag en tillfällig ändring i koden för att simulera att den gick ut, för att kunna se hur vinstutskriften skulle se ut. Denna koden tog jag däremot bort sedan.


Här har jag då påbörjat spelet och kommit en bit också, men troligtvis
kommer det inte gå eftersom det  är ganska många kort kvar.
Annars då, vad har jag lärt mig i kursen. Ja massor, en del kunde jag sen innan som datatyper, iterationer, variabler, operatorer, villkor, metoder och en del om klasser. Nya saker har varit Windows Forms (knappar, textboxar och dylikt), abstrakta klasser, begreppet static, arv inom klasser, interface, override och virtuella metoder, olika typer av parametrar ( som ref, out och params),  delegater och events, Linq, XML, läsning och skrivning till textfiler, gdi+, generics, extension methods, enums och en hel del mer. På onsdag morgon har vi tentamen och det ska bli skönt att ha avslutat en kurs till. Känner mig relativt säker på det mesta faktiskt, men i vanlig ordning blir jag alltid nervös inför  tentor och prov.

Ännu har jag inte fått tag i nån LIA plats, men antar att jag nog kommer sätta fart igen efter tentan. Antagligen blir det uppdatering på min CV-sida då också. 
Mer då? Mja vet inte det, köpte en "blomma" hem, en torr Corylus. Den skapar en trollsk, magisk känsla där den står. Jag är mycket förtjust i den, även om en del kanske skulle tycka det var en dålig affär eller onödigt inköp, med tanke på att den inte är levande. Men vad alla än tycker så gillar jag den själv och det är ju huvudsaken.

Fick även höra att jag i sommar kommer kunna följa med några vänner ut och segla. Gissa om jag är lycklig! Nu ska jag plugga vidare. Ha det gött alla!

*Uppdatering*
Jag spelade klart patiensen, och självklart gick den ut bara för att jag skrev att den inte skulle göra det. 
*Uppdatering slut*

måndag 1 oktober 2012

Adressboken, första uppgiften i C# klar!

Nu, äntligen!

Så, efter många dagars jobb och slit med denna inlämningsuppgift kan jag känna mig nöjd och har bestämt mig för att den härmed är klar. Möjligtvis lite att pyssla med om jag ska dela den med andra, den är inställd på att fungera på min egen dator än så länge. Men det kan jag nog lära mig det med, så småningom. Ett moment i taget så här under inlärning.

Jag tänkte jag skulle lägga ut lite bilder på den så alla kan se mitt lilla mästerverk.

Så här ser det ut när man startar programmet, det finns möjlighet att ha  flera olika böcker parallellt sparade. Och här i början måste man öppna en påbörjad eller skapa en ny.

Så här ser det ut när man skapat en ny adressbok, nu kan man lägga till nya kontakter och uppgifter. 

När lägger man till en person, och som ni ser har jag även lagt till mig själv i listan som syns i mitten. Man kan om man vill välja att göra en kontakt till favorit som då kan visas separat från de som inte är favoriter.

Efter att man lagt till en kontakt i listan kan man när som helst ändra i dess uppgifter eller ta bort kontakten genom att markera den och sedan trycka på vald knapp.

Till höger i programfönstret kan man välja på olika alternativ för hur listan skall visas.  Man kan välja mellan att till exempel visa namn i listan, men likaväl kan man visa endast adresser. Man kan välja att visa endast favoriter, sortera listan eller söka i den med olika sökalternativ.

Sen finns det även alternativ för att spara listan och återställa den till föregående version eftersom det finns en backup-fil som skapas när man sparar. Det har vart jätteskojigt att arbeta med detta program, även om jag stundom blivit frustrerad. Men jag har förstått att även genom att göra fel ibland ger en värdefull erfarenhet och man lär sig mycket på det.

Nu har jag två inlämningsuppgifter och ett prov framöver under de kommande två veckorna. Jag har även kollat runt lite efter LIA-platser och har från en intressant plats fått en uppgift att göra för att testa hur jag löser problem och tänker när jag programmerar. Så fullt upp har jag, men även om jag vill visa mitt bästa för det företaget så måste jag ju låta skoluppgifterna komma i första hand, för det är de tillsammans med provet som är grunden för betyget. Alltså kommer jag att få göra den uppgiften när det finns tid över.

Jag tror alla förstår varför det inte kommer så mycket uppdateringar här. Det är helt enkelt annat jag måste göra och prioritera när jag sitter framför datorn.

Ha det gött alla!

tisdag 4 september 2012

Scrivener, CSS-kod och Peter LeMarc


Så en liten paus i studierna. Håller på och pluggar massa CSS-kod, sitter och skriver ordlistor i Scrivener, och har insett att programmet inte bara är bra för författande, utan även studier. Än så länge använder jag en trial version, men kommer säkert köpa den när min tid gått ut. Jag älskar verkligen programmet. Allt man gör sker så enkelt på nåt sätt. Det flyter liksom fram. Jag rekommenderar detta utsökta datorprogram till alla som gillar att skriva och inte har nåt emot att lära sig en omfattande programvara som kommer göra livet mycket roligare än ett vanligt office-program Inte nog med det, det är snyggt också. Och folket bakom som jag har kommit i kontakt med är trevliga med. Det är inte speciellt dyrt heller. Om ni är vill så gå in på http://www.literatureandlatte.com för att läsa mer.

Ett annat program jag gillar är Picasa 3, för bilderna. Mycket smidigt gratisprogram jag kan hylla. Trots att jag med scannern fick med Photoshop Elements 9 som är mycket snyggt och har många funktioner har jag föredragit att använda Picasa på grund av enkelheten när det inte är proppat med många funktioner. Men tids nog har jag nog hunnit bekanta mig ännu bättre med Photoshop så jag kan göra en rättvis jämförelse.
Anledningen att jag sitter och pratar om bildprogram är att jag fick använda dem nu för att fixa till bilderna jag har lagt in i bloggen idag.

Igår kväll var jag och förhandslyssnade på Peter LeMarcs nya skiva (eller "album" som han vill kalla det) som släpps den 26:e september. Det var 300 pers inbjudna och vi fyllde på Södra Bar, på Södra Teatern vid Mosebacke ordentligt. Alla hade vi en sak gemensamt, vi älskar Peter LeMarc. Jag försökte dock prata med lite folk här och där men de flesta var ganska bundna till sin egen lilla grupp av vänner och ville inte bekanta sig med tjejen som inte hade med sig nåt sällskap. Hittade till slut en kille som var där ensam och inte hade nåt emot att slänga några ord resten av kvällen. 

Det var roligt att få träffa Peter också, han var mycket vänlig och jag fick två foton med honom och mig på, och en hel bunt med signeringar på alla min cd-omslag som jag hade med mig. Kvällen började med att vi alla fick gå upp i baren och mingla, på vägen upp i trappan hälsade Peter på alla sina fans i tur och ordning med en kram och ett välkommen och foto för de som ville. Jag drack lite rosévin i baren då de bjöd på ett glas, sen blev det ett par till bara för att det var så glad stämning runt om. Jag måste säga att jag är grymt imponerad av de bartenders som jobbade. Det blev jättemycket att göra och de lyckades göra en miljon saker samtidigt utan att misslyckas alls, och var samtidigt trevliga. Efter ett tag så kom Peter upp igen och började prata med oss från scen, alla blev tysta förutom när det kom applåder och jubel som fyllde lokalen. Han presenterade sitt nya album och berättade lite om tiden som gått sen sist, en del tragiska historier faktiskt. Sen fick vi lyssna på tre låtar i taget, med lite kisspauser emellan. Mycket sympatiskt att komma ihåg allas behov...

Efter genomlyssning blev det lite mingel till. Peter gick ut på balkongen/terrassen (vad kallas det om man ska vara korrekt?) och minglade med oss, då passade jag på att ta ett till foto, eftersom det första jag tog i trappan blev suddigt,  och be om autografer *glad*. Detta gick ju jättebra och bilderna ligger här i bloggen.

Jag tyckte om musiken, särskilt en låt som heter "Min kyrka" som handlar om naturens skönhet typ. Albumets namn är: "Svag doft av skymning" och jag kommer nog att köpa den.

