När man gör saker hela dagarna försvinner de på sätt och vis bort väldigt fort, speciellt om man vet att det även är annat som ligger på. Som man ska göra men inte hinner med. Det är som ett dåligt samvete lägger sig som en skugga över en och gnager på.
Jag är expert på att bestämma mig för att hitta på projekt som jag vill göra, sätter nån slags deadline och får alldeles för mycket att göra. Av någon anledning så bestämde jag mig för att hinna göra klart en korsords-tidning innan den 7:e augusti. Tänkte skicka in svaren och vinna en Ipad (Första pris!). Visst är det bra med ambitioner, men jag är väl medveten om att för höga ambitioner kan göra att man tappar lusten att göra något alls om man märker att man inte hinner med. Så egentligen förstår jag inte det här med korsorden. Antagligen en dum idé. Borde egentligen plugga inför skolan på min lediga tid. Kanske uppdatera bloggen lite också. Kanske fortsätta på de projekt jag redan har igång. Som att skriva eller tillverkningen av mitt äventyrsspel.
Jag sitter just nu och suger i mig av Lars Winnerbäcks lättsamma ångest och känner skuld efter att ha sett på filmen Bläckhjärta. Jag har en destruktiv känsla av att jag har övergett mina egna historier, fast jag kanske inte har det egentligen. Jag saknar den del av mig som brann för att skriva och hade gränslös fantasi. Jag längtar efter att sätta nya ord på papper, känna lust och spänning, eftersom jag egentligen inte vet hur det ska sluta. Jag gör dock fel när jag blir så glad över någon av mina historier att jag lyfter dem till skyarna och liksom vill tvinga mig själv att skriva ett mästerverk. När jag gör det till ett tvång så försvinner intresset och nån slags stress och rädsla över misslyckande gör att jag inte lyckas åstadkomma någonting istället. Vid dessa tillfällen smyger sig dåligt självförtroende på mig, vilket resulterar i att jag hellre gör andra saker. En dålig spiral som jag måste försöka undvika. Detta är förödande för en kreativ själ.
De senaste dagarna har vart mycket innehållsrika och långa. Jag har somnat gott på kvällarna och sovit fram till morgonen utan mina vanliga vaknande under nätterna. Och drömt har jag gjort, om hundar och häxor och vänner i fara. Jag saknar min älskade vän som kunde tyda drömmar, men som så tragiskt lämnade vår jord för länge sedan. Det var den fina, underbara livfulla människa som lärde mig att uppskatta just Lars Winnerbäck och att tro på mig själv. Känner att jag nog skulle behöva hans goda råd nu med, men det enda jag kan göra är att tänka på honom och minnas hur han var. Försöka ta till mig de ord han sa och den livsenergi han sprudlade av. Senaste tiden har jag tänkt mycket på honom, funderat på hur det hade vart om han fortfarande fanns kvar på jorden.
Har förberett lite inlägg om min dag som hundvakt, hårfärgningens resultat och dagen på Zoo med några bilder också kanske, men det får nog vänta lite. Jag önskar också alla mina läsare glädje under färden genom livet...ta väl vara på det.
¤ RIP Mårten, jag kommer aldrig glömma dig... ¤
måndag 23 juli 2012
torsdag 19 juli 2012
Jösses - Blondering?
Att färga håret eller inte, det är frågan just nu.
- Ilandsproblem!!!
Jag köpte bolndering för hemmabruk för flera månader sedan men har liksom inte kommit mig för, hunnit eller ens haft tanke på att använda den förrän nu. Köpte dem för att det var bra pris, och precis det märke som jag brukat använda och vart nöjd med...
Sen hamnade de i en hylla hemma tills jag hittat nån som kunde hjälpa mig med färgningen. Och där blev de stående, och stående. Och så helst plötsligt en dag så kände jag att nu är det kanske dags, jag skulle åka till landet och det skulle vara en del människor nere, någon borde ha tid att hjälpa mig. Så klart, verkar det som att det kan bli fixat i kväll. Men självfallet blir jag nu nervös och får osäkerhetstankar över det hela.
Har jag inte redan fin färg? Är det inte nyttigare för håret att inte få behandlingar av detta slag. Kommer jag ångra mig? Det kanske tar jättelång tid att få bort det, eller inte kanske, det brukar ju få växa ur. Senast jag använde blondering i håret var det bara slingor, nu skulle det i så fall vara helblondering. Jag vet att jag har vart jättesnygg i ljusblond förr men nu blir jag osäker på om jag kanske inte blir lika fin som förut nu. Åh andra sidan så är det somrigt och fint med ljust hår på mig. Och sen kanske det ger ett litet upp sving in självkänslan med lite förnyelse.
