torsdag 5 juli 2012

Programmering A - kurs avklarad!

Så då har man gjort slutprovet för Programmering A. Kändes som det gick bra faktiskt. Men egentligen så hade jag nog de kunskapen för programmering A redan innan jag gick kursen, men jag hade inte betyget och jag kände att jag ville ha det. Och på köpet har jag då studerat ett nytt språk: C++.


Egentligen så var det bestämt att jag skulle göra provet i morgon men av någon anledning så hade skolans system kraschat lite vilket innebar att vi kunde göra prov hemifrån istället, vilket i sin tur förde med sig att det kunde göras tidigare om man ville. Så eftersom jag nu inte behöver tänka på att göra något prov i morgon så passade jag på att söka ett statistjobb som de lite hastigt behövde folk till i morgon. Så nu är det bara att vänta och se om de hör av sig.


Nu har jag lärt mig grunderna i följande programmeringsspråk:

  • Python
  • C#
  • C++ 

Vet med mig att det är bara början och att jag har mycket kvar, men vad jag har märkt är att jag tycker det är roligt och att jag än så länge tycker det är lätt att lära sig.


Annars så går jag spänd och väntar på svar på om jag kommer in på C# och .Net programmerings utbildningen (yrkeshögskola) som jag sökt till hösten. Jag är en aning nervös, vill verkligen att det ska gå bra. Kände att det gick väldigt bra på de antagnings och behörighetsprov jag fick göra för en månad sen ungefär, jag har bra gymnasiebetyg sedan tidigare, men det var väldigt många sökande och många av dem verkade ha mycket mer tidigare erfarenhet av att skriva kod än mig. Och den tidigare erfarenheten väger också en del i antagningen. Hoppet är kvar, även om det börjar bli lite jobbigt att vänta. De berättade att beskedet skulle komma i början av juli, vilket det är nu.


Och tankarna far runt på vad som händer om jag inte kommer in. Då måste jag försöka hitta ett jobb antingen tillsvidare eller fram till jag kommer in någon gång kanske nästa år. Men kommer jag in så vet jag att jag ska sitta och nöta koder resten av sommaren, för att vara så förberedd som möjligt för starten.


Vad som händer återstår att se... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar