Visar inlägg med etikett Minnen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Minnen. Visa alla inlägg

lördag 15 juni 2013

Mina brudbuketter

Här följer massor av bilder på blommor, närmare bestämt alla brudbuketter jag gjort från och jag gick en florist-utbildning för ett par år sedan (2010-2011). De är fina så vill gärna dela med mig av mina konstverk. De är i ordningen nyaste högst upp. 

Min senaste brudbukett var i början av 2012,
 till en kär vän som skulle gifta sig.
De var mycket nöjda med den.
Första brudbuketten efter jag slutat skolan blev en
varm och lite vild bukett, för ett bröllop med
tema vit-grön och brud med rödlätt hårfärg.
Jag var själv med på tillställningen och var väldigt
stolt över mitt jobb för det var riktigt vackert.
Min sista bukett i skolan, var som ett specialarbete eller
nåt i den stilen, fick planera upp bukett och kostnad
och beställning av blommor och hela faderullan bara
genom att titta på en bild av en brud.
Många tyckte den liknade en tårta, mums!
Den roligaste och petigaste buketten att binda var denna.
Älskade verkligen form och färg. Men kan ju sägas att det
tog sin lilla tid att få till vissa bitar.
Glameliros, egentligen ingen bukett men brukar ibland
användas som det på vissa bröllop. Detta var inte speciellt
kul att göra och inte direkt snyggt heller i min smak.
Man klistrar ihop många rosor till en enda jättelik ros.
Tycker mest man förstör blommorna.
Andra buketten var jag helt lyrisk över,
hade vart sjuk ett tag så fick göra den  utan
att ha haft lektion innan i hur man gjorde
och det blev ett fint resultat ändå.
Droppformad i vit och rosa. 
Min första brudbukett i skolan,
en "rundbunden" i brudhållare med rosa rosor.

fredag 7 juni 2013

Lisa Ekdahl, en underbar sångfågel

Har ända sedan tonårsdagar gillat Lisa Ekdahls musik. Det började med att jag kom över ett kassettband med ensa sidan Cajsa-Stina Åkerström och den andra sidan Lisa Ekdahl. Tror egentligen det var mammas men eftersom hon inte uppskattade det lika mycket som jag så blev det som mitt istället. Innan den kassetten hade jag bara hört plågan "Vem vet" vilket hade gett mig kalla kårar när nån nämnde henne för mig, avskydde den låten. Och därav hade jag en bestämd åsikt att jag inte gillade Lisa Ekdahls musik. Knasigt att ha fördomar, men var ju ganska ung då. Hur som helst, jag gillade Cajsa-Stina och för att kunna lyssna på den ena sidan utan att behöva spola så mycket fick jag ju lyssna på den andra sidan också. Så med andra ord, jag satt och lyssnade på hennes musik och upptäckte att jag gillade den nästan ännu mer än Cajsa-Stinas. Jag hade haft fel. 

Senare en tid så fick jag höra ännu fler av hennes låtar via en mamma till en kille jag var tonårskär i. Jag minns att jag lånade hennes CD skivor och lyssnade och lyssnade och hade sedan en bestämd åsikt att jag verkligen verkligen gillade Lisa Ekdahl massor. Och på den vägen är det, jag var aldrig något stort fan, men avgudade och gör det än, hennes musik, texter, röst med mer. En gång var jag på en av hennes konserter, på Gröna Lund närmare bestämt, med ett gäng vänner. Det var verkligen en upplevelse, hela stämningen var magisk på nåt vis. 

Vissa låtar har satt större spår än andra, och en del har passat bättre in i vissa livssituationer än andra. Somliga har vart favoriter medan andra bara har funnits. Senare har de kanske bytt plats med varandra. Just så är det med en låt nu, jag har inte uppmärksammat den speciellt innan, men har under några dagar lyssnat på den oavbrutet, eller i alla fall mycket. Den handlar om svårigheterna i relationer till andra människor och om tillit vs osäkerhet till någon man inte förstår sig helt på. Kanske även brist på tillit till sin egen intuition.

Tänkte jag skulle dela med mig av texten här under och dessutom skicka ut ett tack till Lisa för att hon genom åren satt en massa ord på mina känslor och hjälpt mig hantera konstiga situationer.


---------------------------------------------------------------------------
LISA EKDAHL - KAN NÅGON SJÄL BEGRIPA
---------------------------------------------------------------------------
Kameleontisk är den mannen i sitt inre
Jag försöker hålla mig på min kant
Hans hjärta verkar vara gott som guld
Hans hjärna som en mångfacetterad diamant 
Kameleontisk är jag i mitt inre och så svår att förstå 
Men jag vill bara ha honom intill mig 
Jag vill bara han ska vara nån jag kan lita på

Kan någon själ begripa
Hur man vet vem som kan ta en ända hem
Vem kan man visa det förlovade landet
och sitt eget Jerusalem

Hypnotisk är den blick han besitter
och så behagligt loj
Ibland har han räckt mig sina händer
Ibland har jag trott han är mitt ankare min borg 
Men så undrar man med honom som med floder 
Ska man dränkas eller varligt segla fram 
Man undrar om han döljer vassa tänder 
Man har ju märkt att dom med vassa tänder ofta liknar lamm

Kan någon själ begripa
Hur man vet vem som kan ta en som man är 
Vem kan han visa sitt innersta inre 
Utan att vara en förlorare för det

Han väcker min hunger, min förtvivlan
Men också min varma sympati
Hasardspel är vad kärleken är
Sägs det och det ligger det kanske något i 
Hasardspel eller inte, det ska spelas 
Spelas högt, fast fallet kan bli hårt 
Ibland har han räckt mig sina händer 
Ibland har han sagt sånt där som du och jag och vårt

Kan någon själ begripa
Varför ord som vi och vårt gör mig så svag 
Ibland har han hjälpt mig att glömma 
Hur ensam jag är för ett tag

Kan någon själ begripa
Varför det gör så ont så ont så ont att se 
Så sluter mina ögon och låtsas 
Att jag inte vet hur ensam jag är 
Jag sluter mina ögon och låtsas 
Att jag redan glömt hur vacker han är

söndag 2 juni 2013

Originalbild efterlyses

Ny etikett för egna bilder som jag gjort genom åren och delar här. Börjar med denna.

Tecknad på Bild-lektion i högstadiet. Det finns även en till variant av samma bild men större och med färg, och även gjord med lite speciell teknik. Har den däremot inte tillgänglig att lägga in här i nuläget, men så fort jag fixat det så uppdaterar jag posten så man kan jämföra. 

Jag avbildade ett redan existerande konstverk, vilket jag inte minns vad det heter eller vem konstnären är. Om någon vet vilken det är så vore kul att få höra, för skulle gärna se den igen.

Bilden är scannad med scannern jag nämnde i tidigare inlägg: 
Efterlangtade Scanner - Välkommen Hem!


Vet någon vilken originalbilden är???


Härnedan  kommer uppdateringen med den andra bilden. Jag har använt en teknik som innebär att man river bitar ur tidningar etc i de färger man behöver, pusslar ihop och klistrar på sin bild. Ser dock att jag nog fuskade lite med ögon och öra. Fast tycker den är fin i alla fall.



Ha en fortsatt trevlig dag...