lördag 18 augusti 2012

Musikal, Cockpit och "Tutti Frutti"

Då var jag alltså snart på väg som statist in mot en musikalinspelning. Där ska jag dansa och mima tillsammans med en massa andra okända människor. Ska bli kul och annorlunda. Lite fundersam var jag över vad jag skulle ha för kläder, det var ju så otroligt fritt. Man kunde välja vad man ville i princip. Och så är det ju det här med vädret. Det har sagts att det ska vara tropisk värme, så jag antar att det är bra med nåt svalt, men å andra sidan kändes det svalt ute när jag kände efter. Jag löste det så att jag tog med ett par shorts att byta till om jag märker av att det blir för varmt med långbyxor på vägen dit. Jag har fått pula ihop en matsäck också för det var inte säkert att vi kunde få fika på plats. Känns nästan som de gamla skolutflykter man hade en gång i tiden.

Igår var det bio, och jag kan verkligen rekommendera filmen Cockpit. Jag såg det med en gammal (som i haft länge) härlig väninna och efter att ha sett den kände jag att det var en perfekt kompisbio. Alltså en film som passar bra att se med vänner. Kanske syskon i samma ålder. Filmen var hur som helst mycket rolig och hade många tänkvärda bitar. En av huvudrollskaraktärerna, (Cecilia heter rollfiguren, Marie Robertsson heter hon på riktigt och har gjort lite olika roller i film och tv) är riktigt läskig att titta på. Alltså, det är inte så att jag tycker hon ser ful ut eller nåt, hon är rätt söt faktiskt. Anledningen är den att hon är så ruggigt lik en av mina tonårsvänner, till och med ansiktsutryck och gester ser liknande ut i rörelserna. Det enda som inte stämmer in är att hon är blond.

Innan bion var jag lite busig och köpte biogodis, och när jag såg dessa modegodisarna som dykt upp överallt igen blev jag tvungen att ta några såna i påsen. Kände att jag var tvungen att hänga med i trenden, och om inte annat smaka på dem och se varför alla älskar dem så. Godiset jag pratar om är Yellybeans. Det fanns i Harry Potter, de finns i mobilappar, jag ser dem överallt. Och som Sims-nörd har jag även upptäckt dem i ett kommande ep växande på en buske. Men efter att ha provat dem (igen - tror jag hade det innan också utan att gilla dem) så kan jag faktiskt inte förstå den stora tjusningen i dem. De smakar mest socker med lite smak, och många av smakerna var inte ens goda. Ja ja, smaken är som baken sägs det ju.

På tal om gottis. Nu är det en vecka sedan jag svettades och stod hela dagen och kokade sylt. Nu har jag hunnit smaka på dem och känna efter och jag anser att det hela var mycket värt besväret. De blev otroligt mumsiga (mycket bättre än Yellybeans) och säregna. Kombinerade bär till olika blandsylter på ett spännande sätt med ett fantastiskt resultat. 



Smakerna är:

  • Vita Vinbär, Röda Vinbär, Krusbär och Blåbär -  Jag har börjat kalla den för "Tutti Frutti"
  • Röda Vinbär och Jordgubbar
  • Svarta Vinbär och Hallon
Så här kul kan det se ut när man kokar
"Tutti  Frutti"-sylten
Jag uppmanar alla att pröva bärkombinationer om ni har möjlighet nästa gång ni kokar sylt själv, för det passar verkligen. Men jag skulle vara tacksam om jag fick nåt  slags tack för tipset eller nån kommentar på om ni blev nöjda här i bloggen då också. 

Ha en underbar dag alla nu.



  

onsdag 15 augusti 2012

Inom snar framtid...

Det händer grejer just nu, eller kanske inte så jättespeciella saker. Men en massa olika små saker.

Dels är det ju skolan som börjar snart, men så ploppar det in lite annat här och var och plötsligt är man fullbokad...igen! Vilket i sig är kul, bara trevliga saker, nästan.

På fredag blir det bio, ska gå med en tjejkompis och kanske några av hennes folk, vi ska se Cockpit. 
Sen så ska jag på en ny inspelning på lördag, en musikal tydligen. Känns faktiskt väldigt kul, kommer bli annorlunda än de andra inspelningarna jag gjort. Vet dock inte vad jag ska ha för kläder ännu, men det ger sig nog, man kunde ha lite vad som helst sa de. Enkel dans och mimning ingår.