Antagligen gör jag det, och då kanske jag lägger ut en bild senare när jag har en bra. Men nu innan måste jag få ha en liten stunds "Göra-något-nytt-ÅNGEST". Det är märkligt hur man kan bli så löjlig när man förut inte alls var rädd för att testa och våga pröva saker. Nu blir jag nervös inför det mesta.
En störande sak jag har kommit på mig själv säga senaste dagarna är ordet jösses! Har sagt det hela tiden nästan sista tiden, vilket är mycket irriterande. Blir så tjatigt i längden. Och jag tänker inte ens på det. Så kanske ska skriva ner det några gånger och hoppas att det släpper. Jösses jösses JöSsEs JÖSSES....osv...jösSES... Är det normalt att man kan fastna på ett ord och missbruka det under en längre period, ungefär som tonåringars typ och bah och alla andra grejer de säger ofta?
Idag kanske jag ska träffa min systers "nya" hund för första gången. Har ännu bara sett bilder på facebook.
- Ilandsproblem!!!
Jag köpte bolndering för hemmabruk för flera månader sedan men har liksom inte kommit mig för, hunnit eller ens haft tanke på att använda den förrän nu. Köpte dem för att det var bra pris, och precis det märke som jag brukat använda och vart nöjd med...
Sen hamnade de i en hylla hemma tills jag hittat nån som kunde hjälpa mig med färgningen. Och där blev de stående, och stående. Och så helst plötsligt en dag så kände jag att nu är det kanske dags, jag skulle åka till landet och det skulle vara en del människor nere, någon borde ha tid att hjälpa mig. Så klart, verkar det som att det kan bli fixat i kväll. Men självfallet blir jag nu nervös och får osäkerhetstankar över det hela.
Har jag inte redan fin färg? Är det inte nyttigare för håret att inte få behandlingar av detta slag. Kommer jag ångra mig? Det kanske tar jättelång tid att få bort det, eller inte kanske, det brukar ju få växa ur. Senast jag använde blondering i håret var det bara slingor, nu skulle det i så fall vara helblondering. Jag vet att jag har vart jättesnygg i ljusblond förr men nu blir jag osäker på om jag kanske inte blir lika fin som förut nu. Åh andra sidan så är det somrigt och fint med ljust hår på mig. Och sen kanske det ger ett litet upp sving in självkänslan med lite förnyelse.
Antagligen gör jag det, och då kanske jag lägger ut en bild senare när jag har en bra. Men nu innan måste jag få ha en liten stunds "Göra-något-nytt-ÅNGEST". Det är märkligt hur man kan bli så löjlig när man förut inte alls var rädd för att testa och våga pröva saker. Nu blir jag nervös inför det mesta.
![]() |
| Färgen som är tanken jag skallanvända |
En störande sak jag har kommit på mig själv säga senaste dagarna är ordet jösses! Har sagt det hela tiden nästan sista tiden, vilket är mycket irriterande. Blir så tjatigt i längden. Och jag tänker inte ens på det. Så kanske ska skriva ner det några gånger och hoppas att det släpper. Jösses jösses JöSsEs JÖSSES....osv...jösSES... Är det normalt att man kan fastna på ett ord och missbruka det under en längre period, ungefär som tonåringars typ och bah och alla andra grejer de säger ofta?
Idag kanske jag ska träffa min systers "nya" hund för första gången. Har ännu bara sett bilder på facebook.
onsdag 18 juli 2012
Små personlighetstest för regniga dagar
Jag provade att göra lite personlighetstest på Internet här om dagen tänkte tipsa om ett par av de roliga och mindre avancerade sakerna jag fann. De är på engelska men de flesta kan ju det, och de här är relativt enkla så det blir nog inga problem. Dock skall man nog förstå att inte ta dem alldeles för seriöst på resultaten. Vill man ta reda på saker på riktigt kan man nog fundera på att gå till en riktig specialist istället.
Hur som helst...Tänkte dela med mig av följande...
1. Rita en gris
Man ombeds att rita en teckning på en gris och sedan svara på några frågor, utifrån detta ska man kunna få reda på en del om sin personlighet. Tyckte det lät väldigt märkligt så jag var tvungen att testa.
Min teckning och resultat kan man se på den här länken: Linneas Gris .
Men om man vill göra testet själv, http://drawapig.desktopcreatures.com/ , bör man inte titta på mitt resultat innan, för det kan ge lite för mycket "spoilers".