Den första bilden jag tog när vi kom. Suddig tyvärr eftersom jag
blev så nervös att jag skakade på handen när jag tog kortet.

Den andra bilden blev bättre, jag bad en annan kvinna att fotografera åt mig och jag är
jättenöjd med resultatet, har dock fått trixa bort en del ansiken på folk jag inte känner och
inte vill publicera i min blogg eftersom de inte kan säga nåt om de vill eller inte synas. 
 Tack alla som läst, hoppas att er dag blir bra. Skulle vara kul med kommentarer, kanske av nån som var där kan skriva hej och berätta om eran upplevelse.

söndag 2 september 2012

Kräftor, Skolstart, Winnerbäck & Maria Rock

Det var länge sedan jag skrev nu igen. Har vart mycket nu sista tiden och tänkte jag skulle snabbskriva lite om det nu innan jag börjar plugga för dagen igen.

Jag var på kräftskiva igår, eller det skulle blivit en kräftskiva, men blev vanlig middag med minifest istället. Det blev lasagne istället, men lika glad är jag ändå. Det var himla kul att träffa vännerna igen. Efter maten spelade vi lite Kinect, nåt dansspel och ett sångspel. Måste ju erkänna att det här med koreografi inte är min grej, jag var bättre på att sjunga och lyckades få superpoäng på låten "Erase/Rewind" med Cardigans. Detta var ganska tidigt på kvällen. Men ju senare det blev desto värre låter man av nån anledning. Kul var det i alla fall. 

I förrgår kom min fotobok jag gjort via ett datorprogram från Önskefoto, och fått gratis genom ett erbjudande från Fortum. I vanliga fall brukar jag föredra Japanphoto som företag gällande kamera och fotoprodukter men det här var faktiskt ett bra alternativ. Jag valde att göra en dikt och fotobok. Jag skrev en del dikter som tonåring och har länge tänkt att jag skulle bevara dem på något sätt, och såg här en möjlighet med att kombinera dem med egna naturfoton. Resultatet blev mycket tilltalande.

Så skolan har alltså börjat nu och jag har gått fyra dagar än så länge, varav tre som varit studiebaserade. De andra två var bara praktiska och informella gällande skolan. Jag har fått ett bra första intryck av klass och lärare. Det är en klass på drygt 40 elever och 7 av oss är tjejer. Hittills har jag hunnit bekanta mig med en del,  men med en så stor klass blir det svårt att hinna med alla på en gång. Vi ska ha nån slags fest på torsdag då vi förhoppningsvis hinner prata och lära känna varandra lite mer. Jag har frivilligt anslutit mig till en av grupperna som ska fixa i ordning denna fest, och min grupp ska sköta iordningställande av lokalen. 

De första dagarna har vi gått igenom kodning med HTML5 och CSS3, för att i slutet av den här kursen kunna göra en hemsida. Nästa vecka ska vi börja lära oss JavaScript och hålla på med det i två veckor. Jag tycker detta är himla kul än så länge, och kommer troligtvis ha nytta av det inte bara i framtida arbetsliv utan även privat. Vårt genomgående projekt de här veckorna skall vara att skriva en hemsida att lämna in. Vi ska utforma den som ett CV för framtida LIA-platser. Tycker det går bra hittills, har förstått det mesta av det vi gått igenom utan problem, och var det nåt problem i början så har det släppt när man har gjort uppgifter på egen hand.

Jag var på konsert i tisdags också, Lars Winnerbäck på Gröna Lund. Det var himla bra och massor av folk, dock hade jag lite dåligt humör när jag gick dit och det blev ju inte så jättebra av konserten för den var laddad med mycket vemod och dysterhet. En mörk konsert  men jättebra. Min favoritlåt var nog den första och nya låten "Jag var och köpte en kostym". Den var liksom helt perfekt och filmen i bakgrunden på den stora duken var underbar. Andra mycket fina inslag var "Timglas" och "Om du lämnade mig nu".