Efter detta tjohej ska jag till landet ett par dagar igen, och en vän till mig ska komma dit också, ska bli trevligt, hoppas bara på några sköna sommardagar. Tänkte försöka plocka lite svamp också.

Sen när jag kommer hem är det dags att börja skolan, eller uppropet börjar då, samt att massa praktiska saker förbereds. Direkt efter det ska jag på vernissage och titta på ett foto jag var statist i.

Några dagar senare, nån vecka eller så, kommer jag att gå på en liten grej med "min idol" (får man ha idoler som vuxen?) Peter LeMarc. Han ska spela upp sin nya skiva (innan den släpps) för ett begränsat antal lyssnare på en okänd plats ännu, och jag är en av de lyckliga. Ska bli kul om man hinner träffa honom, han verkar trevlig.

Den mindre trevliga grejen som händer är att jag försöker få en läkartid till ett återbesök och har fått veta att det är förseningar. Men men, det är ingen big deal egentligen.

Nån gång tänkte jag klämma in gröna lund igen, skulle även vilja spela biljard eller bowling eller nåt med vänner. Får se om hur det blir med det.

Hundar och andra djur i sommar...

Så dags att återkomma kanske. Ja jag lever ännu, även om bloggen legat i ide några dagar. Det har vart lite andra saker i mitt huvud senaste tiden. Och så börjar det dra ihop sig till att börja i skolan, känner hur spännande allt är. Hade ju haft lite ambitioner att plugga plugga plugga inför starten, men har kanske inte gjort det riktigt så mycket som jag tänkt. Resten av livet sög, när jag tänkte på att snart har jag två år av studier, kanske bra att ta till vara på det fria livet innan det är för sent. 

Så jag skrev nog om att jag skulle göra inlägg om hur det var att passa hundar, gå på zoo och det första badet. Och jag tänkte att jag istället bara säger ett ord om varje upplevelse, för jag har ju massor av andra saker att skriva några ord om också, men jag gör nog två olika inlägg av allting.

Första badet i år gjorde jag med min syster i Askersund nära en stuga hon hyrde en vecka. Det var en sjö, och jag måste säga att det är så härligt att bada i sjö, det blir så varmt och det var så fint i vattnet. En annan spännande sak var att det halvt som halvt regnade. Hur som helst, skulle vilja säga att bada i sjö är väldigt underskattat. På vägen till badplatsen höll vi på att inte hitta dit, det var någon som hade skruvat på en skylt som visade vägen, så vi körde åt fel håll och hamnade längre och längre in i skogen. Kändes inte så kul när vi  fick vända om. Men när vi väl kommit fram var det helt tomt på badplatsen, sånär som på några golfare som dök upp lite senare och kikade inte alls på när vi bytte om.

Att vara hundvakt åt min systers valp och hennes killes dotters hund tog på krafterna minsann. Jag var på landet och där fanns vid tillfället två andra hundar. Min största oro vara att de inte skulle gilla varandra och bråka, men det gick ganska bra faktiskt. Lite ruff och gruff blev det förstås, men inget allvarligt. Och valpen som var snäll och timid i början av dagen hade i slutet av dagen blivit så självsäker att han börjat skälla lite på oss alla som var på landet. Han blandade sig fint med de andra hundarna, kanske också på grund av att han var samma ras som en av dem. Den andra hunden jag skulle ta hand om fann sig inte lika tillfreds med tillvaron, han strosade iväg och letade efter matte flertalet gånger och jag hade fullt upp med att hålla koll på att han inte gick bort från tomten. Min syster och hennes folk var på nån slags äventyrsdag där man inte kunde ha med sig hundar. När de väl kom tillbaka blev det ett kärt återseende och ett lite sorgset avsked. Jag somnade ovaggat den kvällen.