2. Färgquiz
Välj mellan olika färger och se vem du är, vill inte säga för mycket om det med tanke på spoiler där med, men kan säga att det var snabbt och enkelt och trevligt. Det går att följa länken i rutan för att se mina resultat och sedan göra testet själv om man vill.
3. Vilken hjärnhalva styrs du av?
Testet går ut på att svara på ett antal frågor om två alternativ varav ett ska stämma in bäst på en. Jag fick se följande men inte så oväntade resultat:
Are You Right or Left Brained?(word pair test)
personality tests by similarminds.com
Hur som helst...Tänkte dela med mig av följande...
1. Rita en gris
Man ombeds att rita en teckning på en gris och sedan svara på några frågor, utifrån detta ska man kunna få reda på en del om sin personlighet. Tyckte det lät väldigt märkligt så jag var tvungen att testa.
Min teckning och resultat kan man se på den här länken: Linneas Gris .
Men om man vill göra testet själv, http://drawapig.desktopcreatures.com/ , bör man inte titta på mitt resultat innan, för det kan ge lite för mycket "spoilers".
2. Färgquiz
Välj mellan olika färger och se vem du är, vill inte säga för mycket om det med tanke på spoiler där med, men kan säga att det var snabbt och enkelt och trevligt. Det går att följa länken i rutan för att se mina resultat och sedan göra testet själv om man vill.
| Linnea Hulten took the free ColorQuiz.com personality test! ""If motivated, she will easily and quickly learn n..." Click here to read the rest of the results. |
3. Vilken hjärnhalva styrs du av?
Testet går ut på att svara på ett antal frågor om två alternativ varav ett ska stämma in bäst på en. Jag fick se följande men inte så oväntade resultat:
Brain Lateralization Test Results
|
| Right Brain (58.8%) The right hemisphere is the visual, figurative, artistic, and intuitive side of the brain. Left Brain (41.2%) The left hemisphere is the logical, articulate, assertive, and practical side of the brain |
personality tests by similarminds.com
Så detta var de jag hade i tankarna att tipsa om idag, men kanske uppdaterar senare med andra om det faller mig in. Men kan redan nu säga att tycker man det är intressant med test om sig själv så är Similarminds väldigt trevlig med många att välja mellan och även länkar till andra sidor med test. Och det finns olika grader av hur seriösa de är. En del är väldigt djupa och psykologiskt inriktade medan andra är mer åt det skojiga hållet.
lördag 14 juli 2012
Vad vore livet utan vänner?
Sista dagarna har jag haft ett väldigt konstigt humör. Har känt mig ledsen och arg om vartannat och blandat med detta har jag haft ett lågt självförtroende och låg självkänsla. Jag har känt mig ful och oattraktiv, har jämfört mig med "alla andra" och fått för mig att jag är sämre än dem. Jag har känt avundsjuka och haft kort stubin. Sen har mitt bekräftelsebehov vart på max och jag har bitvis känt att ingen tycker om mig, jag är inget värd.
Jag undrar varför man kan tro på såna här tankar vissa dagar när man i vanliga vis vet att det inte stämmer. Är inte helt på topp ännu men ska försöka göra nåt för att pigga upp mig ändå. Tänkte gå ut och dansa lite med en tjejkompis. Jag var bjuden på en grillkväll i torsdags, som också lättade upp stämningen. Det var också en av mina vänner som peppade mig att börja studera, när jag var låg och inte trodde på mig själv.
När livet känns tungt och humöret är dåligt så kan vänner muntra upp, även när man tillfälligt glömt att någon kunde bry sig om en. Jag är lyckligt lottad över att ha mina fina vänner. De är mer värdefulla än allt guld i värden. Vet inte vart jag vart utan dem. Tack vänner för att ni finns.
Till alla er som läser, var rädd om era vänner, för ibland behöver man nån och ibland behöver nån dig, och då kan ni hjälpa varandra.
Jag undrar varför man kan tro på såna här tankar vissa dagar när man i vanliga vis vet att det inte stämmer. Är inte helt på topp ännu men ska försöka göra nåt för att pigga upp mig ändå. Tänkte gå ut och dansa lite med en tjejkompis. Jag var bjuden på en grillkväll i torsdags, som också lättade upp stämningen. Det var också en av mina vänner som peppade mig att börja studera, när jag var låg och inte trodde på mig själv.
När livet känns tungt och humöret är dåligt så kan vänner muntra upp, även när man tillfälligt glömt att någon kunde bry sig om en. Jag är lyckligt lottad över att ha mina fina vänner. De är mer värdefulla än allt guld i värden. Vet inte vart jag vart utan dem. Tack vänner för att ni finns.
