Visar inlägg med etikett Statist. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Statist. Visa alla inlägg

lördag 18 augusti 2012

Musikal, Cockpit och "Tutti Frutti"

Då var jag alltså snart på väg som statist in mot en musikalinspelning. Där ska jag dansa och mima tillsammans med en massa andra okända människor. Ska bli kul och annorlunda. Lite fundersam var jag över vad jag skulle ha för kläder, det var ju så otroligt fritt. Man kunde välja vad man ville i princip. Och så är det ju det här med vädret. Det har sagts att det ska vara tropisk värme, så jag antar att det är bra med nåt svalt, men å andra sidan kändes det svalt ute när jag kände efter. Jag löste det så att jag tog med ett par shorts att byta till om jag märker av att det blir för varmt med långbyxor på vägen dit. Jag har fått pula ihop en matsäck också för det var inte säkert att vi kunde få fika på plats. Känns nästan som de gamla skolutflykter man hade en gång i tiden.

Igår var det bio, och jag kan verkligen rekommendera filmen Cockpit. Jag såg det med en gammal (som i haft länge) härlig väninna och efter att ha sett den kände jag att det var en perfekt kompisbio. Alltså en film som passar bra att se med vänner. Kanske syskon i samma ålder. Filmen var hur som helst mycket rolig och hade många tänkvärda bitar. En av huvudrollskaraktärerna, (Cecilia heter rollfiguren, Marie Robertsson heter hon på riktigt och har gjort lite olika roller i film och tv) är riktigt läskig att titta på. Alltså, det är inte så att jag tycker hon ser ful ut eller nåt, hon är rätt söt faktiskt. Anledningen är den att hon är så ruggigt lik en av mina tonårsvänner, till och med ansiktsutryck och gester ser liknande ut i rörelserna. Det enda som inte stämmer in är att hon är blond.

Innan bion var jag lite busig och köpte biogodis, och när jag såg dessa modegodisarna som dykt upp överallt igen blev jag tvungen att ta några såna i påsen. Kände att jag var tvungen att hänga med i trenden, och om inte annat smaka på dem och se varför alla älskar dem så. Godiset jag pratar om är Yellybeans. Det fanns i Harry Potter, de finns i mobilappar, jag ser dem överallt. Och som Sims-nörd har jag även upptäckt dem i ett kommande ep växande på en buske. Men efter att ha provat dem (igen - tror jag hade det innan också utan att gilla dem) så kan jag faktiskt inte förstå den stora tjusningen i dem. De smakar mest socker med lite smak, och många av smakerna var inte ens goda. Ja ja, smaken är som baken sägs det ju.

På tal om gottis. Nu är det en vecka sedan jag svettades och stod hela dagen och kokade sylt. Nu har jag hunnit smaka på dem och känna efter och jag anser att det hela var mycket värt besväret. De blev otroligt mumsiga (mycket bättre än Yellybeans) och säregna. Kombinerade bär till olika blandsylter på ett spännande sätt med ett fantastiskt resultat. 



Smakerna är:

  • Vita Vinbär, Röda Vinbär, Krusbär och Blåbär -  Jag har börjat kalla den för "Tutti Frutti"
  • Röda Vinbär och Jordgubbar
  • Svarta Vinbär och Hallon
Så här kul kan det se ut när man kokar
"Tutti  Frutti"-sylten
Jag uppmanar alla att pröva bärkombinationer om ni har möjlighet nästa gång ni kokar sylt själv, för det passar verkligen. Men jag skulle vara tacksam om jag fick nåt  slags tack för tipset eller nån kommentar på om ni blev nöjda här i bloggen då också. 

Ha en underbar dag alla nu.



  

onsdag 15 augusti 2012

Inom snar framtid...

Det händer grejer just nu, eller kanske inte så jättespeciella saker. Men en massa olika små saker.