Degen efter var vi på parken Zoo i Eskilstuna. Såg massor av djur, men tyvärr inte alla, det var ju lite otur att vi kom den tid på dygnet som många djur tog en siesta. Parken var fint uppbyggd och hade även ett litet tivoli i anslutning, väl passande för yngre besökare. Höjdpunkterna på denna tripp var nog i alla fall
flamingoerna, getbebisarna och en känguru som hade en ny liten liten liten unge i sin påse. Det mest stinkande måste jag säga var när jag gick in och skulle kika på uttrarna. Fy farao, det var värre än det mesta jag nosat på.

Det bästa med de här två dagarna som jag precis berättat om är, förutom unika upplevelser, att det var bevis på att vi faktiskt hade sommar i landet. Det var sol hela dagarna, inte bara på förmiddagen. Detta gjorde ju att man fick lite färg och blev sommarfräsch, så gott som det kan gå för mig med min bleka hud.

torsdag 2 augusti 2012

Blonderingsresultat och PicsArt = *gillar*

Hej hej igen, länge sedan uppdatering. Jag har väl haft lite svårigheter med ambitionen, inte riktigt känt för att skriva något som jag hade tänkt mig. Antagligen så hade jag gett mig själv omedvetna order att skriva om specifika ämnen, och därav tappat lusten för det. I vanlig ordning. Skrivandet fungerar bäst för mig när det är helt oplanerat. När det bara kommer rader som jag inte räknat med, då blir det nåt. Försöker jag följa en mall blir det ofta så att det blir opersonligt och kalt. Utan djup och mening. Visst kan man lura sig själv ibland, genom att börja skriva en sådan enligt mig trist text och sedan låta något annat komma in och via det släppa det förprogrammerade kravet, känna hur fritt det genast blev och då kan det hända att det där bestämda och planerade i texten också får en uppsving när man liksom är i fas.


Jag tänkte hur som helst berätta om hur det gick med blonderingen jag gjorde för ett par veckor sedan. Jag kan ju redan nu säga att jag inte riktigt vant mig med resultatet. Jag går och tittar mig i spegeln oftare än förut, och borstar håret hela tiden. Vet egentligen inte om jag tycker det blev så mycket finare än i början, det naturliga hade sin charm, faktiskt. Men nu har det ju gått ett tag och med hjälp av lite silverschampo fick jag bort en del av de gula pigment som blev kvar efter färgningen. Därmed blev jag lite nöjdare. Faktumet att jag  även nu har fått lite mer solfärg i ansiktet gör ju att hela jag ser lite friskare ut också. Vilket gör en del för helhetsintrycket av resultatet. Jag är ganska blek i huden, så passar egentligen ganska bra i ljust hår. Det faller på sin plats på nåt sätt. För tillfället tycker jag att jag är rätt snygg faktiskt. 


Resultatet av blonderingen!
Ramen rund bilden ovan fixade jag lite snabbt i mobilappen (Android) PicsArt som jag skulle vilja rekommendera. Den är enkel, fin och gör snygga effekter på bilderna. Man kan lägga flera olika effekter samtidigt och få väldigt häftiga bilder av foton. Personligen har det blivit som nån slags sjuk hobby och sitta och fixa med bilder på mig själv tills de är extremt olika originalbilden. Blir som konst, och det blir som en egotripp att veta att det är en själv som är grunden för den fina bilden. Det som inte är så bra med appen är dock en envis reklam som kommer upp när man vill stänga programmet (dock bara i gratisversionen) samt att det är lite tråkiga "färdiga ramar" i arkivet. Kanske finns något jag inte tänkt på men det här är det som jag stört mig på, alltså inte mycket. Om man har ett konto hos dem kan man även dela bilder på en speciell sida där det finns bilder att titta på och bedöma av olika användare. Jag prövade men tror inte jag har så stort behov av att lägga mina bilder där då det inte finns någon jag känner där ännu. Jag använder appen mest för skojs skulle men har sett att det finns många som gör mycket seriösa bilder och lägger ut på just denna sida. Många naturbilder och djur och sådant. Hur som helst så gillar jag appen mycket. Många plusplus för den.


Denna bild har jag skapat i PicsArt
 med många av deras effekter på varandra
vilket resulterade i ganska cool bild
enligt mig själv.
Nu hoppas jag att alla läsare mår bra och ser till att njuta ar dag så mycket som det bara går så återkommer jag när jag har nåt annat jag vill skriva om. Mvh Linnea

måndag 23 juli 2012

Vart tog alla dagar vägen?