Till alla er som läser, var rädd om era vänner, för ibland behöver man nån och ibland behöver nån dig, och då kan ni hjälpa varandra.
onsdag 11 juli 2012
Efterlängtade Scanner - Välkommen hem!
Äntligen fick jag beskedet igår att Scannern som jag väntat på i flera månader nu kommit till butiken. Det hade vart översvämning i fabriken förra året och tillverkningen stannade av, så den har inte funnits att få tag på någonstans. Hur som helst, jag bestämde mig för att vänta till en av mina favoritbutiker fick in den igen och skrev upp mig på en lista och de skulle höra av sig så fort de visste något. Igår eftermiddag fick jag veta att den fanns att hämta upp (köpa vill säga).
Jag bestämde mig för att jag skulle försöka vara där vid öppning, med andra ord klockan 10. Det lyckades jag inte med, för av någon anledning så lyckades jag försova mig idag igen, vaknade halv 11 trots att jag ställt klockan. Tror jag var helt slut eftersom jag inte sovit så bra på grund av det hemska ovädret som var i natt. Hur som helst så fick det bli en tur till stan vid lunch-tid istället. Anledningen till att jag ville vara ute i god tid var att jag ville göra i ordning min nya dator inför nya skolan i höst. Som den är nu är den väldigt ny och färsk och har inte riktigt hunnit bekanta mig med Windows 7.
Det hela gick ganska smärtfritt, ganska... Lådan den låg i var ganska så tung, och trots det fina handtaget som var monterat på den så kändes det ordentligt i händerna när jag bestämde mig för att promenera hem med den då jag precis missat bussen och nästa skulle komma en halvtimme senare. Handtaget skar in i fingrarna och tvingade mig att stanna flera gånger och byta hand. Mot slutet gick jag med jackärmarna i nävarna mellan handflatorna och handtaget. Det var lite smärt-lindrande i alla fall. Jag vill med detta inte verka gnällig, inte alls. Jag är jätteglad för min nya leksak och välkomnar den hem till mig med ett stort leende och löften om att scanna in många fina bilder.
Bilderna är just nu foton jag lånat av min mor och min morfar, tänkte göra en fotobok med släktbilder och släktforskning och en med bilder från min barndom. Det passar strålande att scannern kom nu när jag fått ett erbjudande om en gratis fotobok via elbolaget.
Så fixandet med nya datorn blev lite försenat, men jag hann med lite när jag kom hem. Och till min glädje följde det med ett Photoshop Elements 8 med Scannern. Kändes som ett trevligt tillskott och ännu roligare var att jag redan hade en bok om just den verisionen av Photshop Elements. Kunde inte bli bättre. Tror nog att scannern och nya datorn kan bli goda vänner så småningom.
Och som avslutning vill jag säga följande:
Jag bestämde mig för att jag skulle försöka vara där vid öppning, med andra ord klockan 10. Det lyckades jag inte med, för av någon anledning så lyckades jag försova mig idag igen, vaknade halv 11 trots att jag ställt klockan. Tror jag var helt slut eftersom jag inte sovit så bra på grund av det hemska ovädret som var i natt. Hur som helst så fick det bli en tur till stan vid lunch-tid istället. Anledningen till att jag ville vara ute i god tid var att jag ville göra i ordning min nya dator inför nya skolan i höst. Som den är nu är den väldigt ny och färsk och har inte riktigt hunnit bekanta mig med Windows 7.
Det hela gick ganska smärtfritt, ganska... Lådan den låg i var ganska så tung, och trots det fina handtaget som var monterat på den så kändes det ordentligt i händerna när jag bestämde mig för att promenera hem med den då jag precis missat bussen och nästa skulle komma en halvtimme senare. Handtaget skar in i fingrarna och tvingade mig att stanna flera gånger och byta hand. Mot slutet gick jag med jackärmarna i nävarna mellan handflatorna och handtaget. Det var lite smärt-lindrande i alla fall. Jag vill med detta inte verka gnällig, inte alls. Jag är jätteglad för min nya leksak och välkomnar den hem till mig med ett stort leende och löften om att scanna in många fina bilder.
Bilderna är just nu foton jag lånat av min mor och min morfar, tänkte göra en fotobok med släktbilder och släktforskning och en med bilder från min barndom. Det passar strålande att scannern kom nu när jag fått ett erbjudande om en gratis fotobok via elbolaget.