Så nu i morse satt jag och tittade på Youtube medan jag drack mitt morgonkaffe och råkade hitta en tjej som kallar sig Maria Rock och har lagt ut två videor med coverlåtar hon spelat in. Och jag blev så tagen av hennes vackra röst att jag måste dela med mig av hennes spellista, även om det bara är två klipp. Hon var alltså fantastisk. Jag gillar! Lyssna och njut...



(Visade sig att det inte gick att dela videon direkt i bloggen, men jag rekommenderar ändå att titta på det, men gå direkt via Youtube.)


Ha det gött nu alla så ska jag sätta igång och plugga nu.

onsdag 15 augusti 2012

Inom snar framtid...

Det händer grejer just nu, eller kanske inte så jättespeciella saker. Men en massa olika små saker.

Dels är det ju skolan som börjar snart, men så ploppar det in lite annat här och var och plötsligt är man fullbokad...igen! Vilket i sig är kul, bara trevliga saker, nästan.

På fredag blir det bio, ska gå med en tjejkompis och kanske några av hennes folk, vi ska se Cockpit. 
Sen så ska jag på en ny inspelning på lördag, en musikal tydligen. Känns faktiskt väldigt kul, kommer bli annorlunda än de andra inspelningarna jag gjort. Vet dock inte vad jag ska ha för kläder ännu, men det ger sig nog, man kunde ha lite vad som helst sa de. Enkel dans och mimning ingår.

Efter detta tjohej ska jag till landet ett par dagar igen, och en vän till mig ska komma dit också, ska bli trevligt, hoppas bara på några sköna sommardagar. Tänkte försöka plocka lite svamp också.

Sen när jag kommer hem är det dags att börja skolan, eller uppropet börjar då, samt att massa praktiska saker förbereds. Direkt efter det ska jag på vernissage och titta på ett foto jag var statist i.

Några dagar senare, nån vecka eller så, kommer jag att gå på en liten grej med "min idol" (får man ha idoler som vuxen?) Peter LeMarc. Han ska spela upp sin nya skiva (innan den släpps) för ett begränsat antal lyssnare på en okänd plats ännu, och jag är en av de lyckliga. Ska bli kul om man hinner träffa honom, han verkar trevlig.

Den mindre trevliga grejen som händer är att jag försöker få en läkartid till ett återbesök och har fått veta att det är förseningar. Men men, det är ingen big deal egentligen.

Nån gång tänkte jag klämma in gröna lund igen, skulle även vilja spela biljard eller bowling eller nåt med vänner. Får se om hur det blir med det.

måndag 9 juli 2012

Betygssamtal = MVG!

Tjohoo!


Jag har precis haft betygssamtal med min lärare i Programmering A, Fick jättebra respons på mina uppgifter. Full pott på tre av fyra, och den fjärde var nästan helt rätt (lite besviken blev dock min perfektionistiska sida för att det inte var 100% rätt på allt). Detta resulterade i betyget MVG, det högsta man kan få. Jag är jätteglad. Fick veta att mitt inlämnings-program var mycket överkurs och var mer avancerat än någon hittills skickat in på den här kursen.


Verkar bli en fin dag annars, lyckades försova mig idag dock. Hade tänkt åka till morfar och hälsa på men tar det i morgon istället. Så blir det inte så sent. Men ska ut i solen lite nu ändå, passa på medan det är sommar. Senare i veckan ska man åka till en kompis på grillkväll, känns himla kul.


minaBetyg programmeringA += MVG;
(Okej nu är jag lite nördig igen, och så tror jag mig vara lite lustig samtidigt. Alla som programmerat lite borde förstå skämtet.)


Alla som läser önskas härmed en bra dag...

fredag 6 juli 2012

Antagen!!!

JA JA JA JA JA!!!!


Jag har kommit in i skolan!!! 


Ville bara skriva av mig, jag är så glad, men en smula nervös. Nu gäller det, nu händer det! Sitter och darrar i hela kroppen, har vart så orolig att det inte skulle bli så. 


Vet inte vad jag ska göra, vill bara rusa upp och skrika rakt ut. Helt galet. Måste firas....vet inte hur. Skulle precis lägga mig, jobb i morgon. Kanske får fira i morgon i stället, jösses... *Andas...andas...andas...*


Tjohooooo!