När man gör saker hela dagarna försvinner de på sätt och vis bort väldigt fort, speciellt om man vet att det även är annat som ligger på. Som man ska göra men inte hinner med. Det är som ett dåligt samvete lägger sig som en skugga över en och gnager på.


Jag är expert på att bestämma mig för att hitta på projekt som jag vill göra, sätter nån slags deadline och får alldeles för mycket att göra. Av någon anledning så bestämde jag mig för att hinna göra klart en korsords-tidning innan den 7:e augusti. Tänkte skicka in svaren och vinna en Ipad (Första pris!). Visst är det bra med ambitioner, men jag är väl medveten om att för höga ambitioner kan göra att man tappar lusten att göra något alls om man märker att man inte hinner med. Så egentligen förstår jag inte det här med korsorden. Antagligen en dum idé. Borde egentligen plugga inför skolan på min lediga tid. Kanske uppdatera bloggen lite också. Kanske fortsätta på de projekt jag redan har igång. Som att skriva eller tillverkningen av mitt äventyrsspel.


Jag sitter just nu och suger i mig av Lars Winnerbäcks lättsamma ångest och känner skuld efter att ha sett på filmen Bläckhjärta. Jag har en destruktiv känsla av att jag har övergett mina egna historier, fast jag kanske inte har det egentligen. Jag saknar den del av mig som brann för att skriva och hade gränslös fantasi. Jag längtar efter att sätta nya ord på papper, känna lust och spänning, eftersom jag egentligen inte vet hur det ska sluta. Jag gör dock fel när jag blir så glad över någon av mina historier att jag lyfter dem till skyarna och liksom vill tvinga mig själv att skriva ett mästerverk. När jag gör det till ett tvång så försvinner intresset och nån slags stress och rädsla över misslyckande gör att jag inte lyckas åstadkomma någonting istället. Vid dessa tillfällen smyger sig dåligt självförtroende på mig, vilket resulterar i att jag hellre gör andra saker. En dålig spiral som jag måste försöka undvika. Detta är förödande för en kreativ själ.


De senaste dagarna har vart mycket innehållsrika och långa. Jag har somnat gott på kvällarna och sovit fram till morgonen utan mina vanliga vaknande under nätterna. Och drömt har jag gjort, om hundar och häxor och vänner i fara. Jag saknar min älskade vän som kunde tyda drömmar, men som så tragiskt lämnade vår jord för länge sedan. Det var den fina, underbara livfulla människa som lärde mig att uppskatta just Lars Winnerbäck och att tro på mig själv. Känner att jag nog skulle behöva hans goda råd nu med, men det enda jag kan göra är att tänka på honom och minnas hur han var. Försöka ta till mig de ord han sa och den livsenergi han sprudlade av. Senaste tiden har jag tänkt mycket på honom, funderat på hur det hade vart om han fortfarande fanns kvar på jorden.


Har förberett lite inlägg om min dag som hundvakt, hårfärgningens resultat och dagen på Zoo med några bilder också kanske, men det får nog vänta lite. Jag önskar också alla mina läsare glädje under färden genom livet...ta väl vara på det.



¤ RIP Mårten, jag kommer aldrig glömma dig... ¤

torsdag 19 juli 2012

Jösses - Blondering?

Att färga håret eller inte, det är frågan just nu. 


- Ilandsproblem!!! 


Jag köpte bolndering för hemmabruk för flera månader sedan men har liksom inte kommit mig för, hunnit eller ens haft tanke på att använda den förrän nu. Köpte dem för att det var bra pris, och precis det märke som jag brukat använda och vart nöjd med... 


Sen hamnade de i en hylla hemma tills jag hittat nån som kunde hjälpa mig med färgningen. Och där blev de stående, och stående. Och så helst plötsligt en dag så kände jag att nu är det kanske dags, jag skulle åka till landet och det skulle vara en del människor nere, någon borde ha tid att hjälpa mig. Så klart, verkar det som att det kan bli fixat i kväll. Men självfallet blir jag nu nervös och får osäkerhetstankar över det hela. 