Så fixandet med nya datorn blev lite försenat, men jag hann med lite när jag kom hem. Och till min glädje följde det med ett Photoshop Elements 8 med Scannern. Kändes som ett trevligt tillskott och ännu roligare var att jag redan hade en bok om just den verisionen av Photshop Elements. Kunde inte bli bättre. Tror nog att scannern och nya datorn kan bli goda vänner så småningom.
Och som avslutning vill jag säga följande:
- Välkommen hem lilla scanner, Canon CanoScan 9000F.
- Tack till butiken som hjälpte mig igenom hela detta köp, JapanPhoto på Flemmingsgatan i Stockholm.
- Om intresse finns så kan jag försöka skriva en liten produktbedömning sedan när jag använt de flesta av funktionerna och vet hur nöjd jag blir.
tisdag 10 juli 2012
Shopping och bort-sprungna jeans...
Jag var och shoppade lite igår, det var jättetrevligt att strosa runt och pröva kläder och känna sig snygg. Egentligen hade jag tänkt leta efter en jeans-jacka och ett par svarta jeans. Men de jag frågade sa att jag var lite tidigt ute och skulle återkomma till hösten. Förstås... Men det gjorde ju ingenting egentligen, jag hittade massa andra fina kläder. Klänningar och toppar som dessutom var på rea och som jag såg himla bra ut i. Sommarboost, tror jag hade solsting eller nåt för jag brukar inte handla kläder bara sådär. Men men, jag känner mig nöjd idag, inget dåligt samvete.
Det här med de svarta jeansen är en historia. Håller på att bli galen över detta mysterium. Ett par relativt nya svarta jeans, mina enda dessutom, är spårlöst väck. Jag har vänt upp och ner på hela lägenheten utan att hitta dem. Jag tvättar inte i tvättstuga så kan inte glömt dem på ett sånt ställe. Och det är ju ett sånt typ av plagg att man inte direkt tappar dem utan att märka. De kan heller inte ha blivit damsugna, som strumpor ibland kan bli om man är lite slarvig. De är ju relativt stora också, så de kan ju inte ligga i ett hörn utan att synas direkt. Och så ofta åker jag inte omkring med hela ombyten när jag åker och hälsar på folk. Min enda möjlighet är om jag glömt dem hos morfar eller pappa när jag vart där, men tycker det verkar konstigt om jag skulle gjort det, jag försöker dock hålla hoppet uppe.
![]() |
| Här är ett exempel ur min shopping... =) |
måndag 9 juli 2012
Betygssamtal = MVG!
Tjohoo!
Jag har precis haft betygssamtal med min lärare i Programmering A, Fick jättebra respons på mina uppgifter. Full pott på tre av fyra, och den fjärde var nästan helt rätt (lite besviken blev dock min perfektionistiska sida för att det inte var 100% rätt på allt). Detta resulterade i betyget MVG, det högsta man kan få. Jag är jätteglad. Fick veta att mitt inlämnings-program var mycket överkurs och var mer avancerat än någon hittills skickat in på den här kursen.
Verkar bli en fin dag annars, lyckades försova mig idag dock. Hade tänkt åka till morfar och hälsa på men tar det i morgon istället. Så blir det inte så sent. Men ska ut i solen lite nu ändå, passa på medan det är sommar. Senare i veckan ska man åka till en kompis på grillkväll, känns himla kul.
minaBetyg programmeringA += MVG;
(Okej nu är jag lite nördig igen, och så tror jag mig vara lite lustig samtidigt. Alla som programmerat lite borde förstå skämtet.)
Alla som läser önskas härmed en bra dag...
Jag har precis haft betygssamtal med min lärare i Programmering A, Fick jättebra respons på mina uppgifter. Full pott på tre av fyra, och den fjärde var nästan helt rätt (lite besviken blev dock min perfektionistiska sida för att det inte var 100% rätt på allt). Detta resulterade i betyget MVG, det högsta man kan få. Jag är jätteglad. Fick veta att mitt inlämnings-program var mycket överkurs och var mer avancerat än någon hittills skickat in på den här kursen.
Verkar bli en fin dag annars, lyckades försova mig idag dock. Hade tänkt åka till morfar och hälsa på men tar det i morgon istället. Så blir det inte så sent. Men ska ut i solen lite nu ändå, passa på medan det är sommar. Senare i veckan ska man åka till en kompis på grillkväll, känns himla kul.
minaBetyg programmeringA += MVG;
(Okej nu är jag lite nördig igen, och så tror jag mig vara lite lustig samtidigt. Alla som programmerat lite borde förstå skämtet.)
Alla som läser önskas härmed en bra dag...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