Dels är det ju skolan som börjar snart, men så ploppar det in lite annat här och var och plötsligt är man fullbokad...igen! Vilket i sig är kul, bara trevliga saker, nästan.

På fredag blir det bio, ska gå med en tjejkompis och kanske några av hennes folk, vi ska se Cockpit. 
Sen så ska jag på en ny inspelning på lördag, en musikal tydligen. Känns faktiskt väldigt kul, kommer bli annorlunda än de andra inspelningarna jag gjort. Vet dock inte vad jag ska ha för kläder ännu, men det ger sig nog, man kunde ha lite vad som helst sa de. Enkel dans och mimning ingår.

Efter detta tjohej ska jag till landet ett par dagar igen, och en vän till mig ska komma dit också, ska bli trevligt, hoppas bara på några sköna sommardagar. Tänkte försöka plocka lite svamp också.

Sen när jag kommer hem är det dags att börja skolan, eller uppropet börjar då, samt att massa praktiska saker förbereds. Direkt efter det ska jag på vernissage och titta på ett foto jag var statist i.

Några dagar senare, nån vecka eller så, kommer jag att gå på en liten grej med "min idol" (får man ha idoler som vuxen?) Peter LeMarc. Han ska spela upp sin nya skiva (innan den släpps) för ett begränsat antal lyssnare på en okänd plats ännu, och jag är en av de lyckliga. Ska bli kul om man hinner träffa honom, han verkar trevlig.

Den mindre trevliga grejen som händer är att jag försöker få en läkartid till ett återbesök och har fått veta att det är förseningar. Men men, det är ingen big deal egentligen.

Nån gång tänkte jag klämma in gröna lund igen, skulle även vilja spela biljard eller bowling eller nåt med vänner. Får se om hur det blir med det.

torsdag 5 juli 2012

Programmering A - kurs avklarad!

Så då har man gjort slutprovet för Programmering A. Kändes som det gick bra faktiskt. Men egentligen så hade jag nog de kunskapen för programmering A redan innan jag gick kursen, men jag hade inte betyget och jag kände att jag ville ha det. Och på köpet har jag då studerat ett nytt språk: C++.


Egentligen så var det bestämt att jag skulle göra provet i morgon men av någon anledning så hade skolans system kraschat lite vilket innebar att vi kunde göra prov hemifrån istället, vilket i sin tur förde med sig att det kunde göras tidigare om man ville. Så eftersom jag nu inte behöver tänka på att göra något prov i morgon så passade jag på att söka ett statistjobb som de lite hastigt behövde folk till i morgon. Så nu är det bara att vänta och se om de hör av sig.


Nu har jag lärt mig grunderna i följande programmeringsspråk:

  • Python
  • C#
  • C++ 

Vet med mig att det är bara början och att jag har mycket kvar, men vad jag har märkt är att jag tycker det är roligt och att jag än så länge tycker det är lätt att lära sig.


Annars så går jag spänd och väntar på svar på om jag kommer in på C# och .Net programmerings utbildningen (yrkeshögskola) som jag sökt till hösten. Jag är en aning nervös, vill verkligen att det ska gå bra. Kände att det gick väldigt bra på de antagnings och behörighetsprov jag fick göra för en månad sen ungefär, jag har bra gymnasiebetyg sedan tidigare, men det var väldigt många sökande och många av dem verkade ha mycket mer tidigare erfarenhet av att skriva kod än mig. Och den tidigare erfarenheten väger också en del i antagningen. Hoppet är kvar, även om det börjar bli lite jobbigt att vänta. De berättade att beskedet skulle komma i början av juli, vilket det är nu.


Och tankarna far runt på vad som händer om jag inte kommer in. Då måste jag försöka hitta ett jobb antingen tillsvidare eller fram till jag kommer in någon gång kanske nästa år. Men kommer jag in så vet jag att jag ska sitta och nöta koder resten av sommaren, för att vara så förberedd som möjligt för starten.


Vad som händer återstår att se...