Har jag inte redan fin färg? Är det inte nyttigare för håret att inte få behandlingar av detta slag. Kommer jag ångra mig? Det kanske tar jättelång tid att få bort det, eller inte kanske, det brukar ju få växa ur. Senast jag använde blondering i håret var det bara slingor, nu skulle det i så fall vara helblondering. Jag vet att jag har vart jättesnygg i ljusblond förr men nu blir jag osäker på om jag kanske inte blir lika fin som förut nu. Åh andra sidan så är det somrigt och fint med ljust hår på mig. Och sen kanske det ger ett litet upp sving in självkänslan med lite förnyelse. 


Antagligen gör jag det, och då kanske jag lägger ut en bild senare när jag har en bra. Men nu innan måste jag få ha en liten stunds "Göra-något-nytt-ÅNGEST". Det är märkligt hur man kan bli så löjlig när man förut inte alls var rädd för att testa och våga pröva saker. Nu blir jag nervös inför det mesta.


Färgen som är tanken jag skallanvända


En störande sak jag har kommit på mig själv säga senaste dagarna är ordet jösses! Har sagt det hela tiden nästan sista tiden, vilket är mycket irriterande. Blir så tjatigt i längden. Och jag tänker inte ens på det. Så kanske ska skriva ner det några gånger och hoppas att det släpper. Jösses jösses JöSsEs JÖSSES....osv...jösSES... Är det normalt att man kan fastna på ett ord och missbruka det under en längre period, ungefär som tonåringars typ och bah och alla andra grejer de säger ofta?


Idag kanske jag ska träffa min systers "nya" hund för första gången. Har ännu bara sett bilder på facebook.



onsdag 18 juli 2012

Små personlighetstest för regniga dagar

Jag provade att göra lite personlighetstest på Internet här om dagen tänkte tipsa om ett par av de roliga och mindre avancerade sakerna jag fann. De är på engelska men de flesta kan ju det, och de här är relativt enkla så det blir nog inga problem. Dock skall man nog förstå att inte ta dem alldeles för seriöst på resultaten. Vill man ta reda på saker på riktigt kan man nog fundera på att gå till en riktig specialist istället.
Hur som  helst...Tänkte dela med mig av följande...


1.   Rita en gris 
Man ombeds att rita en teckning på en gris och sedan svara på några frågor, utifrån detta ska man kunna få reda på en del om sin personlighet. Tyckte det lät väldigt märkligt så jag var tvungen att testa.


Min teckning och resultat kan man se på den här länken: Linneas Gris . 
Men om man vill göra testet själv,  http://drawapig.desktopcreatures.com/ , bör man inte titta på mitt resultat innan, för det kan ge lite för mycket "spoilers". 


2.   Färgquiz
Välj mellan olika färger och se vem du är, vill inte säga för mycket om det med tanke på spoiler där med, men kan säga att det var snabbt och enkelt och trevligt. Det går att följa länken i rutan för att se mina resultat och sedan göra testet själv om man vill.


ColorQuiz.com Linnea Hulten took the free ColorQuiz.com personality test!
""If motivated, she will easily and quickly learn n..."
Click here to read the rest of the results.


3.   Vilken hjärnhalva styrs du av?
Testet går ut på att svara på ett antal frågor om två alternativ varav ett ska stämma in bäst på en. Jag fick se följande men inte så oväntade resultat:

Brain Lateralization Test Results
Right Brain (58.8%) The right hemisphere is the visual, figurative, artistic, and intuitive side of the brain.
Left Brain (41.2%) The left hemisphere is the logical, articulate, assertive, and practical side of the brain
Are You Right or Left Brained?(word pair test)
personality tests by similarminds.com

Så detta var de jag hade i tankarna att tipsa om idag, men kanske uppdaterar senare med andra om det faller mig in. Men kan redan nu säga att tycker man det är intressant med test om sig själv så är Similarminds väldigt trevlig med många att välja mellan och även länkar till andra sidor med test. Och det finns olika grader av hur seriösa de är. En del är väldigt djupa och psykologiskt inriktade medan andra är mer åt det skojiga hållet.